Bab 14

551 8 8
                                    

Aqish tersedar daripada tidur apabila terdengar sayup-sayup bunyi azan dari masjid berdekatan yang menandakan sudah masuk waktu subuh. Dia bangun dari pembaringan. Sekeliling bilik dipandang. Pelik rasanya setiap kali dia bangun daripada tidur di bilik itu. Memandangkan itu bukan biliknya, tapi bilik Farish. Sudah dua hari dia duduk di rumah ibu bapa Farish. Mujurlah rumah keluarganya dan keluarga Farish bersebelahan, jadi dapat jugalah dia curi-curi balik jumpa mummy, daddy dan abangnya.

Langkah kaki Aqish hayun menuju ke bilik air dan membersihkan diri. Usai solat subuh, Farish yang nyenyak tidur di sofa bilik itu didekati. Bahu Farish digoyangkan sedikit untuk mengejutkan lelaki itu.

"Bangunlah. Dah subuh ni."

Farish menggeliat sedikit. Tangan Aqish diraih.

Aqish terkejut. Ya Allah! Panasnya tangan Farish! Dia demam ke ni?

Aqish meletakkan tangannya yang satu lagi di atas dahi Farish. Fuhh! Rasa macam letak tangan atas api. Risau pula Aqish bila suhu badan Farish panas sebegitu.

"Kejap ya." Aqish menarik perlahan tangannya yang berada dalam pegangan Farish. Tidak sampai hati pula dia hendak berkasar seperti biasa.

Suis air-cond Aqish tutup dan kembali mendekati Farish.

"Farish. Awak bangunlah mandi dulu, kalau tak nak mandi pun, awak bangun pergi ambil wuduk, lepas tu solat. Nanti kita pergi klinik." Ujar Aqish lembut.

"Saya tak nak pergi klinik." Balas Farish perlahan. Suaranya lemah sekali.

"Mana boleh tak nak pergi klinik, nanti semakin teruk demam awak ini macam mana? Saya juga yang susah." Wajah Farish yang lesu, Aqish pandang.

"Saya tak nak pergi." Farish masih dengan keputusannya tadi.

"Kita tak tahu demam awak ni demam apa. Kalau kita tak pergi klinik susahlah nanti. Awak pergi solat dulu lepas tu kita pergi klinik, okey?'' Sebaik mungkin Aqish atur ayat dan mengawal nada suara supaya tidak kedengaran kasar di telinga Farish. Yalah, benci macam mana pun dia terhadap Farish, tak bolehlah dia nak berkasar sangat waktu Farish tengah sakit.

"Saya tak nak pergi."

"Tak kisahlah awak nak pergi ke tak. Awak tetap kena pergi!" Tegas Aqish.

"Saya cakap saya tak nak pergi, saya tak nak pergilah! Awak tak payahlah nak sibuk. Awak bukannya pernah kisah pun pasal saya." Dengus Farish. Comforter ditarik menutupi mukanya.

Aqish kelu. Sentap mendengarkan ayat akhir Farish. Hatinya terguris. Inilah buat pertama kalinya Farish berkelakuan sebegitu dengannya. Adakah dia sudah muak dengan perangai aku? No no no! Think positive, Aqish. Arghh! Lantaklah! Yang aku nak sentap melebih ni kenapa?! Biasalah orang tengah sakit, adalah wayar mana-mana dalam otak tu terputus sebab tu selalu sensitif tahap dewa.

Aqish duduk melutut di tepi sofa yang menjadi tempat Farish tidur. Perlahan-lahan Aqish menarik comforter yang menutupi muka Farish. Kepala Farish dipusingkan sedikit supaya memandangnya.

"Okey, macam ni. Kalau awak tak nak pergi klinik pun, awak pergi solat dulu. Lepas tu makan ubat. Boleh?" Pujuk Aqish lembut.

Farish memgangguk. Dia bingkas dari pembaringan dengan dibantu oleh Aqish kemudian bergerak masuk ke dalam bilik air.

Aqish pula pergi ke dapur untuk mengambil ubat panadol dan memasak bubur untuk Farish.

"Cari apa tu Aqish?" Tanya Mak Bedah selaku pembantu rumah banglo itu apabila melihat Aqish seperti sedang mencari sesuatu.

"Aqish cari ubat panadol, Mak Bedah."

"Ubat panadol ada dalam laci tu." Jari Mak Bedah menunjuk ke arah salah satu laci kabinet.

Ruang BahagiaWhere stories live. Discover now