"Banyak Ena bawa balik sayur" kata Cef Faizal sambil membasuh sayur untuk sarapan.
"Atuk dan opah kirim. Sayur yang boleh buat salad kita buat salad. Ena buatkan tak apa. Ena pernah buat. Guna resepi opah" Daviena tawar diri untuk memasak.
Sejak masuk ke dapur rumah ni Daviena banyak belajar masak dari pemerhatian dan rujukan dari cef rumah ni cef Ahmad Faizal. Cef 5 star.
"Okay, salad saja tau" cef Faizal seorang yang tegas tapi periang.
"Orait" dengan segera Daviena ambil salad di peti.
"Sayur organik kan, mesti manis"
"Ye" Daviena mengiyakan kata cef. Pakar pemakanan.
♣♣♣♣♣♣
"Puan Aliya Ena bawak bunga tanduk rusa putih untuk puan" 4 plastik kecil dihulurkan kepada Puan Aliya.
"Wow pokok tanduk rusa putih, cantiknya Ena , terima kasih. Mari kita tanam sama²"
"Okay, Ena pun nak tunjuk cara tanam pokok ni . Puan kena letak tempat teduh je tau nanti dia layu. Pokok snow kan hihih" Daviena tayang gigi.
"Ermm" puan Aliya hanya menurut.
"Sedap salad hari ini, cef kata kamu buat"
"Opah yang ajar senang je buatnya" tangan mengumpal tanah untuk ditukar ke pasu yang lebih cantik.
30 minit kemudian.
"Siap pun, Puan Aliya Ena masuk dulu nak solat dhuha" permisi Daviena dengan izin.
Usai solat Dhuha Daviena membuat kerja seperti biasa. Kemas rumah. Vakum karpet. Lap meja dan semua kerja.
"Handsome gila Aiman Hakim Ridza"
2 ekor tu mesti bergosip... Tak habis habis dengan handfone buat kerja ke tak?
Kelihatan Nufa ke kolam renang. Bukan diorang kena jaga Nufa time ni. Nufa boleh berenang tak?
Nampak gayanya Abang Nufa nak lemas. Dengan sepantas kilat Daviena ke kolam renang dan terjun selamatkan Nufa yang hampir lemas. Kat bahagian dalam pulak tu tuan badan tinggi kalau tak pandai berenang memeng lemas.
"Abang Nufa" jerit Daviena.
Daviena berenang dengan pantas untuk menyelamatkan Nufa yang hampir lemas. Dengan erat Nufa memeluk Daviena dalam air badan nya agak bergeletar. Daviena hampir lemas dengan pelukan Nufa dah lah berat nak peluk nanti kat darat bukan dalam air.
Dengan kudrat yang ada Daviena menarik Nufa ke darat. Akhirnya, berjaya.
"Korang berdua bodoh" jerit Daviena kepada Diana dan Rosal. Dengan muka kemerahan menahan amarah.
Nufa masih dalam pelukan Daviena. Sepasang mata melihat kejadian tersebut.
"Abang Adly bawak Nufa masuk bilik" masih dalam keadaan angin lagi.
"Abang Nufa masuk bilik tukar baju nanti masuk angin, kakak Ena pun nak tukar baju jugak ni" bisik Daviena lembut.
Dengan rela Nufa melepaskan pelukan dari badan Daviena...
♣♣♣♣♣♣
"Kenapa kamu berdua cuai suruh jaga budak besar panjang macam tu pun tak boleh, saya bayar gaji kamu berdua untuk main fhone ke? Tak kan. Dengan notis saya berhentikan kamu berdua"
"Puan Rasyida bagi kami peluang, kami janji perkara ni takkan berlaku" Diana merayu.
"Nope, keputusan saya mutamat. Bagi peluang membahayakan nyawa anak saya lagi" sindir pedas puan Rasyida.
Dengan notis kedua pekerja tadi diberhentikan kerja bergaji.
♣♣♣♣♣♣
Abang Nufa demam dijaga sepenuh masa oleh Daviena. Paling masyur masuk salary lebih. Yahuuu. Boleh shopping.
"Kakak Ena Nufa lapar" Nufa merengek macam budak kecik tuan tu dah 29 tahun tapi yang paling aku dengki muka dia is 19.
"Nanti akak buat bubur Nufa tunggu luar kakak nak salin baju" Telekung solat dilipat dan di sidai.
Mereka berdua ke dapur. Daviena cari bubur segera nak buat bubur rasa lambat siap. Bubur segara 5 minit dah siap.
Sambil tunggu Daviena ambil tisu untuk menyentuh berlapik dahi Nufa. Panas juga.
"Abang Nufa dah makan ubat?"
"Dah" Nufa dah start cakap dengan Daviena.
Bekas penutup bubur dibuka. Daviena buat 2 cawan untuk mereka berdua.
"Sedap" tanya Daviena.
"Sedap" mestilah sedap dalam ni banyak mana dia letak ajinamoto.
Mata Nufa warna koko gelap, rambut lurus. Rambut depan panjang bawah kening sikit disisih tepi dan rambut belakang pendek. Sesuai dengan Nufa yang berkulit putih gebu. Pipi dia rasa nak cium. Tak ada cela pun.
"Ena thank you cause you save my life. Mummy said to say thank you" bubur satu bekas habis.
Daviena senyum riang tadi angin sekarang dah snow balik.
"Jom masuk tidur kena tidur awal esok nak bangun solat subuh" ajak Daviena macam laki bini.
"Sebelum tu gosok gigi dan makan ubat kakak tunggu Nufa" pintu bilik sengaja dibuka luas elak kena cekup. Hihih.
Nufa tukar baju dan pakai short pants style aku. Dah ada kembar.
"Kakak teman Nufa. Nufa scare stay alone"
"Okay akak teman tapi sambil akak buat laporan tau. Lepas Nufa tidur nyeyak akak doakan Nufa selamat"
"Okay" bibir semerah buah delima senyum kearah Daviena. Cair hati aku!
Laporan :
Kepercayaan penting untuk seorang pembantu rumah. Dengan kepercayaan dapat menolak bala datang.....
1 jam Daviena menaip... Nufa pun dah tidur...
"Good night" Daviena menarik selimut Nufa sampai ke dada Nufa.
I dont know best ke tak...
kalau tak suka komen tau...
YOU ARE READING
KAU BUAT AKU RESAH M.A.I.D PROJEK
DiversosDisebabkan projek dari profesor Firda dari falkuti Seni. Daviena Safiaa terpaksa menjadi pembantu rumah. Apa yang patut Daviena lakukan?? Seorang yang terpengaruh. Hati yang keras akhirnya di hancurkan oleh seorang gadis. Pemilik hati Adam Rizky Khu...