"Aisyah! Dari mana ni?" Heliza segera mendapatkan adik kecilnya. Risau!
"Ya Allah, Aisyah! Kenapa kaki luka ni?" Soalnya lagi. Heliza membelek-belek kaki adik kecilnya. Luka adiknya seperti sudah dirawat.
"Si..siapa yang rawat kaki Aisyah?" Soalnya lagi. Heliza memandang serius kepada adiknya. Aisyah membuat bahasa isyarat. Dia menerangkan sesuatu kepada kakaknya. Heliza mengerutkan dahinya.
"Abang? Siapa yang tolong Aisyah? Abang mana ni?" Soal Heliza yang seperti kerisauan. Aisyah hanya tersenyum lalu berlari mendapatkan uminya. Heliza hairan dengan sikap adiknya. Dia menggelengkan kepala.
******
Petang sudah pun menjelma. Kelihatan Heliza sedang menolong uminya di dapur. Aisyah sedang sibuk makan ais krim. Sesekali Heliza menoleh ke arah Aisyah. Aisyah tersenyum.
"Ija.. Siapa lelaki yang tolong Aisyah?" Umi menyoal. Heliza menoleh ke arah uminya.
"Manalah Ija tahu, umi. Ija tak ada masa tu. Bila Aisyah balik, tengok-tengok kaki dah kena balut, Ija tanya dia.. Dia cakap ada abang yang tolong dia, abang mana pun Ija tak tahu" balas Heliza lalu meneruskan kerjanya membasuh pinggan.
Puan Khadijah menggelengkan kepala. Dia tersenyum saja dengan gelagat Heliza. Heliza menjeling lagi adiknya.
"Ija, esok kita gerak awal ke kebun.." Heliza mengangguk.
******
"Aisyah! Jalan perlahan sikit" Heliza menarik tangan adik kecilnya. Aisyah hanya tersengih. Heliza melihat orang sekeliling. Peramah juga orang di sini..bisik hati Heliza. Dia melihat orang bertegur sapa, bergurau senda.
Sampai di kebun, kelihatan ramai orang sibuk menanam sayur dan buah-buahan. Aisyah berlari meninggalkan Heliza.
"Aisyah!"
Heliza sama ikut berlari mengejar Aisyah. Risau jika adiknya lari entah ke mana. Setelah dia melihat kelibat Aisyah, dia menarik tangan adiknya. Namun, Aisyah masih tidak berganjak.
"Aisyah! Balik.." Aisyah hanya memandang kakaknya.
"Eh, kenapa dik?" Kelihatan seorang lelaki sedang memegang tangan Aisyah lalu memandang Heliza. Heliza membulatkan mata.
"Hei! Berani pegang adik saya, lepas.." Heliza mendukung Aisyah. Risau jika lelaki itu mengapa-apakan adik kecil yang tidak bercakap itu. Harith mengangkat kening. Pelik dengan gadis dengan muka yang tajam memandangnya.
"Nak culik adik saya ya? Langkah mayat saya dulu!" Heliza memandang tajam ke arah lelaki itu. Entah dari mana lelaki itu datang. Lihat saja sudah berani pegang adiknya. Siapakah lelaki ini? Penculik?
"Ehh, tak..tak.. Muka macam ni penculik? Ish.. Mana ada... Saya..."
"Apa? Tak nak mengaku penculik.. ? Berani ya pegang adik saya" marah Heliza. Harith menggarukan kepala.
Aisyah menepuk pipi kakaknya. Dia membuat bahasa isyarat. Serta-merta muka Heliza berubah. Dia memandang pula lelaki muda yang tidak dikenali.
"Ja..jadi awak yang tolong adik saya? Kaki dia yang luka?" Harith mengangguk lalu tersenyum lebar. Dia memandang budak kecil itu. Senyum.
"Saya.."
"Heliza!" Heliza menoleh. Umi sedang mencarinya. Dia cepat-cepat pergi dari situ. Takut dimarahi uminya. Aisyah yang sedang didukung Heliza menoleh ke arah Harith. Dia tersenyum lalu melambaikan tangan. Harith tersenyum lebar lalu membalas lambaian budak kecil itu.
"Garangnya perempuan tu.." Harith mengurut-urut dadanya. Dia menggelengkan kepala. Harith berjalan sambil membawa cangkul pada bahunya. Dia memberhentikan langkahnya. Harith menoleh ke belakang dimana budak kecil itu dibawa oleh kakaknya.
Harith tersengih lalu menggelengkan kepala. Budak kecil tu comel! Kakaknya? Ishh, garang!
YOU ARE READING
Make It Halal - Completed
Non-FictionHarith Hamka, seorang jejaka muda yang sangat lurus bendul. Kehidupannya tidak semewah orang lain. Hidupnya memerlukan usaha untuk terus hidup. Kerjanya hanya menolong membersihkan masjid. Upah akan diberi oleh Haji Ahmad. Harith hidup keseorangan s...