bab 18

14.9K 567 2
                                    

Tinggal beberapa minit lagi Zafri akan memikul tanggungjawab sebagai seorang suami kepada isteri yang tidak pernah dia kenali, yang tidak pernah dia cintai.

Dato' Zikri melihat anak teruna yang duduk termenung di buaian. "Zaf dah sedia nak jadi suami orang? Nampak macam tak sedia je." Tanya Dato' Zikri.

"Entah la pa. Zaf pun tak tahu." Sudah ramai tetamu yang hadir untuk majlis akad nikah tersebut. Zafri takut nak pikul tanggungjawab sebagai seorang suami.


********

Mya mengintai sedikit, kelihatan orang-orang kenamaan yang hadir. Agaknya siapa lah yang bertuah dapat Zafri. Harap-harap isteri nya tahan sabar dengan sikap nya yang panas baran.

Datin Eilza menyapa Mya yang sedang mengintai disebalik langsir. "Buat apa ni? Jom ikut auntie naik atas. Nak make up pengantin perempuan. Kejap lagi majlis nak mula." Mya hanya mengikut Datin Eilza saja hanya banyak soal.

Bilik yang sudah siap dihias, suasana yang romantik. Pandai betul menghias. Mya mengerutkan dahi nya apabila seorang jurusolek menarik nya duduk di kerusi pengantin. "Maaf, saya bukan pengantin nya." Ni semua salah faham. Kenapa aku pula jadi pengantin. Kelakar betul jurusolek ni.

"No, I dah diupah dengan datin suruh make up You. You kan bakal menjadi isteri kepada Zafri. So, relax." Mya membulatkan matanya. Mata nya di kalihkan ke datin Eilza.

"Sorry Mya. Auntie nak buat surprise dekat Mya. Auntie tahu kalau auntie bagi tahu, Mya takkan setuju. Sorry Mya." Mya menggeleng kepala. Air matanya menitis. Adakah ni takdirnya. Berkahwin dengan orang yang dia tidak cintai?

*******

"Aku terima nikah nya Mya Umairah binti Muhammad Haris..........."

"Sah?"
"Sah!"
"Alhamdulillah...."
Air mata Mya mengalir dengan deras nya. Dia masih belum terima kenyataan yang dia sudah pun bergelar isteri kepada Zafri. Lelaki yang dia benci!

Selesai membaca doa, Zafri di minta menyarungkan cincin kepada si isteri. Dia pun terkejut apabila mendengar tok kadi menyebut nama perempuan itu.

"Assalamualikum.." Zafri memberi salam kepada Mya. Mya masih lagi tertunduk, air matanya masih lagi mengalir. Tak berhenti.

Dagu Mya di sentuh lalu diangkat wajah Mya (ayat tunggang langgang). Perlahan-lahan air mata Mya disuap oleh Zafri. Cincin perkahwinan di datangkan terlebih dahulu.
P/s: saya potong part ni. Sebab panjang sangat. Dont worry. Ada yang lagi best.

Selesai sesi bergambar bersama keluarga, Mya pergi ke kolam ikan. Puan Idah melihat anaknya termenung jauh.

"Maaf lah, ibu terpaksa rahsia kan hal ni daripada Mya. Ada sebab kenapa ibu terima pinangan Dato'." Salah dia juga kerana terlalu berahsia sangat.

Mya tersenyum. "Tak apalah ibu. Mungkin jodoh Mya dengan Zafri. Mya tak marah pun." Dia pun tak pasti apa yang bakal berlaku pada rumah tangga nya pada masa depan.

Kelihatan maya berlari ke arah Mya dan puan Idah. "Ibu, akak.. jom lah kita selfie. Diorang pun dah tunggu." Tangan Mya di tarik-tarik. Mya terpaksa ikut rentak adik nya.

Pandangan Zafri lain pada Mya, pandangan yang membuatkan dia rasa takut. Pandangan yang berlainan daripada sebelum ni.

*****

Bilik Zafri di pandang lama oleh Mya. Layakkah dia masuk bilik Zafri? Tudung nya masih belum di buka. Baju pengantin masih lagi terlekat pada badannya.

"Akak kenapa berdiri dekat sini?" Tanya Erina. Mya tersengih. "Aka malu nak masuk. Takut!" Luah Mya.

Erina tersenyum-senyum. "Eleh, malu konon. Tak payah nak malu. Abang Zaf ni tak makan orang. Masuk je lah." Erina menolak Mya masuk ke dalam bilik Zafri.

Mya melihat bilik Zafri, kemas nya. Bilik aku? Lain bebenor beza nya. Mana si Zafri? Bukan dia dah masuk ke dalam bilik ke? Ah, lantak lah, dia tak ada. Baik aku mandi dulu sebelum dia masuk ke bilik.

Mya mengeluarkan baju daripada beg bagasi. Baju lengan panjang berwarna biru dan seluar track menjadi pilihan Mya. Tak kan lah dia nak pakai baju yang diberikan oleh kawan baik nya. Dress paras peha yang tidak cukup kain itu, bak dipakai oleh Mya? Ouh, tolong la!

"Argh!" Mya menjerit kuat apabila melihat Zafri hanya mengenakan ruslan paras pinggang. Apakah?

"Woi! Apa ni jerit-jerit. Boleh tak slow sikit volume awak tu. Boleh pekak telinga saya dengar jeritan awak." Marah Zafri. Mya memuncungkan bibirnya.

"Yang kau tak pakai baju kenapa? Tak malu ek?" Tanya Mya. Zafri tersenyum sinis. Soalan apakah yang sedang isterinya tanya sebenarnya ni?

"Suka hati saya lah nak buat apa. This is my room!" Mya menjelir lidah apabila Zafri sudah pergi ke bilik persalinan. Ingat heran sangat ke setakat bilik ni apa kesah! Mya pun ada bilik ler!

********

Pintu bilik Zafri di ketuk dari luar bilik. Mya hanya memandang Zafri yang masih lagi leka bermain game. Sabar je lah dengan si Zafri ni. Mya pergi ke pintu bilik lalu di buka sedikit. "Ouh, umi. Ada apa-apa ke nak Mya tolong?" Ada kerisauan pada raut wajah ibu mertuanya.

Datin Eilza menggeleng kepala. "Tak, umi nak jumpa dengan Zafri, ada tetamu nak jumpa dengan Zafri. Zafri mana?" Mya memanggil nama Zafri. Kalau bab game khusyuk bukan main.

*******

"Ada apa You datang sini? I busy sekarang ni." Acuh Zafri. Dia takut penyakit nya datang semula, hanya disebabkan perempuan jalang ni.

Qash datang menghampiri Zafri sedang berdiri. "I tahu you pun dah married, tapi I masih cintakan you." Rayu Qash. Datang menagih kasih yang dibuang semula lepas tu kutip balik? Sama seperti ludah air liur jilat balik.

"Hey perempuan, you sedar sikit. I dah kahwin dengan pasangan yang I cintai, tak khianati cinta I. You? How about you? You tikam I dari belakang. You pergi keluar dengan jantan lain belakang I!!!" Marah Zafri. Dia terasa sakit bila mengingatkan peristiwa hitam. Orang yang dulu sangat dia cintai, tak menghargai cinta nya.

"Itu bukan yang you nampak. I takkan khianati cinta kita. Please dear, I begging you!" Saat itu Zafri sudah tidak termakan dengan pujuk rayu perempuan jalang ni

"You boleh keluar dari rumah I. I hope you takkan muncul dalam hidup I." Kata-kata pengakhiran Zafri amat menyesakkan jiwa Qash.

Qash melangkah longlai, dia berjanji akan merebut Zafri daripada isterinya. Dendam pada Mya sudah tertanam di dalam hatinya. We will wait and see. Who win, who loser!

Datin Eilza dapat mendengar perbualan antara anak nya dengan bekas tunang. Hati nya sedikit lega bila anak nya tidak seperti dulu. Dia memanjatkan kesyukuran kepada-NYA. Alhamdulillah Ya Allah!

Amacam part ni best ke? Betul ke Zafri betul -betul dah sembuh? Terus kan vote korang semua. Nak comment pun boleh. I love you😘💜✌✌



Kekasih Part TimeWhere stories live. Discover now