bab 4

18.7K 851 10
                                    

Zafri masuk ke dalam butik FZ. Dekorasi yang amat menarik, patutlah umi suka pergi ke sini. Telefon Zafri berdering, skrin di handphone tertera nama umi. "Assalamulaikum, ye umi. Zaf nak ambil lah. Iya... Zaf tahu. Hmmm. Waalaikumussalam." Zafri mendengus kasar. Baru je datang, dah kena membebel dengan umi. Boleh pekak telinga kalau dengar umi membebel.

Mya melihat pelanggan masuk ke dalam butik ini. Fairuz sedang mengira stok di stor. Mya terpaksa pergi melayan pelanggan. Selalunya Fairuz akan melayan pelanggan, Mya? Duduk di biliknya.

Lelaki yang datang. Tak sangka ada juga lelaki yang suka dekat butik ni. "Selamat petang encik. Encik nak pilih baju pengantin ke?" Tanya Mya. Lelaki itu mengalihkan pandangan ke arah Mya.

"Kau?!"
"Kau?!" Serentak. Tak sangka lelaki ni mat lembut.

"Apa kau buat dekat sini?" Tanya Zafri. Dia melihat perempuan di depannya dari atas ke bawah. Pakai tudung rupanya.

"Kerja lah. Buat apa lagi. Kau buat apa dekat sini?" Menyampah rasanya bila melihat lelaki di depannya. Teringat incident seminggu yang lalu, lelaki itulah yang langgar dia. Tak minta maaf pula tu.

"Aku nak ambil baju umi aku. Mana baju tu?" Baju? Dia ada tempah baju ke? Mya menggaru kepalanya yang tidak gatal. "Zaf!!! Datang juga kau akhirnya. Nak ambil baju datin ke?" Fairuz datang untuk menyelamatkan keadaan. Mya menghembus nafas. Fuh!

Zafri mengangguk. Untuk seketika Zafri memandang perempuan itu dari atas ke bawah. Tengok muka. 'Tak lah buruk sangat , lagi cantik buah hati aku.' Kutuk Zafri di dalam hati. Tiba-tiba idea terlintas di fikirannya.

Mya memandang serong pada lelaki itu. 'Pandang-pandang. Cucuk biji mata tu baru tahu.' Dia tidak rasa selesa apabila lelaki itu asyik memandang dia dari tadi. Fairuz, mana kau, lelaki gila ni asyik pandang aku je. Mya harap kawan baiknya datang menyelamatkan keadaan. Kalau dia lari, nampak sangat macam tak hormatkan pelanggan.

"Boleh aku tanya siapa nama kau?" Pertanyaan itu membuatkan dahi Mya kerut seribu. 'Apahal lelaki gila ni. Tetiba je tanya nama aku. Bahaya ni.'

"Mya..." Sepatah je Mya jawab. Tak nak lebih-lebih, kang terlebih over pula.

Zafri mengangguk. Mya.... nice name. "Kau boleh tolong aku tak?" Zafri yakin perempuan brutal ni dapat menerima keputusan ini.

Tangannya sudah seram sejuk. 'Lelaki ini nak minta apa? Jangan lah minta bukan-bukan. Fairuz, please come. I need you.' Hati Mya menjerit. "Kau nak minta tolong apa?"

Suara perempuan itu sedikit gentar. Mungkin takut dengannya. "Aku.... aku.. nak minta tolong kau, tolong menyamar jadi kekasih aku dekat depan keluarga aku. Please!!!" Rayu Zafri.

Menyamar? Kekasih? Depan keluarga dia? Apa ni? Tak nak !!! Mya menggeleng kepala. "Aku tak nak. Kau ingat aku ni barang ke? Nak pinjam, lepas tak guna pulang balik. No! Never." Mya meninggalkan tempat itu, tetapi lelaki itu terlebih dahulu menyambar tangan Mya.

"Please, I begging you. Umi aku paksa aku kawin dengan pilihan umi aku sendiri. Aku tak nak." Zafri terpaksa merendahkan egonya demi menyelamatkan dirinya. Dia terpaksa gunakan perempuan ini.

Mya merentap tangannya. Sakit!!! Lelaki gila ni sudah gila. "Kau ingat aku ni rela ke nak berlakon depan keluarga kau. Sorry. Kau hanya pentingkan diri sendiri. Habis! Aku ni apa? Tell me now!!" Bentak Mya. Tak sangka ada juga lelaki anggap perempuan macam barang mainan.
"Zaf, here your cloth." Fairuz datang menyelamatkan keadaan sekali lagi. Zafri mengambil baju umi nya. Sebelum pulang, Zafri membisikkan sesuatu di telinga Mya.

"Think about that. Aku akan datang dalam masa 2 weeks. Remember, Mya." Luluh hati Mya apabila lelaki itu akan datang semula. Apa yang harus dia lakukan? Diam dan ikut kata dia? Never!

Malam itu Mya banyak menghabiskan masa dengan termenung. Kata-kata lelaki tadi menghantui fikirannya. Telefon berdering... Mya melihat pemanggil tersebut. Ibu!!!

"Assalamulaikum, ibu. Ibu sihat? Adik-adik macam mana? Ibu sakit ke?" Macam-macam pertanyaan dari Mya.

Puan Idah ketawa. "Amboi, tanya dekat i.u macam ibu ni ada kesalahan je. Sabar.. ibu akan jawab satu-satu. Pertama... Waalaikumussalam.. kedua.. alhamdulillah, ibu sihat. Ketiga, adik-adik sihat, Maya dah kerja. Dan last sekali, ibu tak sakit. Semua masih terjaga. Dah.. penat ibu jawab. Mya nak tanya apa lagi?" Kedengaran mereka tertawa.

Mya gembira dapat mendengar tawa ibu nya. Kerisauan dalam dirinya bertukar lega. "Ibu ni pandai betul buat lawak. Mya rindu ibu..." Mya mula merengek seperti bayi.

Dia pun turut merindui anak sulung nya. Puan Idah sedikit sebak. "Ibu pon rindukan Mya. Muka Mya, tawa Mya, perangai Mya, dan yang paling penting ibu rindu kan suara Mya. Dah lama tak dengar jeritan Mya dekat rumah, jadi sunyi pula." Kata-kata Puan Idah membuatkan Mya menangis.

"Mya nak.minta maaf kalau Mya banyak buat ibu susah hati. Ibu.. Mya minta halalkan makan minum Mya." Mya mengusap air mata yang mengalir.

"Mya... Mya tak salah nak. Mya banyak tolong ibu. Ibu nak pesan dekat Mya, jaga diri baik-baik." Mya mengiyakan pesanan ibunya.

"Assalamulaikum. Selamat malam ibu. Mya sayang dekat ibu." Mya memutuskan talian. Rindu pada ibunya. Selalu nya dia kan teman ibunya tidur, peluk ibu. Mya akan jaga diri baik-baik ibu. Mya melelapkan matanya. Hye!!! Macam mana? Double updated. Sorry kalau tak best sangat.

Jangan lupa tinggalkan vote anda sebelum anda keluar daripada halaman. Terima kasih. ;)

Kekasih Part TimeWhere stories live. Discover now