"Bosannya!!!" jerit Aisya di dalam biliknya. Tiba-tiba telefonnya berbunyi.
In conversation
Aisya : Hello!!
??? : i nak jumpa you tempat yang kita jumpa semalam.
Aisya : Oh!! Kau. Ha tengoklah aku rajin ke tak.
??? : Datanglah please. Ada something yang i nak cakap dengan you. Ni pasal Annas.
Aisya : Ok nanti aku datang.
End conversation
************
"Lama tunggu aku ke?" tanya Aisya."Taklah i baru je sampai." kata perempuan itu.
"Kau ada ape nak jumpa aku ni Shaeril?" tanya Aisya.
"Macam yang i cakap ni tentang Annas." kata Shaeril.
"Aku tau lah pasal dia. Tapi ape yang kau nak cakapkan?" tanya Aisya.
"Ok look. You tak rasa ke yang you digunakan." kata Shaeril. Aisya mengerutkan dahinya.
"Kenapa pulak?" tanya Aisya.
"Ha tu lah yang you tak tau. Kalau you tau mesti you sedih." kata Shaeril masih lagi memarakkan perasaan ingin tahu Aisya.
"Cakap je lah ape dia." desak Aisya.
"Annas seorang lelaki yang tak pernah jatuh cinta pada ketika dulu telah terpikat dengan seorang perempuan yang bernama Quratul Adwa." kata Shaeril menceritakan kisah hidup Annas.
"Adwa ni seorang yang mempunyai tiga perwatakan. Satu dia seorang sahabat. Dua dia seorang adik perempuan. Tiga dia seorang kekasih hati Annas. Dialah yang pertama yang buat Annas jatuh cinta. Mereka berkawan dari umur 5 tahun sehingga berumur 15 tahun." kata Shaeril.
"Sampai 15 tahun je? Sekarang Adwa dekat mana" tanya Aisya.
"Adwa dah takde. Dia mati kena bunuh dari tingkat 6." kata Shaeril.
"Kesiannya. Jadi ape kena mengena dengan aku?" tanya Aisya.
"You tak rasa ke Annas suka you sebab you ada tiga perwatakan Adwa je. Sebenarnya Annas tak cintakan you. Dia masih cintakan Adwa." kata Shaeril.
"Dahlah aku tau kau memang batu api. Suka lagakan orang. Tak payahlah buat aku dengan Annas bergaduh. Aku pergi dulu." kata Aisya lalu berlalu dari situ.
'Ceh!! Aku tau lah Aisya. Balik ni kau akan jumpa dengan Annas untuk tanya tentang hal ni. Kau memang lemah. Senanglah kerja aku untuk rampas Annas.' bisik hati Shaeril.
_________________"Ada ape awak datang sini? Kata dah taknak percaya saya." kata Annasmasih lagi merajuk dengan Aisya.
"Eh!! Mana ada saya tak percaya awak. Saya percaya awak seratus peratus tau." kata Aisya.
"Yelah tu. Ape tujuannya datang sini?" tanya Annas.
"Saya ada benda nak cakap dengan awak. Banyak soalan yang akan ditanya nanti. Tapi kita kena duduk luar." kata Aisya lalu menarik tangan Annas ke luar dari rumahnya. Mereka duduk di gazebo yang berdekatan dengan kolam.
"Ada ape? Macam serius je." kata Annas.
"Erm..alah takut pulak nak tanya." kata Aisya.
"Cakap je lah ape dia?" sergah Annas.
"Si..si..siapa Adwa?" tanya Aisya. Annas terdiam. Matanya tidaj berkedip merenung mata Aisya.
"Kenapa tanya?" soal Annas dengan nada suara yang berubah. Aisya mula ketakutan.
"Sa..sa..saja." kata Aisya.
"Siapa cerita pasal dia dekat awak?" tanya Annas. Nada suaranya masih tidak berubah. Aisya mula menggigil ketakutan.
"Aku tanya kau ni. Siapa yang cerita pasal dia dekat kau?" kata Annas. Nada suaranya makin meninggi untuk mendesak Aisya. Aisya melihat ditubir mata Annas sudah kelihatan air mata lelakinya.
"Shaeril." kata Aisya. Annas mengeluh dengan berat.
"Kau tak perlu tau pun pasal dia." kata Annas dan mula bangun dari tempatnya. Aisya menarik tangan Annas supaya duduk semula.
"Tapi saya berhak tau. Annas bulan depan kita bergelar suami isteri tau. Takkan hal ni awak nak rahsiakan. Saya tau susah untuk awak lupakan dia. Yelah orang yang tersayang pergi tinggalkan kita. Saya faham perasaan awak walaupun saya tak pernah hadapinya." kata Aisya. Tuala tangan kecil diberi kepada Annas untuk mengelap air matanya. Aisya mula bangun dari tempat duduknya dan mula untuk pergi. Tapi secara tiba-tiba Annas mengeluarkan suara.
"Quratul Adwa!! Perempuan pertama yang buat hati lelaki saya terpikat dengan dia." kata Annas. Senyuman dibibirnya mula terukir apabila teringatkan wajah Quratul Adwa yang manis tersenyum. Aisya kembali duduk di sebelah Annas.
"Dia sentiasa ada waktu saya susah. Waktu tu dialah peneman hidup saya. Dulu kalau mama pergi kerja, saya selalu datang rumah dia. Kalau tak dapat tengok muka dia sehari memang tak boleh." cerita Annas sambil tersenyum.
"Tapi......." kata-kata Annas terhenti. Riak wajahnya yang tadi tersenyum terus berubah ke wajah sedih. Air mata lelakinya mula mengalir.
"Tapi dia tinggalkan saya. Depan mata saya dia pergi. Kalau saya sampai dekat situ lebih awal. Kalau saya tak tinggalkan dia dekat dalam kelas seorang diri. Mesti kejadian tu takkan berlaku. Saya tak guna. Kalau saya boleh rasa rancangan perempuan gila tu mesti semua ni takkan jadi. Mesti Adwa ada lagi." tangis Annas. Mulutnya tidak berhenti untuk menyalahkan dirinya.
"Adwa!! Saya minta maaf. Kalau saya dapat rasa tentang kejadian sebelum awak pergi tu saya takkan tinggalkan awak. Saya takkan tinggalkan awak hanya disebabkan arahan cikgu. Saya mesti akan tarik awak untuk pergi dengan saya." kata Annas. Air matanya tidak henti untuk mengalir.
'Adwa!! Saya cemburu dengan awak. Annas lebih cintakan awak daripada saya. Dia menangis sebab awak. Dia tersenyum untuk awak. Saya akan ambil alih tugas awak.' kata Aisya dalam hati.
"Annas!! Saya minta maaf. Kalau disebabkan cerita ni awak menangis dan tak henti menyalahkan diri, saya minta maaf. Saya takkan tanya lagi kisah silam awak dengan dia. Tapi satu je saya minta. Bagi saya peluang untuk ubat balik hati awak dengan rasa cinta saya. Saya akan buat awak lupakan kisah silam awak yang menakutkan dan awak hanya akan ingat masa depan kita yang penuh dengan kegembiraan."
Bersambung
YOU ARE READING
Si Pelembut Hati
RomanceNurul Aisyania Humaira seorang gadis persis wanita arab, bermata biru dan baik budi pekertinya apabila berbicara. Murid baru dari England yang masuk ke kelas Annas Sufian. Annas Sufian seorang yang sombong dan kasar apabila berkata-kata. Dia hanya b...