"Mikail bangun" pintu di ketuk.
"Ermmmm aku bangun dah ni" suara garau bangun pagi.
Mamat ni kalau aku tak kejut mesti subuh gajah.
"Nanti suruh semua turun, mama masak hari ini" pesan mama sebelum masuk ke dapur.
Mama seperti biasa kalau kawan-kawan datang menginap mesti mama masak. Sedap pula tu. Kalau hari biasa bibik je lah yang masak.
Mikail siap dalam 30 minit punya lama nak tunggu mamat ni bersiap. Khusyuk solat subuh ke?
Yang 2 orang lagi lepas subuh tidur balik. Anak dara sekarang semua dah sedia bangun makan. Rezeki tak masuk tidur lepas subuh. Nanti aku makan semua makanan yang ada baru tau. Bisik nakal Daviena.
"Mama masak apa hari ini?" tanya Daviena.
"Masak soto" ringkas.
"Mana kawan kamu"
"Ada, lepas ni diorang turun" kerusi ditolak keluar untuk duduk.
Hari ni Ayah keluar awal katanya ada meeting penting. Sedia maklum. Abang ada untuk uruskan.
Lepas beberapa minit 3 orang anak raja turun untuk makan.
"Mari, duduk sini. Aunty masak special untuk korang" lembut kata² mama. Mama memang seorang yang lembut.
"Thank you Aunty Husna" ucap Mikail.
"Ramai penduduk hari ni" suara tiba² dari belakang mama.
"Hai Abang Adrian" sapa Dania. Bersinar mata tengok Abang Adrian. Cucuk guna garphu baru tahu. Gertak Daviena.
"Hai, lama korang tak singgah sini?" tanya abang Adrian.
"Busy bang, banyak kerja kena buat" jawap Mikail.
Kami makan dengan penuh berselera. Tambah dengan gelak ketawa kawan-kawan. Lama dah rumah agam ni tak dengar orang bising. Kesian!
Semua orang busy. Orang yang selalu ada kat rumah hanya bibik.
Abang Adrian keluar lepas makan tadi. Mama pergi butik. Tinggal 4 orang sahabat dengan 2 orang bibik.
"So, macam mana aku nak siapkan tugasan tu? Sehari dah terlepas." pening!!!
"Davie kau pernah buat kerja rumah tak?" soal Damia.
"Tak" ringkas dan padat.
"Hahahaha" ketawa besar Mikail.
Gelak pulak mamat ni. Tahu lah dia buat kerja lebih dari pompuan. SOTONG!!!!
"Okay, now kau kena belajar cara kemas rumah, basuh baju, gosok baju....
" gosok baju aku tahu" potong Daviean.
"Kau ni aku tak habis cakap lagi, banyak lagi yang kena belajar" marah Damia.
"Sorry, huhuhu"
Zanita memanggil bibik...
Bibik mengambil semua barang cucian dan perkakas Rumah seperti yang diarah Zanita.
Daviena mulakan dengan menggunakn vakium.
Hari tu bibik rehat. Daviena pulak buat kerja bukan susah sangat pun tapi itulah hari paling memenatkan.
Malam tu Daviena mula membuat kertas kerja...
Permulaan menjadi seorang pembantu rumah sememangnya susah kalau sudah ada kemahiran atau terbiasa buat mudah untuk diuruskan......
"Korang aku tak pandai masak" kalam yang jujur dari Daviena.
"Kau bukan jadi tukang masak tapi kemas rumah so tak payah fikirkan sangat. Faham tak?" penerangan dari Dania.
Daviena angguk tanda faham hundred percents.
"Tapi aku nak cari kerja kat mana?" tanya Daviena bingung.
"Dont worry. Aku dah sattlekan semua . Besok aku hantar" Zanita kaulah penyelamat.
Mikail dari tadi petik getar tapi tak nyanyi pun. Dari mengayal sampai ke bulan bintang baik tidur. Omel Daviena sendiri.
"Uolls layan lah si Mika ni aku nak tidur. Gantuk." penat punya pasal. Tangan aku pun dah kasar dah. Sedih!
Esok bermula lah pegembaraan menjadi maid projek.
Apa yang bakal berlaku teruskannnn membaca!!!!
Best ke tak best comment banyak²...
Voted!!!!
YOU ARE READING
KAU BUAT AKU RESAH M.A.I.D PROJEK
AcakDisebabkan projek dari profesor Firda dari falkuti Seni. Daviena Safiaa terpaksa menjadi pembantu rumah. Apa yang patut Daviena lakukan?? Seorang yang terpengaruh. Hati yang keras akhirnya di hancurkan oleh seorang gadis. Pemilik hati Adam Rizky Khu...