Baju gaun yang baru dibeli untuk Mia pagi tadi Aqish ambil lalu disarungkan ke badan Mia. Didudukkan pula Mia di atas kerusi di hadapan meja solek. Sikat rambut dicapai dan rambut panjang melepasi bahu milik Mia disikat rapi. Flower crown yang masih berada di dalam beg kertas diambil lalu dipakaikan ke atas kepala Mia. Bedak bayi disapu pada muka Mia supaya muka itu tidak berminyak. Dipakaikan pelembap bibir pada Mia supaya bibir itu tidak kering. Minyak wangi kanak-kanak yang dibeli khusus untuk Mia pagi tadi disembur ke badan kanak-kanak itu. Mia dipandang dari atas hingga ke bawah sebelum tersenyum puas.
"Cantiknya anak mama ni." Puji Aqish.
"Macam mama, kan?" Mia tersenyum girang.
"Ha'a. Cantik macam mama." Pipi Mia, Aqish cubit.
Farish yang sedang berdiri di hadapan almari pakaian dikerling sekilas.
"Mia duduk dekat sini kejap. Mama nak pergi dekat papa."
Langkah kaki segera Aqish atur mendekati suaminya. Tali leher ditangan Farish diambil dan dipakaikan. Farish hanya membiarkan. Wajah isterinya diteliti satu persatu.
"Mummy, daddy dengan Abang Aqif diundang sekali kan ke majlis tu?" Tanya Farish inginkan kepastian.
"Yupp. Dia orang diundang sekali. Kenapa?" Tangannya masih lincah memakaikan tali leher pada Farish.
"Kita semua pergi sekali ke?" Soalan berbalas soalan.
"Taklah. Mummy, daddy dengan Abang Aqif pergi dulu." Selesai pakaikan tali leher pada Farish, kot di dalam almari Aqish keluarkan dan disarung pada tubuh suaminya.
"Kenapa?" Farish masih menyoal.
"Dia orang ada hal sikit." Balas Aqish.
"Dah habis jadi polis trafik?" Aqish mengangkat kening sebelah kirinya kepada Farish.
"Belum lagi. Masih banyak soalan yang perlu puan jawab untuk membantu siasatan. Jadi puan diminta untuk mengikut saya ke balai polis bagi memberi keterangan dengan lebih lanjut."
Butir bicara Farish bersama reaksi muka mengundang tawa dibibir Aqish.
"I can see your future." Komen Aqish.
"Alaa... saya tahu saya memang ada bakat untuk jadi polis." Farish bangga diri.
"Bukan jadi polis. Tapi cleaner balai polis." Aqish ketawa lepas.
Dushh! Serangan tepat mengenai muka Farish. Muka hensem macam ni dikata jadi cleaner balai polis? Tak ada sivik punya isteri. Cuba letak muka ni tepi jalan, confirm kemalangan semua kereta, motor akibat terpegun, tahu? Jangan main-main!
"Amboi.. awak bab-bab mengata orang nombor satu ye. Muka ni kalau jadi model satu dunia boleh kenal. Awak apa tahu?"
Aqish membetulkan pakaian yang tersarung pada tubuh Farish sebelum bersuara. "Handsomenya anak mama ni. Nanti besar jadi model tau. Biar satu dunia kenal. Lepas tu cari duit banyak-banyak supaya mama dapat shopping." Rambut Farish diusap dengan kaki berjengket. Kalau tak berjengket mamang tak sampailah. Dia bukannya tinggi sangat. Paras bahu Farish aje.
"Suami jadi anak pun boleh." Bersama tawa Farish membalas. Aqish yang mendengar juga turut ketawa.
"Jomlah. Kita dah lewat ni." Ajak Aqish. Mia yang masih duduk di atas kerusi sambil bermain dengan barang-barang yang berada di atas meja solek didukung. Beg bimbitnya yang berada di atas katil dicapai sebelum melangkah menuju ke arah pintu bilik dan diikuti oleh Farish.
"Ehh, kejap!" Belum sempat Aqish memulas tombol pintu, Farish menahan.
"Ada apa?" Dahi Aqish berkerut.
YOU ARE READING
Ruang Bahagia
RandomPertemuan dengan lelaki mat saleh celup di traffic light dalam keadaan diri yang baru lepas putus tunang mula menimbulkan perasaan aneh dalam diri Aqish Natasha Tan Sri Hakim. Tetapi pantas dipujuk hati supaya serik dengan apa yang baru beberapa min...