Peneman Setia?

426 63 2
                                    

Aku menilik diri ku di hadapan cermin. 'Cantik juga aku ni'. Ceh sempat lagi angkat bakul hahahaha. Why not, puji diri sendiri sekali sekala kan? Boleh meningkatkan motivasi yang tinggi. Dah Zara,jangan jadi Doktor Zara turun pula dekat sini.

Aku belari dan memeluk ibu dari belakang. Fuh macam lama tak jumpa je kan? Rasanya adalah lebih kurang 8 jam tak jumpa. Aumm rindu hehe. Manja kan? Terlebih gula namanya ni.

"Astaghfirullahalazim, bertuah punya anak. Dah, pergi sarapan cepat. Nanti lambat masuk sekolah." ibu berceloteh.

"Ala bu, baru pukul 7, Zara masuk pukul 7:30. Kan ada lagi setengah jam?" Zara mengambil sekeping roti lalu di sua kan ke mulutnya.

"Hari ni tak macam selalu sayang. Kamu kena pergi awal." ibu menghidang segelas susu di hadapanku.

"Tak macam selalu? Zara tak faham." zara buat muka blur nya.

"Hari ni kamu kena pergi sekolah dengan Hero." Suara ibu perlahan tapi cukuplah buat Zara tersentak.

"Uhuk! Pergi dengan dia? Kenapa ibu? Papa kan ada." Zara membantah. Grr tak sangup nak dapat pahal free hari ni. Ye lah, karang ada mulut puaka dekat sekolah tu yang tabur fitnah, kata aku ni suka Hero lah, Gedik dengan Hero lah ishh!!.

"Papa kamu kan out station. Ha lupa lah tu!"

"Ha'ah lah. Ala ibu kan ada?" zara mengangkat sebelah keningnya.

"Kereta ibu rosak sayang."

Aku menepuk dahi. Why ibu? Why kereta ibu rosak? Huhu Zara tak nak pergi dengan dia.

Loceng rumah kedengaran. Ibu mengintai di sebalik tirai langsir. Ibu berjalan dan tersenyum ke arah ku. Namun hanya muka blur aku berikan.

"Ha, Hero dah sampai tu. Cepat pergi pakai kasut." ibu mengarahkan ku.

Aku dengan langkah yang lemah longlai terus pergi ke arah almari kasut dan memakainya. 'Apa lah nasib ku ini~' aipp Zara tak baik mengeluh. Dosa ingat Zara Dosa!.

Hero yang dari tadi merenung ke arah ku dengan pandangan tajamnya terus tersenyum apabila ternampak ibu di sebelahku. 'Nak je aku cungkil biji mata kau tu biar buta. Lepastu campak dalam sungai! Baru puas hati aku, Bila tak dapat tengok mata harimau kau lagi.' Zara mengomel di dalam hati.

Hero mencium tangan ibu ku tanda hormat. "Zara! termenung apa dekat situ? Cepatlah nak, nanti lambat sampai sekolah!" kata ibu sedikit menjerit.

"Ye ibu, Zara datang." Zara belari ke arah ibunya.

"Nah bekal. Kamu lupa nak ambik tadi dekat atas meja. Ha dalam tu ada untuk Hero sekali. Makan lah ye" pelawa ibu dengan diiringi senyuman manisnya.

"Terima kasih auntie." kata Hero yang sudah lama membatu.

"Ok ibu." Zara mencium tangan ibunya dan menghadiahkan satu kucupan di pipi gebu milik ibunya. Ibunya membalas dengan mencium kedua belah pipi serta dahi Zara. Sayang benar Puan Airen ke atas Zara.

"Eh kejap, tudung kamu tu senget. Nanti tak elok di pandang orang. Hidup ni kena kemas Zara." ibu berceloteh seraya membetulkan tudung Zara.

"Ok ibu. Bye. Sayang ibu." Zara keluar dan berjalan sebaris dengan Hero.

**************************

"Eee dah tua pun, ibu yang betulkan tudung! Manja!" ejek Hero.

"Saya mana lah tahu tudung tu senget. Lagipun mak saya tu mata dia tajam. Kalau senget sedikit pun dia dah berceloteh. Ibu,mementingkan kekemasan." Zara mengigit bibirnya.

" Kenapa tak kau?" soal Hero.

"Saya ada sedikit je perangai tu."

"Ouh, jadi kau tengok diri aku, kemas tak?" soal Hero sambil keningnya terangkat sebelah.

Mr Poyo, Miss HappinessWhere stories live. Discover now