~BAB 6~

6.8K 270 2
                                    

Tangan kiri menutup dahi yang terkena buku kulit keras tadi. Library pulak malap. Lampu pun tak tukar kalau siang aku bukak tingkap luas².

"Awak nak buku mana?"

"Tak payah lah Encik Riez nanti gaji saya kena potong kalau Rncik tolong saya"

Budak ni nak kena cium betul² ke plus dengan suasana romantik macam ni akan jadi kenangan terindah.

"Nak saya tolong tak ni?"

"Encik tolong ambik buku yang atas sana. Yang tu. Pastu yang tu . yang hujung tu pun sekali"

"Cakaplah nak semua jangan nak yang tu nak yang tu" marah

"Tadi kata nak tolong marah kita pulak" nada perlahan.

"Apa awak cakap saya tak dengar"

Daviena mendiamkan diri dan menggeleng kepala.

Semua buku dah mendarat dibawah senang kerja Daviena. Kerja menyusun buku bermula dari bawah hingga atas.

Dia ni baca jugak ke buku falsafah dengan buku about bisness ni pelik, dengan nota alatan tulis. Budak ni asal mana? Takkan kampung? Muka tak macam budak kampung .  Adam Rizky berbicara sendiri.

Ehemmm...

Khusyuknya dia susun buku aku berdeham pun dia tak berpaling. Bosannya! Baik aku tidur. Esok nak kerja. Ada meeting penting dengan Dato' Dafiee lagi.

Pergi pun. Aku nak sising lengan baju pun susah aurat kena jaga. Marah je kerjanya. Aku pun sebenarnya dah mengantuk. Wuarrrhhhh! Menguap.

Jam menunjukkan dah pukul 11 45. Patutlah aku mengantuk dah nak tengah malam esok kena bangun awal pagi.

♣♣♣♣♣♣

Krurkkkkkhhhh... Bunyi perut.

3 pagi

Laparnya! Semalam aku tak makan. Kena cari makanan ni. Tudung disarung takut² ada orang lelaki lalu dapur tak pun hantu... Buh!

Sambil kacau air milo panas Daviena mengelamun..

Laporan untuk semalam tak buat lagi sekarang dah pukul 3 pagi lebih nak solat tahajud tak boleh solat. Aku baru siapkan 4 helai untuk 3 hari. Entah siap ke tak untuk 5 bulan ni. 200 page pulak tu.

Kedengaran kerusi ditarik. Hantu ke? Ke pencuri?

"Woi"

"Opocot cik cik cikkkk" Daviena melatah. Jatuh saham aku!

Ahahaha. Adam Rizky ketawa terbahak-bahak...

"Nama saya Ena bukan woi" berlagak tenang.

Mamat ni harap tak tengok bawah aku pakai short pants ni. Tudung pakai yang bawah tak tutup jatuh lagi saham aku kalau dia tengok.

"Buat air untuk saya satu macam awak . Saya nak yang kaw and no sugar" mentang-mentang dia anak majikan suka hati perintah aku, time ni bukan time kerja.

SeMug air hot milo buatan Daviena diletak atas meja.

"Besar benjol atas dahi tu" matanya tertumpu ke dahi Daviena.

Dengan pantas Daviena menutup Dahinya.

"Mana ada" penipu. Lebam ada lah.

"Buatkan saya makanan" mengarah lagi.

Aku mana reti masak. Ke dia nak rasa masakan aku yang first yang paling tak sedap di dunia. Aku datang dapur nak makan biskut cicih air milo bukan nak masak.

"Jujur saya kata. Saya tak pandai masak"

"What! " takkan perempuan kampung pun tak pandai masak. Kalau namanya budak kampung mesti pandai masak.

Bunyi keroncong...

"Lapar. Tapi masak pun tak pandai" Adam Rizky perli.

Aku bukan hadap sangat nak masak. Makan biskut pun cukup untuk perut aku. Malunya.

"Saya makan besok lah Encik Riez. Bye. Assalamualaikum" sepantas kilat Daviena lari takut Encik Adam Rizky nampak dia pakai seluar pendek. Lupa nak tukar.

Pakai seluar pendek patut pun dari tadi mengelak. Tak tolong aku masak. Fashion apa tudung pakai tapi pakai short pants. Terpaksa juga masak sendiri nak kejutkan Mak Kalsum tak sampai hati.

Penatnya! pagi buta dah lari marathon.  Kat rumah memang aku pakai short pants. Sebab tu boleh lupa. Tapi aku yakin dia tak nampak. Fuhhhh!

Mini ipad yang dicharger dari semalam dibuang plag. Untuk menyambung membuat laporan.

Laporan :

Mengenali semua anggota keluarga penting  untuk mengelak dari salah faham......

Ahhhhhh!!!!!!
Komen yer.... Kalau tak suka... Kalau suka apa salahnya.
Dah jadi hobi ni... Voted banyak²...

KAU BUAT AKU RESAH M.A.I.D PROJEKWhere stories live. Discover now