"Nas kenapa dengan anak mumy ni? Dari tadi tak berusik makanan tu. Tak sedap ke mumy masak?" tanya Puan Matilda. Risau dengan sikap anaknya.
"Takde apalah mumy. Sedap je mumy masak. Cuma Nas takde mood nak makan. Nas masuk bilik dulu" kata Annas. Makanan di tolak lalu melangkah naik ke biliknya.
"Kenapa dari hari pertama Aisya masuk kelas aku perasaan aku lain? Aku suka dia ke? Aku cinta dia ke?" tanya Annas sendiri. Perasaannya lain pada Aisya. Perasaan yang tidak pernah dirasainya apabila memandang seseorang yang bernama perempuan. Sedang leka dia termenung seseorang sudah pecah masuk ke biliknya.
"Nas!! Boleh mumy masuk?"
"Masuklah mumy." jemput Annas. Tempat di sebelah anak lelakinya diambil. Raut muka anak lelaki tunggalnya dipandang.
"Siapa yang dah buat anak mumy jadi macam ni? Siapa nama dia? Cantik ke? Kalau sedia nak cerita mumy setia mendengarnya. Luahkan jangan pernah pendam." perasaan seorang ibu. Nampak je ape yang tersembunyi di sebalik muka kita. Nafas berat di hembus. Kepala di rebahkan di peha ibunya.
"Nama dia Nurul Aisyania Humaira. Cantik orangnya. Dialah yang buat anak mumy jadi macam ni. Tidur tak lena, makan tak kenyang." jelas Annas sambil bayangkan wajah Aisya. Puan Matilda tersenyum mendengarnya.
"Tapi Nas masih tak faham tentang rasa perasaan Nas sendiri. Nas suka dia hanya sebagai teman atau lain." muka yang tadinya tersenyum bertukar muram. Wajah Aisya perlahan-lahan lenyap dari bayangannya.
Tangan tua mengusap lembut rambut anak lelakinya. Perlahan muka tua itu mengukir senyuman.
"Kalau Nas rasa yang Nas suka dia hanya sebagai rakan jangan pernah luahkan. Jika Nas luahkan jugak Nas mungkin akan terluka sebab mumy dapat rasa yang Aisya pun sukakan Nas lebih daripada seorang rakan. Tapi kalau Nas dah faham perasaan Nas suka Aisya lebih daripada seorang rakan luahkan. Cuba rapat dengan dia. Kalau Nas masih tak jumpa jawapannya cuba buat solat istikharah. Inshaallah Nas akan jumpa jawapannya."
__________________"Ingat ape mumy cakap malam tadi. Jangan luahkan selagi kamu tak pasti. Faham?" pesan Puan Matilda.
"Faham mumy. Nas pergi dulu." tangan ibunya dikucup. Kedua belah pipi tua itu dicium lembut.
"Belajar tau. Jangan ingat Aisya je" pesan Puan Matilda lagi.
Kaki melangkah keluar dari kereta BMW itu. Nafas di hembus perlahan. Agak berdebar dari hari yang lain. Tiba-tiba suara yang sangat di tunggu terdengar di belakangnya. Gelak ketawa dan senyuman wanita itu menggugupkan lagi hatinya. Annas berpaling menghadap wanita itu. Senyuman yang tadi mati apabila terlihat wanita itu tersenyum dengan seorang lelaki. Kaki melangkah laju meninggalkan tempat itu.
"Hahaha..kesian mama kan Iman." ketawa Aisya tidak henti-henti mengingatkan telatah ibunya.
"Tu lah. Tapi kesian pun ada. Iman tak sengaja terletak lipas plastik dekat atas meja. Harap mama ok dekat rumah."
"Harap macam tulah. Eh yang tu Annas lah. An......kenapa dengan dia tu?"
___________"Assalamulaikum!!" salamnya di sambut dengan rakan sekelasnya. Kaki melangkah ke tempat duduknya. Beg di letak di kerusi. Baru Aisya sedar yang daripada tadi Sara tersenyum memandangnya.
"Kenapa kau pandang aku macam tu?"tanya Aisya pelik.
"Ade boyfriend tak cakap. Hensem pulak tu. Kalah boyfriend aku" tegur Sara.
"Ha?? Bila aku ada boyfriend?" tanya Aisya kembali.
"Eleh buat tak tau pulak. Aku jalan sebelah kau pun tak sedar. Yelah siapalah kitakan." kata Sara lagi.
"Hahahahahaha" ketawa Aisya. Sekarang dia faham Sara cerita pasal siapa. Sara membuat muka pelik melihat Aisya ketawa.
"Dia kau kata boyfriend aku? Gila ape kau ni? Takkanlah aku couple dengan adik aku sendiri." kata Aisya. Ternganga Sara mendengarnya.
"Adik kau? Dia Aiman ke? Yang dulu tembam comel semua tu?" tanya Sara. Aisya mengangguk.
"Yelah. Lepas je pergi England dia terus jaga badan. Dia ambik macam-macam ubat kurus. Itulah hasilnya." terang Aisya.
"Hensem gila Aiman. Aiman Huzairi. Dia tetap comel macam dulu. Eh dia form berapa?"
"Form 3. Dia PT3 aku SPM. " kata Aisya sambil mencebik.
Kring!! Kring!! Kring!!
"Baiklah kelas jangan lupa siapkan karangan tu. Boleh pergi rehat" pesan Cikgu Haziana. Berpusu-pusu pelajarnya keluar dari kelas menuju ke kantin.
"Erm Aisya aku nak jumpa kau lepasni. Dekat taman hijau. Pastikan kau makan sebelum jumpa aku." kata Annas lalu berlalu meninggalkan Aisya dan Sara yang terpinga.
**********
"Assalamulaikum!!" tegur Aisya. Annas berpaling memandangnya. Senyuman manis diberi."Duduklah. Nah cupcake. Aku tau kau tak makan lagi." cupcake coklat dihulurkan ke Aisya.
" Thanks. Ada ape awak nak jumpa saya?" muka Annas yang memandang ke tanah dipandang.
"Eherm..aku..aku..aku tak tau nak cakap macam mana." kata Annas. Aisya menghembuskan nafasnya. Buat takut orang je.
"Cakap jelah. Saya tak kisah." kata Aisya. Entah kenapa jantungnya berdegup laju seperti akan ada sesuatu yang akan terjadi.
"Aku su...ka someone. But aku tak tau yang dia suka aku atau tak." kata Annas. Sejujurnya bukan itu yang dia ingin sampaikan. Bagai retak hati Aisya mendengarnya.
'Suka someone. Bukan diri kaulah Aisya. Jangan pernah harap dia akan suka dekat kau. Jangan pernah berharap." bisik hati Aisya.
Bersambung
YOU ARE READING
Si Pelembut Hati
RomanceNurul Aisyania Humaira seorang gadis persis wanita arab, bermata biru dan baik budi pekertinya apabila berbicara. Murid baru dari England yang masuk ke kelas Annas Sufian. Annas Sufian seorang yang sombong dan kasar apabila berkata-kata. Dia hanya b...