"Ara, meh sini beg, biar Hero yang letak dekat bonet"
Aku memandang Hero dengan wajah pelik. Dengan senyuman tidak lekang dari bibirnya membuatkan aku cair seperti ais krim baskin robin.
"Dah lah tu. Hero tahu lah Hero handsome" Hero mengambil beg di tangan aku. Bagasi berwarna merah itu mula bertukar tangan.
"Eee perasan" Aku berlalu pergi sambil memegang jantung yang bergerak umpama kereta Lemboghini membelahi jalan.
Mama papa dan Hero sudah memasuki kereta, kini tinggal lah aku di luar. Pintu rumah di kunci oleh ku.
Perjalan ke Perak tidak mengambil masa terlalu lama jika jalan tidak sesak. Tapi dah nama pun cuti sekolah ofcourse jalan sesak. Cis lenguh punggung aku.
Kami berhenti di stesen minyak berhampiran untuk menghilangkan lenguh dan sengal tulang.
Mama dan aku sudah belari ke Ladies. Hero pula sudah memboloskan diri untuk membeli makanan manakala papa hanya berbaring di dalam kereta memandangkan Minyak masih penuh.
Setelah beberapa minit, kami pun memasuki kereta semula. Hero dan Papa sudah setia menunggu kami.
"Lama pergi" Papa berkata.
"Lepaskan sekarang nanti senang tak payah berhenti lagi" Mama pula menayangkan gigi putihnya.
"Nah Air Nescafe untuk Papa, Milo untuk mama dan Bliss untuk Ara" Hero menghulurkan Air kepada kami.
Aku menyambut air pemberiannya "Thanks"
"You're welcome dear" Hero mengeyitkan mata sambil tersenyum.
Kerja senyum je suami aku ni. Haih murah rezeki.
Kereta Alphad mula mengikut rentak jalan raya yang agak sibuk di pandangan kami. Zara sudah lena di buai mimpi, kepalanya di letakkan di bahu Hero. Hero di tepi sekadar sorok senyum sambil mengusap lembut kepala Zara.
*************
"Zara, bangun kita dah sampai" badan kecil Zara di gerakkan oleh Hero. Mata yang kecil dek silauan matahari terus di usap olehku. Kaki mula mencecah tanah yang agak berlecak. Mungkin sebelum ini, hujan membasahi bumi di kawasan ini."Nek, ini lah Zara. Isteri Hero" Hero memperkenalkan Zara di hadapan warga emas yang memakai kain batin bersama baju kurung kedah itu.
Zara di hadapan terus tersenyum lalu memberi salam. Tangan tua yang sudah berkedut itu di cium lembut oleh Zara. Ah rindunya dia dekat nenek yang berada di Pulau Pinang.
"Lah, molek sungguh. Zara, mari lah masuk dekat rumah nenek yang tak seberapa ni" Nenek mengalu-alu kan kedatangan aku ke rumah ini. Sungguh di hargai.
Bilik yang berbingkaikan kayu itu dijadikan sebagai bilik aku dan Hero.
"Hero, tandas dekat mana?" Zara menyoal suaminya yang ketika itu sedang meletakkan bagasi di dalam almari.
"Ouh tandas dekat luar so kalau Ara nak ambik wuduk ke nak mandi ke pastikan kena pakai tudung dan sediakan baju di dalam bilik air" Hero menunjukkan bilik air ke arahku dan sempat juga di penghujung katanya itu di selitkan nasihat khas buatku.
"Ye lah. Ara tahu jaga maruah Ara. Hero dah solat ke belum?"
"Belum" Hero berkata ringkas.
"Kita solat sama-sama ye. Ara pergi ambil wuduk dulu" Pamitku. Kaki di aturkan ke bilik air yang tunjukkan oleh Hero sebentar tadi. Aku sudah biasa dengan suasana kampung well dulu pun aku berasal dari kampung.
-skip selepas solat-
"Nek, ada apa-apa tak yang boleh Zara tolong?" Zara menuruni tangga kayu dengan berhati-hati.
"Kamu masih penat lagi, tak payah tolong lah" Nenek menghalang aku dari membantunya.
"Tak ada lah nek. Meh sini Zara tolong kupaskan sayur ni. Nenek buat kerja lain ye" Zara mencapai Sayur Kobis di tepi. Nenek sekadar tersenyum senang. Tak sia-sia Hero berkahwin dengannya. Sekali-sekala boleh merengankan kerja.
"Terima kasih lah nak" Puan Siti mengusap lembut kepala Zara yang di tutupi tudung instant itu.
"No problem lah nek" Zara tersengih sehingga menampakkan gigi putihnya.
Hero di belakang tersenyum penuh makna. Pantas sahaja kakinya itu di aturkan ke arah Zara yang leka memotong Sayur-sayuran.
"Memang hobi potong sayur eh?" bisik Hero di telinga Zara.
"Oh mak kau terpelanting!" Zara mengurut dadanya. Tiada salam, tiba-tiba Memang hobi potong sayur eh?
"Ishh!" pak! Pak! pak! Bahu Hero di pukul kasar. Hero yang terburai tawa bercampur sakit terus memegang tangan Zara.
"Aduhh sakit lah" renget Hero manja.
"Mengada! Dah pergi sana menyebuk je" Zara menolak dada bidang suaminya mengunakan siku.
"Asslamualaikum"
Salam yang di beri memberhentikan tawa Hero. Keningnya di angkat sedikit.
"Lah, Hero bila balik" Seorang wanita yang mungkin sama usia dengan ibunya itu menegur Hero dari belakang.
"Baru je tadi" Hero tersenyum manis sehingga menampakkan lesung pipitnya.
"Kau ni siapa? Mak, ada panggil bibik baru ke?" wanita itu bertanya bersama muka peliknya.
Dia panggil aku bibik? Sabar.
"Hero, mana isteri kau? Tak tahu nak tolong orang ke? Dasar pemalas" Mati terus senyuman di bibir Zara. Aku yang tercegat dekat tepi ni di katakan pemalas?
"Apa benda mak ngah ni? Ini lah isteri Hero" Hero memeluk bahuku.
Tersembul keluar mata Mak ngah, macam ikan emas dah.
"Ini isteri kau? Tak sama padan betul. Lain lah kalau anak aku tu memang di katakan bagai pinang di belah dua"
Sinis sungguh kata-kata mak ngah itu. Ciss pirahh mana anak kau? Tunjuk sikit, aku nak tengok. Mahu aja aku katakan sebegitu tetapi biarlah tersirat di dalam hati.
"Kau merepek apa ni Ngah? Anak kau tu memang tak padan dengan Si Hero ni. Dah lah pemalas, tak reti hormat orang tua. Aku memang setuju gila Kalau si Hero ni berkahwin dengan Zara daripada berkahwin dengan si Ria tu" Nenek berjalan ke arah kami. Senduk yang di buat untuk mengacau kuah terus di bawa bersamanya.
"Dah lah Mak ngah, kitaorang balik kampung ni bukan nak bergaduh. Lagi satu, Hero tak ada jodoh dengan Ria nak buat macam mana?" Hero meredakan suasana yang sedikit tegang.
"Memang korang ada jodoh tapi perempuan ni pergi potong line anak aku" Mak ngah bercekak pinggang seraya jari telunjuknya di tuju ke arah aku.
"Enough Mak ngah! Dah Zara jom masuk bilik" Tangan aku di tarik kasar oleh Hero ke bilik kami.
Pintu di hempas kuat tanda protes. Aku hanya diam membatu. Layak ke aku untuk mencampuri urusan keluarga ini?
"I'm sorry" Hero mengucapkan kata-kata hikmah itu lalu berdiri di hadapan aku.
"For what?"
"Untuk semua ini. Sorry pasal mak ngah tadi"
"Tak ada apa-apa lah. Saya faham perasaan mak ngah tu, dia nak awak jadi menantu dia tapi saya pula yang berkahwin dengan awak" Aku tersenyum untuk mengubat luka di hati. Baru first day dah di benci orang.
"Tak mau cakap macam tu. I love you. Only you" Hero memeluk aku dan aku juga membalas pelukkan yang sangat tenang itu.
YOU ARE READING
Mr Poyo, Miss Happiness
Romance❤ Bercinta pun tidak apantah lagi di suruh berkahwin. Berkahwin di waktu usia 18 tahun? Kahwin muda? Tidak pernah terlintas walaupun sesaat hendak berkahwin muda. ❤ Cinta boleh di pupuk. Bercinta selepas nikah kan lebih indah? Itu kata mereka. Teta...