'Vandaag word ik geëxecuteerd,' zegt Prim zacht tegen Gale. Ze zaten weer op de bank in haar appartement. Tenminste Gale zit op de bankt en Prim op de stoel ernaast. 'Niet als het aan mij ligt. Je moet je even wat meer ontspannen,' zegt Gale. Prim haalt haar schouders op. 'Dat lukt niet zo makkelijk... Ik heb Rose gisteren nog gevolgd in de arena en ervoor gezorgd dat ze 2 parachutes kreeg, maar ik ben zo bang dat ze het niet overleefd... Ik ben haar tante, maar dat weet ze nog helemaal niet,' zegt ze zacht. 'Rose is sterk, net zoals Katniss. Ze overleeft die arena wel en anders halen we ze er persoonlijk uit,' zegt Gale. 'Ik hoop dat het lukt...' Prim's vingers gaan langzaam naar haar blauwe wang waar Coin haar gisteren op had geslagen met haar wandelstok. Het deed veel pijn, maar de pijn diep vanbinnen was erger. 'Gaat het wel?' vraagt Gale bezorgd en hij legt voorzichtig zijn hand op Prim's been. 'Het gaat wel.' Gale haalt zijn hand weer van haar been af en dan voelt Prim in haar zak naar de spotgaaispeld die ze van Effie heeft gekregen voor haar verjaardag. Ze mist Effie... 'Wat zit er in je broekzak?' vraagt Gale zacht. Prim kijkt geschrokken op. 'Niks...' Ze is bang dat iemand haar dit kostbare bezit zal afnemen. 'Laat eens zien. Ik zal het tegen niemand vertellen.' Gale wist heel goed wat er jarenlang met Prim is gebeurd. Dat is hem verteld door spionnen in het Capitool. Prim haalt de spotgaaispeld langzaam uit haar broekzak en legt hem in haar hand. Haar vingers sluiten zich om de speld heen. Het is een heel kostbaar bezit voor haar. Bijna haar enige bezit. 'Wat is het?' dringt Gale voorzichtig aan. Prim opent haar hand en Gale kijkt naar de spotgaaispeld die erin ligt. 'Hij is prachtig,' zegt hij. Prim glimlacht. 'Ik was een paar dagen geleden jarig. Dat was vlak voordat Rose de arena in ging. Van Effie had ik de dag van mijn verjaardag een nieuwe fles shampoo gekregen. Toen probeerde ik die uit en waren mijn haren blond in plaats van zwart. De dag na mijn verjaardag kreeg ik deze spotgaaispeld,' vertelt Prim zacht. 'Katniss vertelde inderdaad, een paar dagen geleden, aan mij dat je jarig was. Boterbloem miauwde bijna de hele dag, net zolang totdat Katniss er gek van werd. Het was echt niet om aan te horen,' zegt Gale met een glimlach. 'Boterbloem...' fluistert Prim bijna onhoorbaar. Ze sluit even haar ogen en ziet dan een lichtblonde, blazende kat voor zich. Boterbloem, haar kat.
JE LEEST
De Hongerspelen van Rose #wattys2016
Fanfiction18 jaar na de 76ste Hongerspelen (de oorlog om Panem). Katniss Everdeen en Peeta Mellark hebben nu een vredig leven in District 12 met hun tweeling, Rose en Emma. Maar als de Hongerspelen weer ingevoerd word door President Alma Coin, word Rose gekoz...