~BAB 26~

5.6K 227 2
                                    

" mama buat rendang?" datang Daviena mengejutkan mamanya. Mana taknya seminggu berkurung dalam bilik time sahur dan buka puasa je keluar .

"Esok kan raya , mama tak nak buat dua kali nanti kalut"

Setiap malam raya mama tak sibuk dengan langsir, sofa , perabut rumah macam orang lain sebab mama jarang tukar langsir baru. Kalau sibuk pun kat dapur, bibik mesti balik sebelum raya jadi tenaga Daviena yang sangat diperlukan mana taknya anak perempuan tunggal plus dah pandai buat kerja.

"Adik mana Subang kamu yang sebelah?" tanya mama Husna setelah memerhatikan Daviena.

"Ada dalam bilik. Tadi Davie jatuh katil. Telinga Davie yang mula2 jatuh tup kena Subang, sakit. sebab tu Daviena tanggal buat sementara waktu"

Datin Husna hanya mengiyakan.

Dulu masa dapat hadiah dari Encik Rizky Khun mama yang paksa Daviena pakai. Sampai tak ingat siapa yang bagi.

♣♣♣♣♣♣

Berlalu lah sudah Ramadhan sebulan berpuasa...
Lagu yang selalu berkumandang di corong-corong radio setiap pagi raya.

Tema keluarga Davie berwarna coklat. Paling smart abang. Pakai baju melayu smart tapi tuannya tak berbini lagi. Bilalah abang nak nikah. Persoalan yang selalu didebat. Nasib kau lah abang.

Hari keempat balik Cameron Highlands. Rumah opah. Setiap tahun kewajipan ayah sebagai anak sulong mesti balik rumah mak kepada ayah pada raya pertama. Nasib tak jauh.

"Akak cantik nak biskut tu" panggil budak lelaki montel yang seronok makan biskut semperit.

"Sedap ke?" tanya Daviena setelah menghulur balang yang berisi biskut coklat cip.

"Sedap"

Budak2 kalau datang rumah mesti nak duit raya. Rumah nenek perdalaman sikit. Kalau raya kampung nenek dipenuhi dengan saudara mara dari perantaun balik kampung.

Sepupu Daviena belah ayah ramai yang kecik2 duit raya mesti ke spare banyak. Tahun ni duit raya dah up sikit dari 5 ringgit kepada 10 ringgit setiap seorang sepupu ribiena Daviena. Duit gaji pertama dalam hayat Daviena.

"Davie tolong nenek hidang lemang kat depan sana" minta nenek sambil menghulurkan dulang yang berisi lemang dan rendang.

Tanpa melengahkan masa Daviena terus mencapai dulang dari neneknya.

Satu langkah demi langkah Daviena ke ruang tamu sambil membawa dulang. Alangkah terkejutnya melihat seorang yang dikenali berada di atas sofa.

Adam Rizky Khun.... Jerit hati Daviena.

Mesti ayah punya kerja nak sangat memenantukan Adam dia tu.

"Mana lemang ni lambatnya sampai" kata Ayah Daviena.

Dengan langkah berjaga² dan melihat pandangan Rizky Khun berpaling ke arah lain dengan secepat mungkin Daviena meletak dulung di atas meja tepi dinding membelakangi Rizky Khun.

"Itu pun Daviena. Adik marilah sembang makcik Katrina ada sekali ni" tarik Ayah dengan kata adik kelima ayah ada.

Kalau nak tahu makcik Katrina tu makcik terbaik di dunia. Mana je makcik katrina pernah mesti dia ajak Daviena. Oversea pun ada tapi keadaan dah berubah sebab makcik dah ada family sendiri.

"Tak apa lah ayah Davie kena tolong nenek" alasan. Tanpa dengar kata ayah Daviena terus cabut lari.

Teks masuk...

Putra : Sayang. Boleh kita jumpa tak?

Nak apa lagi mamat ni.

Teks masuk lagi...

Putra : Please!!! I can explain. You dah x sayang i ke? I sayang u separuh mati. Please!!!

Banyak teks yang masuk mailbox. Penat dengan bunyi teks masuk Daviena terus reply dengan perasaan tercampur gaul.

Sent to Putra...

WE R OVER FOR EVER AND EVER. I DONT WANT MEET YOU AGAIN. PLEASE LET ME GO AND STOP!!!!!!! I REDHO....

Teks pengakhiran untuk lelaki tak guna tu...

Teruskan membaca untuk next part...
SYS...

KAU BUAT AKU RESAH M.A.I.D PROJEKWhere stories live. Discover now