Pagi yang nyaman itu sesuai untuk mencari kerja. Harith menarik nafas segar. Nyaman dan terasa sejuk pada pagi itu.
Rambutnya dibetulkan. Dia bersarapan dulu di kedai Pak Samad. Seperti biasa, roti canai dan milo ais satu. Memang menyelerakan! Harith bersemangat pada pagi itu. Dia rasa lebih tenang. Dia ingin melupakan kekhilafannya yang lalu dan mula hidup dan semangat yang baru. Dan sekarang, masa untuk cari kerja!
Selesai saja makan, Harith bangun lalu membayar makanan kepada seorang lelaki yang bekerja di situ. Harith melangkah keluar dari kedai Pak Samad. Ototnya direnggangkan. Harith mula melangkahkan kaki.
******Harith buntu. Semua tempat dia sudah pergi dan mohon kerja. Namun, semuanya sudah penuh. Harith mengeluh perlahan. Dia berjalan perlahan-lahan. Mana aku nak cari lagi? Harith benar-benar buntu.
"Assalammualaikum, bro!" Harith menoleh dengan segera. Terkejut dia apabila seseorang menerjahnya begitu.
"Wa..waalaikummussalam.." Balas Harith dengan tergagap-gagap. Kelihatan seorang lelaki yang tua sedikit daripadanya sedang tersenyum.
"Cari kerja ke bro?" Kata lelaki itu. Harith yang masih terkejut mengangguk dengan hairan. Begnya yang berisi duit dia peluk dengan erat. Takut jika lelaki ini hendak merompaknya.
"Kau janganlah takut, bro. Tak macho.. Ni aku nak bagitahu kau ni, aku ada satu kerja yang sesuai dengan kau" lelaki itu meratapinya. Harith makin lama makin berundur ke belakang.
"Kau nak tak kerja tu?" Kata lelaki itu.
"Kerja apa, bang?" Soal Harith. Lelaki itu tertawa kecil.
"Kau ikut aku, nanti sampai sana aku bagitahu kerja apa, okey?" Kata lelaki itu. Harith rasa takut. Rasa serba salah pula hendak mengikut lelaki ini.
"Kau janganlah pandang aku macam tu. Aku ni budak baik lah bro, jom ikut aku" kata lelaki itu.
Harith tersengih. Dia mengangguk perlahan. Dengan perlahan, dia melangkah kaki membuntuti lelaki itu.
"Kerja tu bagus ke, bang?" Soal Harith. Lelaki itu mendengus.
"Kau ni, nanti sampai sana aku bagitahu lah. Aduhaii, kau tak faham bahasa ke?" Marah lelaki itu. Harith terdiam. Dia mengetap bibirnya. Begnya masih dalam pelukan.
"Aku Man" Harith mengangguk.
"Harith Hamka"
"Wooo, kau anak Hamka yang penulis tu ea?" Harith menggeleng sambil ketawa.
"Bukan, bang. Saya anak orang lain"
Lelaki yang digelarnya Man itu hanya mengangguk. Seputung rokok dibawa keluar dari poketnya. Dia menyalakan api lalu menyedut batang rokok itu. Harith menahan hidungnya dari tersedut asap rokok yang sangat tidak disukainya.
"Kau nak?"
Harith cepat-cepat menggelengkan kepala. Tidak pernah dia menghisap benda alah itu.
"Apa lah kau ni, tak macho bro. Muka je handsome tapi tak macho.." Ujar Man. Harith menggarukan kepala.
******
"Okey, dah sampai.. Jom naik atas" Man terus menarik tangan Harith yang terkebil-kebil itu. Harith mengerutkan dahi. Tempat apa ni?
Harith mendaki tangga dengan perlahan. Man menarik tangannya dengan segera.
"Cepatlah, bro. Kau nak kerja kan?" Kata Man. Harith mengangguk perlahan. Dia mempercepatkan langkahnya.
Dahi Harith berkerut tatkala melihat beberapa orang perempuan yang berpakaian yang hampir terbogel. Langkahnya terhenti.
"Kau dah kenapa, bro? Iman tergugat? Hahaha, cepatlah" Man menarik lagi tangan Harith.
Sampai di satu tempat, Man menyuruh Harith duduk.
"Tempat apa ni, bang?" Soal Harith.
"Kau diam jelah.. Kau nak kerja kan? Jap, aku panggil bos aku.."
"Kerja apa yang abang nak bagi saya ni?" Soal Harith lagi. Langkah Man terhenti.
"Haish kau ni! Banyak tanya daa.. Sabarlah, bro.." Kata Man lalu beredar dari situ. Harith memeluk beg sandangnya. Hatinya rasa tidak sedap. Badannya berpeluh.
Dia melilau sekeliling. Suasana ruang itu agak menyeramkan. Bulu romanya naik. Harith mengusap tengkuknya. Dahinya yang berpeluh itu dia seka.
"Hah, bos aku suruh kau masuk bilik nombor dua, kat dalam tu kau buat kerja" kata Man sebaik saja dia sampai.
"Kerja apa dalam bilik tu, bang?" Soal Harith. Man memegang kepalanya. Pening dengan budak lurus bendul ni.
"Kau pergi je boleh tak? Aku ada banyak kerja, sampai sana.. Kau dah tahu dah kau buat kerja apa, faham?" Balas Man.
"Cepatlah, bilik nombor dua!" Harith segera bangun. Dia melangkah kaki meninggalkan Man. Matanya melilau kepada bilik yang disebut oleh Man.
Harith mendaki tangga lagi. Mungkin di atas ada bilik yang tertera nombor dua pada bahagian pintu. Harith mencari lagi. Beberapa orang perempuan tersenyum-senyum memandangnya. Harith jadi geli. Takut juga ada.
Langkah Harith terhenti apabila ternampak pintu yang tertera nombor dua. Harith melihat sekeliling sebelum melangkah masuk. Semua wanita itu sedang tersenyum lagi ke arahnya. Harith hanya tersenyum hambar.
Dengan perlahan, Harith memulas tombol pintu. Bilik itu kelihatan suram. Malap. Harith melangkah masuk.Tiba-tiba, tangannya ditarik. Harith tersembam pada badan seseorang. Suasana yang gelap itu menyusahkan Harith untuk melihat siapa yang membuatkan dia tersembam.
"Bangun!!" Harith menoleh tatkala cahaya lampu memancar dalam bilik itu. Harith terkejut apabila melihat beberapa orang polis sedang memandang ke arahnya. Dia menoleh pula ke arah seseorang yang menarik tangannya dan membuatkan dirinya terhempap.
Matanya terbeliak apabila seorang wanita sedang tersenyum memandangnya. Harith dengan segera bangun dan membetulkan bajunya.
"Astagfirullah hal a'zim!" Ucap Harith sambil mengerut dadanya.
"Anda berdua telah ditahan!" Polis itu menghampiri Harith lalu menggari tangannya. Harith tergamam.
"Bang, saya tak buat bang! Saya tak buat benda haram ni, bang!"
Harith diheret oleh seorang polis. Wanita yang separuh bogel itu mengenyitkan mata ke arahnya.
"Bang, tolong bang! Saya tak buat semua ni! Saya difitnah, bang!! Saya tak buat benda haram ni, bang...." Harith menangis. Air matanya mengalir dengan deras.
"Diam!" Polis itu mengarahnya. Harith menangis. Matanya merah. Harith mengikuti langkah polis lalu keluar dari bilik itu.
Harith ternampak seorang lelaki yang amat dikenalinya. Man. Lelaki itu...
"Kau! Kenapa kau buat aku macam ni, bang! Kau kejam, bang! Aku nak cari kerja yang halal! Kau tunggu apa yang Allah balas dekat kau, bang!" Harith benar-benar marah ketika itu. Tangisannya semakin kuat. Harith dibawa keluar dari tempat itu.
Orang ramai berkerumun di kawasan itu. Ramai orang mengintai dan melihat kejadian yang berlaku. Kereta polis juga banyak di situ.
"Bang, lepaskan saya bang.. Saya tak buat, bang!" Harith merintih kepada polis itu. Ya Allah! Tolong aku, ya Allah!
"Harith?" Harith menoleh. Haji Muhammad sedang memandang tajam ke arahnya. Puan Khadijah sedang menekup mulutnya. Heliza juga sedang memandangnya. Air matanya mengalir. Harith menggeleng.
"Saya tak buat, pakcik...saya tak buat, makcik... Heliza, saya tak buat!!" Harith diheret oleh polis.
Haji Muhammad memandangnya dari jauh. Heliza memeluk uminya. Puan Khadijah turut mengalirkan air mata.
YOU ARE READING
Make It Halal - Completed
Non-FictionHarith Hamka, seorang jejaka muda yang sangat lurus bendul. Kehidupannya tidak semewah orang lain. Hidupnya memerlukan usaha untuk terus hidup. Kerjanya hanya menolong membersihkan masjid. Upah akan diberi oleh Haji Ahmad. Harith hidup keseorangan s...