"Lah tau cleaner. Aku tak cakap pun tu kerja cleaner. Takpelah aku tau kau akan mengaku. Yelah kerja sendirikan. Makcik cleaner."kata Annas.
"Eeee...heh!! Malas nak layan. Mak Jah bagi saya cendol satu. Panas pulak rasanya." kata Aisya pada Mak Jah.
"Ha eloklah tu belanja aku sekali ya. Mak Jah saya nak air batu campur satu." pesan Annas. Tidak lama kemudian pesanan mereka pun sampai. Annas pantang apabila dia makan suasana sunyi, jadi dia mula bercakap dengan Aisya.
"Kau ni macam aku pernah tengoklah. Nama kau pulak macam aku pernah dengar. Tapi aku lupa. Kau siapa ek?" tanya Annas musykil.
"Awak pun sama. Saya macam pernah dengar nama Annas tu. Tapi saya lupa siapa dia." masing-masing menyoal.
"Yeke? Tapi aku macam tak pernah jumpa kau. Tapi muka kau ni macam iras awek akulah. Tapi takkanlah awek aku tu cantik sikit daripada kau." kata Annas.
"Ada awek rupanya. Tak sangka ada orang yang nak. Malanglah orang yang dapat awak ni. Muka elok hensem tapi batu api. Ego tinggi." kata Aisya.
"Ceh!! Kau tak kenal lagilah siapa aku. Kalau kau tanya awek aku tu mesti hati kau berbunga dengar perangai aku." kata Annas bangga.
"Tapi mana awek awak?" tanya Aisya. Annas berubah muram.
"Dia dekat luar negara. Dia janji dengan aku lepas 5 tahun dia balik. Tapi ni dah 6 tahun dia takde lagi. Aku tak tau dia tipu aku ke tak." kata Annas sayu.
"Kesiannya. Takpelah nanti dia balik tu. Saya yakin yang dia takkan tinggalkan awak macam tu je." kata Aisya.
"Herm harap macam tu. Mungkin dia dah cantik sekarangkan. Mungkin cantik macam kau ke." kata Annas.
"Atau mungkin lagi cantik daripada aku. Boleh aku tanya siapa nama penuh dia?" tanya Aisya.
"Nama dia Nurul Aisyania Humaira binti.....
"Dato'Huzaimi?" tanya Aisya sebelum Annas mengatakannya.
"A'ah macam mana kau tau?" tanya Annas pelik.
"Hehehe takde saya main teka je." kata Aisya.
'Takkan dia tak kenal aku. Muka aku dah berubah ke?' tanya Aisya dalam hati.
"Oh!! Tapi macam mana kau...
"Errr saya ada kerjalah dekat office. Saya pergi dulu." kata Aisya lalu pergi dari situ.
'Kenapa dia macam nak lari? Macam mana dia tau nama penuh Aisya?' tanya Annas sendiri lalu keluar dari tempat itu.
____________________"Iman kau nak tau tak Annas tak kenal akak." Adu Aisya.
"Yelah akak kan dah lain. Dulu muka akak natural je..sekarang dah pandai pakai make up. Mana dia tak kenal." kata Aiman.
"Alah beza tu je tak lebih pun. Takkan dia tak kenal langsung. Dahlah kalau jumpa dia je asik gaduh. Tak sukalah macam tu." kata Aisya.
"Dahtu cakaplah siapa akak. Akak Nia dah tau yang dia tak kenal akak tapi aku diam je." kata Aiman.
"Yelah..yelah nanti akak cakap yang akak siapa." kata Aisya mengalah.
"Aiman tolong mama. Belikan butter, tepung gandum, susu cair, dan susu soya." minta Datin Fathiah.
"Ha..err Aiman ada kerjalah mama. Suruh kakak Nia lah. Lagipun hari nak hujan motor tak dapat guna. Aiman tak pandai bawak kereta. Jadi kak Nia je yang boleh tolong mama." kata Aiman lalu berlari naik ke biliknya.
"Hai!! Bertuah punya budak. Nia kamu tolong mama ya. Barang dapur dah habis." kata Datin Fathiah.
"Tapi susu soya tu bukan barang dapur pun." kata Aisya dan mula menyibukkan dirinya dengan membaca novel kegemarannya.
"Memang bukan barang dapur tapi setiap kali mama beli kamu yang habiskan. Mama nak minum pun tak dapat. Jadi beli dua kotak ya. Satu kamu satu mama." pesan Datin Fathiah.
"Alah mama..tapi Nia nak baca novel Stephen King ni." Kata Aisya.
"No excuse Nurul Aisyania Humaira. Go now. Mama minta tolong je bukan susah sangat. Semua nak lari daripada tolong mama. Kalau kamu buat lagi mama akan potong duit belanja. You to Aiman." kata Datin Fathiah tegas.
"But mama..Iman betullah ada kerja. Kenapa Iman kena sekali?" kata Aiman.
"Ish mama ni..tak payahlah sampai potong belanja. Yelah Nia pergi sekarang. Resit dengan duit mana?" kata Aisya.
"Ni balik cepat. Hari nak hujan." pesan Datin Fathiah.
"Alah naik kereta bukan naik motor pun." kata Aisya melawan.
*****************
List barang yang perlu dibeli-Butter 1
-Tepung gandum 2 paket
-Susu cair 4 tin
-Susu soya 2 kotak
-Bijirin 1 kotak
-Aiskrim coklat 1 bekas #Iman punya
-----------
"Aik!! Tadi sampai susu soya je..yang ni terus tambah dua barang pulak? Tak guna punya Iman. Kau tunggu dekat rumah. Pergi taknak tapi nak macam-macam." marah Aisya. Selesai memilih dan membayar Aisya mula untuk balik. Enjinnya mula dihidupkan tetapi tidak berfungsi. Setelah lima kali dia menghidupkan enjin keretanya tetapi tidak dapat berfungsi, Aisya mengambil langkah untuk menelefon mamanya."Aduh!! Telefon tinggal atas meja. Macam mana nak balik ni? Nak jalan kaki jauh. Hari dah nak hujan. Macam mana ni? Mama help me." rayu Aisya sendirian. Hujan mula turun dengan lebat. Aisya sudah pening bagaimana caranya untuk dia pulang ke rumah. Sedang dia leka memikirkan cara untuk pulang, seseorang datang menolongnya. Tapi dengan cara menyakitkan hati.
"Assalamulaikum!! Kereta rosak ke?" tanya seorang hero.
Bersambung
YOU ARE READING
Si Pelembut Hati
RomanceNurul Aisyania Humaira seorang gadis persis wanita arab, bermata biru dan baik budi pekertinya apabila berbicara. Murid baru dari England yang masuk ke kelas Annas Sufian. Annas Sufian seorang yang sombong dan kasar apabila berkata-kata. Dia hanya b...