Cameron Higlands...
Sebelum sampai rumah opah Daviena beli belah untuk Natra dan yang lain. Daviena drive sendiri dari KL hingga CH.
Pengunjung tak ramai sebab hari persekolahan. Nak beli barang pun tak payah rebut².
"Aunty Luo saya nak snek kering nak semua perisa. Strawberi saya nak lebih"
"Lama kita tak jumpa. Davie sihat" terkejut dengan anak buah yang datang mengejut. Cucu aunty Luo baka Korea. Anak cucu lelaki Aunty Luo semua Handsome.
Sempat memuji anak orang. Kalau cucu laki sulong Aunty Luo covert islam aku ambik jadi stok terlajak terlajak laris.huhu.
"Mak cik Noor ada" snek kering diletak kedalam plastik diserahkan kepada Daviena.
"40 ringgit ni Aunty bagi lebih strawberi" Daviena senyum riang. Makanan free.
"Thank you Aunty. Daviena pergi dulu dah nak petang takut lama opah tunggu"
♣♣♣♣♣♣
"Assalamualaikum"
"Cucu bertuah, kenapa lambat sampai. Sepatutnya kamu sampai dalam pukul 3 now dah pukul 5. Sempat lagi merayau yer" opah cekak pinggang sebijik macam mama. Muka opah pulak klon Raja Emma.
Sudah! Mesti mama repot kat opah aku bertolak dari rumah. Mana taknya nenek dah hitung pukul berapa sampai sini.
"Opahnye cucu tu baru sampai. Cakap macam nak terkam" Datuk datang membela.
"Atuk, opah garang macam mama" Daviena memeluk Datuknya.
"Atuknya bale lah cucu tu. Dahlah dia seorang cucu perempuan kita. Anak dara pulak tu. Merayap je kerja nya. Esok mesti lesap motor dikebasnya." opah dah start membebel.
Beg di kereta dibawa masuk bilik. Sejuknya. Kawasan atas bukti mestilah sejuk.
Selepas mandi dan solat Daviena makan. Opah masak sedap. Sayur semua dari kebun, fresh. Sebab tu kulit opah awet muda.
"Mana mak ucu?" rindu nak jumpa sejak dia kahwin,tapi jarang aku jumpa mak ucu sebelum dia kahwin naik menyampah tengok. Huhuhu.
"Mak ucu ikut suami pergi perth"
"Bestnyee"
Seharian aku drive. Lepas sembang dengan opah dan datuk aku masuk tidur. Terbiasa tidur awal.
Laporan break untuk 2 hari huhu dah masuk 50 pages dah. Zon selasa.
♣♣♣♣♣♣
"Davie bangun solat subuh ni nak masuk pukul 7" Opah mengoyang badan Daviena.
"Five minutes, please"
"No. Wake up now" kepit ketam opah mendarat di peha Daviena yang terdedah.
Daviena mengaduh sakit.
Jam menunjukkan pukul 6 30 pagi. Daviena ambil towel yang tersidai untuk mandi.
Sejuknya. Masa kecik² dulu boleh lah tidur sampai tengah hari ni dah besar panjang dengan suasana sejuk ni. Heater pun sedang² kepanasan nye.
Usai solat subuh dan sarapan. Datuk ajak Daviena pergi kebun dan ladang strawberi milik datuk dan opah.
"Atuk Daviena nak bawa balik boleh" strawberi dipetik masuk ke bakul.
"Ambil lah. Guna kotak plastring tu sebelum turun"
"Yer atuk ambik yang besar boleh nak letak sayur sekali gus malas nak bawak balik kotak banyak"
Sayur aku petik sendiri. Fresh. Kebun sayur atuk besar. Sayur yang atuk tanam banyak jenis aku bawa balik bunga kobis dengan carrot dan yang sayur lain Atuk dah simpan untuk aku. Malas nak daki bukit untuk petik sayur.
♣♣♣♣♣♣
Rumah puan Aliya dan Puan Rasyida...
"Kenapa tak nak makan nanti perut masuk angin, makan sikit" Mak kalsum memujuk Nufa yang tekun bermain kiub.
Sejak Ena balik kampung Nufa dan Riez jarang turun makan. Sunyi pun ada kalau Ena ada riuh juga rumah ni. Rasanya dia sampai petang atau malam ni. Bicara Mak kalsum sendiri.
"Abang Nufa makan lah Natra tunggu abang, kalau abang tak makan Natra pun tak nak makan" Natra dah putus asa dengan Abang nya yang mogok makan.
Lansung tak menjamah. Kalau ada Ena bukan dia cakap pun dengan Ena.
"Riez mari makan teman mama dengan mummy" ajak Puan Aliya.
"Riez tak lapar. Nanti Riez lapar , Riez makan" Adam Rizky berpakaian sukan.
"Mama Riez nak jumpa kawan kat tenis counts. Jumpa petang ni"
Kunci kereta miliknya diambil...
Arghhhhh!!!!!
Comment n voted tau..
Hihihi...
YOU ARE READING
KAU BUAT AKU RESAH M.A.I.D PROJEK
عشوائيDisebabkan projek dari profesor Firda dari falkuti Seni. Daviena Safiaa terpaksa menjadi pembantu rumah. Apa yang patut Daviena lakukan?? Seorang yang terpengaruh. Hati yang keras akhirnya di hancurkan oleh seorang gadis. Pemilik hati Adam Rizky Khu...