bab 16

15.2K 539 3
                                    

Sudah masuk 2 hari Zafri berkampung di kampung Mya. Banyak pengalaman yang dia dapat di kampung ni. Tangkap ikan adalah yang paling best, Mya yang paling gembira apabila adik nya mengajak turun sungai.

Kelihatan Zafri sedang baring di pangkin. Mungkin tengah tidur. Mya datang mendekati Zafri yang tertidur di pangkin, nampak lena, kepenatan mungkin.

Mya bawa kertas kosong untuk membuat rekaan baju yang baru. Sementara ada masa lapang di kampung baik dia menggunakan masa dengan sebaik nya. Dia mengambil tempat untuk bersebelahan dengan Zaf yang baring membelakangi Mya.

"Hai!!!" Sergah zafri. Mya sempat lagi melatah. Zafri tertawa.

"Kau ni kalau tak kejutkan aku tak boleh ke? Sakit jantung aku asyik kena kejutan yang tak diundang tau." Mya mencebik bibir.

Mya kembali menumpukan kerjanya apabila Zafri berhenti mengusik nya. Baju yang dia lukis tak adalah cantik sangat, baginya ini adalah imaginasi yang dia bayangkan dalam fikirannya.

Zafri bosan bila Mya asyik tumpu pada kerja saja. Ingatkan balik kampung dapat usik Mya, rileks kan minda kejap. Otak nya mendapat idea untuk mengusik Mya. Batang pensil di ambil oleh Zafri lalu di tuliskan di atas kertas kosong.

'Tolong lah, saya tengah kebosanan ni. Awak nak tolong saya tak.' -zimu

Tulisan yang dia tulis diberikan kepada Mya. Mya tersenyum.

'Aku tak nak tolong kau. Kejap, sejak bila kau bahas kan diri awak saya?' -miss Mya.

Kertas itu diberikan semula kepada Zafri yang sedang bermain dengan batang pensil.

'Hmmm. Takde jawapan bagimu.' -zimu

'Takde pertolongan bagimu.'-miss Mya.

Mya mengajuk ayat Zafri. Sebenarnya, Mya ingin tahu apa tu zimu? Nanti lain ditanya, lain pula disebut. Tak apa lah.

'Bila nak balik bandar? Kerja saya terbengkalai dekat pejabat. :( (muka sedih)-zimu

'Balik la sendiri, aku nak duduk sini sampai ibu aku sihat.' :p (jelir lidah)-miss Mya.

Akhirnya Zafri mengalah. "Awak.. ibu awak yang suruh awak balik bandar sebab awak banyak kerja nak diselesaikan. Tengok dari sini pun, saya tahu awak banyak kerja yang belum disiapkan." Keluar juga suara Zafri.

Mya mengeluh. "Apa bukti yang ibu aku cakap? Aku tak dengar lagi." Dia mahukan bukti betulkah ap ayang dikatakan oleh Zafri itu benar.

"Mya, balik la.. ibu dah sihat sekarang. Mya jangan risau, maya kan ada untuk jaga kan ibu. Lagipun, Mya kan banyak lagi kerja dekat sana. Zafri pun nak settlekan kerja dekat pejabat. Balik lah nak. Ibu bukan menghalau kamu, tapi.. kerja kena jalan." Panjang berjelar nasihat puan Idah kepada anak nya.

Mya memuncungkan bibirnya yang merah. "Aloo, Mya nak duduk dengan ibu. Taknak balik dengan Zafri." Sempat lagi Mya menghadiahkan jelingan maut kepada Zafri.

"Esok nanti Zafri nak balik, Mya kena ikut dia. Ibu hanya percayakan pada Zafri untuk jaga kamu. Okey sayang. Ibu nak naik atas." Mya menjerit memanggil ibu nya.

Zafri mengekek saja apabila melihat muka cemberut Mya. "Puas hati kau. Tolong la, aku tak nak balik sana. Please!" Mya menunjukkan muka comelnya kepada Zafri sambil merapatkan kedua telapak tangan seperti meminta belas kasihan.

"Tak boleh lah baby, esok kita kena balik sana. Kalau awak taknak balik, saya dukung awak masuk kereta saya." Ugut Zafri. Mya memberontak. Dia menggumpal kertas-kertas yang dilukis nya tadi lalu dibuang ke tanah.

Zafri tersenyum sinis. Merajuk la tu. Perempuan ni, Tak habis dengan merajuk nya. Sikit-sikit nak merajuk. Perempuan melayu terakhir konon, sudahlah.

******

Tepat pukul 7 pagi lagi Zafri sudah menghidupkan enjin kereta untuk pulang ke Kuala Lumpur. Siap dengan kemeja-T berwarna biru laut, dan seluar slack dipadankan dengan tie berwarna hitam.

Dari malam tadi Mya banyak menghabiskan diri dengan memasamkan mukanya. Berkali-kali Mya meminta kepada Zafri untuk pulang lusa, tapi tidak di berikan respon apa-apa daripada Zafri. Yang di balas hanyalah senyuman sinis. Geram betul!

Puan Idah menggeleng kepalanya. Anak dara sulung ni kalau merajuk bukan boleh dipujuk sangat. Susah betul. Sama saja dengan arwah suaminya, perangai pun lebih kurang sama. Luar saja nampak kasar, tetapi hatinya sangat lembut.

"Cepatlah Mya Zafri dah tunggu dekat dalam kereta. Katanya lepas hantar kamu balik dia nak pergi ke pejabat. Cepat lah.." Nenek puan Idah. Mya pula yang sedih. Sebenaranya aku ke si Zaf yang anak kandung ibu.

Mya bersalam dengan ibunya dan adik-adik nya. Hon kereta sudah berbunyi. Nasib baik Mya tak melatah dek bunyi hon kereta milik Zafri. Mya mendengus kasar apabila masuk saja dalam kereta Zafri. Jelingan maut sentiasa ada bila Zafri memandang muka Mya.

"Cepatlah, nanti ada yang membebel pula bila lambat." Perli Mya. Geram sungguh dengan jejaka yang perasan gila kuasa ni.

Zafri tersenyum, cepat sangat merajuk nya, harap je brutal. Zafri memulakan pemanduannya.

Mereka menjadi mati kutu apabila masing-masing mendiamkan diri. Mya mengeluh, takde topik nak di bicarakan dengan Zafri.

"Ermm, kau cakap apa eh masa ibu aku cakap jangan lupa pikat dia? Siapa tu?" Mya ingin tahu juga siapa yang Zafri nak pikat.

Zafri senyum. "Ouh, yang ibu awak cakap tu, pasal saya. Saya ada cerita dekat ibu awak yang saya suka seseorang. Jadi nya saya tanya ibu awak macam mana nak pikat orang perempuan ni." Mya mencebik bibir.

"Eleh, makwe punya lah berlambak yang kau usung sana sini, takkan kena tanya ibu aku macam mana nak pikat anak dara orang." Nampak sangat Zafri memainkan perasaan seorang insan yang dipanggil perempuan.

"Yang saya nak pikat tu susah sikit. Dia lain dengan perempuan yang saya bawa usung sana sini." Mya hanya mengangguk. Entah kenapa hatinya terasa sakit apabila dapat tahu Zafri suka pada seseorang.

Mereka berdua kembali sunyi. Mya sudah mengantuk dan lama-kelamaan dia tertidur.

************

Kali ni Zafri sudah mati kutu. Baru saja dia pulang ke rumah, umi nya menyuruh dia kahwin dengan calon pilihan umi. Apa yang sudah jadi dia tidak tahu kenapa umi terlalu mendesak dia berkahwin dalam masa yang terdekat ni.

"Umi nak kamu dengan calon pilihan umi cari baju pengantin. Yang lain ini dengan papa settle kan. Perkahwinan akan berlangsung dalam 2 minggu dari sekarang." Arah umi.

Kusut kepala Zafri, betul ke umi ni. Kahwin-kahwin ni mana aku sedia lagi nak pikul tanggungjawab sebagai suami. Aish, entah siapa aku kena kahwin. Janganlah dengan orang tiga suku.

Siapa sang hawa yang bertuah tu? Nantikan, wait and read. Kali ni syira buat cerita pendek je.

Jangan lupa vote dan comment dekat cerita ni. Bagi respon readers syira, ok tak cerita ni? Banyak typo kan. T_T

Kekasih Part TimeWhere stories live. Discover now