Harith melangkah masuk apabila Puan Khadijah mengalukannya. Dia tersenyum kecil kepada Puan Khadijah. Harith menunduk hormat apabila melihat susuk tubuh Haji Muhammad yang sedang memerhatikannya.
Harith melabuhkan punggungnya apabila Haji Muhammad membenarkannya duduk. Hatinya berdebar-debar. Suasana di ruang tamu itu tegang sekali. Harith menarik nafasnya perlahan.
"Minumlah, Harith. Makcik panggil Heliza ya" Harith mengangguk saja. Dia tidak tahu mengapa perlu memanggil Heliza pada saat itu. Mungkin perbincangan ini melibatkan gadis itu. Harith mengambil cawan lalu meneguknya.
******
Suasana di ruang tamu itu tegang. Harith bermain dengan jejarinya. Heliza tertunduk diam. Tiada sepatah pun yang keluar dari mulut mereka.
"Harith, kamu betul nak kahwin dengan Heliza?" Satu soalan keluar dari mulut Haji Muhammad. Harith yang sedari tadi terdiam terus mendonggakkan kepalanya. Dia melihat enam pasang mata sedang memandang ke arahnya.
"Er.. Y..ya.." Harith mengangguk laju. Haji Muhammad mengangkat keningnya lalu bermain dengan janggutnya.
"Heliza kata dia berkenan dengan kamu" kata Haji Muhammad lagi. Harith terkedu. Dia tersalah dengarkah? Heliza suka aku? Harith rasa hendak menjerit saat itu. Heliza menunduk malu.
"Kalau betul kamu sukakan anak pakcik, kalau betul kamu nak dia jadi isteri kamu, kamu kena ikut syarat, boleh?" Kata Haji Muhammad. Harith terkedu. Syarat? Heliza memandang ayahnya. Dia juga tidak tahu akan perkara itu. Dia memandang pula uminya. Diam seribu.
"InsyaAllah, saya cuba" kata Harith setelah lama mendiamkan diri.
"Bagus, ni adalah senarai syarat yang kamu kena ikut" Haji Muhammad menghulurkan sekeping kertas yang telah diisi dengan syarat-syarat. Harith dengan muka yang blur terus mengambil kertas tersebut.
-mesti pandai mengaji
-mesti pandai azan
-mesti jaga solat fardhu
-solat sunat jangan lupa
-hafal 30 juzuk
-hafal doa-doa harian
-cari rumah sebiji
-belajar ilmu agama dengan mendalam
-pandai jaga isteri dengan baik
-mesti pandai cari duit untuk isteri
-selalu ke masjid
-mesti pergi majlis ilmu
-bangun tahajjud
-jadi seperti Rasulullah
-buat sunnah Rasulullah
-tahu kisah-kisah nabi
-cari kerja yang bagus
-mesti jaga Heliza, layan karenah dia, ceritakan kepada dia kisah-kisah nabi, nasihat dia, jaga auratnya
-saya akan terima kamu jadi menantu jika kamu mampu mematuhi syarat niMelopong mulut Harith tatkala membaca senarai syarat yang disediakan oleh Haji Muhammad. Badannya terketar-ketar. Pipinya sejuk. Tangannya juga begitu. Badannya terasa panas. Allahu...
"Boleh ke tidak?" Soal Haji Muhammad. Heliza mengerutkan dahi. Melihat reaksi Harith membuatkan dia ingin tahu apa syaratnya itu. Teruk sangatkah syarat tu? Puan Khadijah hanya terdiam. Kalau ikutkan hatinya, Harith tidak perlukan syarat yang keterlaluan itu. Sudah sempurna untuk menjadi suami anak gadisnya.
Harith menarik nafasnya. Allah... Dia meletak kembali kertas di atas meja. Tangannya meraup muka.
"Kalau kamu tak mampu patuhi syarat ni, saya akan kahwinkan anak saya dengan Zahed Zaidi, anak kawan saya" kata Haji Muhammad lagi. Heliza mengetap bibir. Dengan perlahan dia mengambil kertas syarat itu.
Heliza menekup mulutnya. Dia memandang ayahnya. Haji Muhammad mengangguk dengan perlahan. Seperti ada sesuatu yang dirancang oleh ayahnya itu.
Dia juga tidak mampu untuk menghafal 30 juzuk al-Quran. Dia juga tidak mampu untuk bangun tahajjud hari-hari. Apakah Harith mampu? Dia sendiri kurang pasti. Kenapa ayahnya meletakkan syarat yang demikian?
"Syarat yang pakcik tetapkan untuk saya sangat di luar jangkaan saya. Tapi saya akan ikut syarat ni demi anak pakcik" kata Harith. Haji Muhammad tersenyum sumbing. Dia menggelengkan kepala beberapa kali.
Heliza terkejut dengan kata Harith. Dia tidak menyangka. Dahinya berkerut-kerut memikirkan soal itu.
"Bagus, saya akan bagi tempoh selama 6 bulan. Cari rumah dari hasil titik peluh awak sendiri.." Haji Muhammad bangun lalu beredar dari ruang tamu. Harith mengangguk perlahan. Puan Khadijah menggelengkan kepala. Dia menjemput Harith untuk minum lagi. Heliza meminta untuk ke bilik. Dia rasa tidak sedap badan.
"Harith, fikirkan dulu syarat-syarat tu.. Fikir balik apa yang kamu janjikan dan apa yang dikatakan oleh Haji tu" pesanan Puan Khadijah membuatkan Harith terfikir sejenak. Apa yang cuba disampaikan oleh Puan Khadijah? Harith berjalan sambil menatap syarat-syarat Haji Muhammad. Kalau ikutkan, dia memang tidak mampu. Namun, dia akan cuba melaksanakan demi Heliza.
******
Manusia itu memang tidak sempurna. Kadang-kadang dosa yang dilakukan tidak perasan dan tidak sengaja. Manusia memang pendosa tetapi manusia juga boleh menjadi pentaubat. Mengaku kesalahan dan tidak akan mengulanginya. Bertaubat kepada Allah. Jangan ingat, orang yang nampaknya àlim, warak adalah sempurna. Tidak sama sekali. Ada waktu mereka tumbang juga dengan nafsu. Ada waktu mereka jatuh juga dalam lubang dosa. Namun, jangan pula menghina orang yang nampak alim, warak. Mereka juga manusia biasa. Pasti tidak terlepas dari membuat kesilapan. Jadi doakan mereka agar mereka sentiasa di bawah lindunganNya.
Assalam semua! Maaf jika lama sis tak update. Ada masalah sikit. Harap korg masih setia dengan novel nie. Huhu. Sebernanya ada pengajaran yang sis cuba nak sampaikan bermula dari bab ni :) harap korg faham dan cuba cari pengajaran tu. ;) fi hifzillah :)
YOU ARE READING
Make It Halal - Completed
Non-FictionHarith Hamka, seorang jejaka muda yang sangat lurus bendul. Kehidupannya tidak semewah orang lain. Hidupnya memerlukan usaha untuk terus hidup. Kerjanya hanya menolong membersihkan masjid. Upah akan diberi oleh Haji Ahmad. Harith hidup keseorangan s...