First day school (with him)

613 57 0
                                    

Bedak talkum di sapu ke muka. Lip bulm pula di celek sedikit ke bibir. Tudung yang barai di betul olehku. Senyuman sehingga menampakkan lesung pipit di tenungnya dalam. Siap!

"Tak payah lah nak gedik gedik depan cermin tu. Kita nak pergi sekolah je." Hero menarik tudungku sedikit ke hadapan.

Aku mendengus marah. "What the..? Hey, habis barai tudung saya!. Awak tahu tak penat saya betulkan tudung ni. Lepastu senang senang awak je tarik ke depan. Eeee awak ni kejam pluss jahat."

Noted: Perempuan pantang tudugnya serabot. So, jangan lah kau memandai-mandai kacau. Elok -elok dia jadi bidadari syurga tak pasal pasal jadi penganti syaitan.

Masa ada lebih kurang 15 minit sebelum mereka bertolak ke sekolah. Hari ni bakal terciptalah sejarah di mana aku akan ke sekolah dengan berstatuskan 'isteri orang.' Nama je isteri tapi di layan macam bibik.

"Dah siap ke belum" suara sumbang Hero menerjah sepi.

"Tadi dah. Sekarang belum" Zara menjeling Hero di belakangnya melalui cermin.

Hero mengeluh seketika. Badan Zara di tarik menghadapnya.
"Hey." "senyap!" Zara mengetap bibir. Tangan Hero ligat membetulkan tudung Zara. Zara membeku seketika. Muka Hero di pandang sekilas. 'Hansem jugak mamat ni.' senyuman di bibir terus terukir. Tiba-tiba hatinya sedikit sebak. Selalunya ibu yang betulkan tudungnya tetapi kali ini orang lain yang mengantikan tempat ibu.

"Pahal senyum? Dah jatuh cinta ke?" soalnya seraya mengangkat kening sebelah kiri. "Jatuh cinta? Ermm Maybe not now. But one day." Zara berlalu pergi meninggalkan Hero di dalam bilik. Jantungnya di pegang. "Bapak ah kalah kereta lumba."

Hero di bilik tersenyum manis apabila mendengar jawapan Zara. "One day? Tapi aku dah jatuh cinta dengan kau dari dulu lagi." Beg galas berwarna biru di ambilnya sebelum menutup pintu bilik.

"Awak nak makan apa?" soal Zara lembut. Nak panggil sayang? Nanti ada yang muntah darah.

"Apa-apa je lah. Saya tak kisah." Hero masih dengan senyumannya.

"Saya ambik mi goreng eh?" Zara mencapai pinggan yang berada di atas meja. Hanya anggukkan di beri. Senyuman dia fuh menusuk kalbu. Mesti seronok kalau dia senyum ikhlas macam tu setiap hari dengan aku.

"Amboi pasangan bahagia ni dari tadi senyum tak habis-habis. Ada apa-apa ke?" Mama mula membuka mulut setelah sekian lama berdiam diri.

"Rahsia" Hero tersengih sehingga menampakkan gigi putihnya. Zara di tepi di kerlingnya. Kisah sweet kitaorg mana boleh cerita dekat orang lain. Mujur plannya menjadi.

"Zara, hari ni pergi dengan Hero ke sekolah ye."

Zara tersedak seketika. Lantas segelas air di hulur ke arahnya. Belakang badannya di urut perlahan. Ketenangan mula menguasai diri.

"Thanks" ucapnya perlahan. "Makan tu elok-elok jangam asyik berangan je." sempat lagi Hero memberi nasihat kepadanya. Hanya anggukan dan senyuman di berikan.

******************************

"Awak!" sergahku.

Brek di tekan lantas itu kereta berhenti secara mengejut.

"Kau kenapa? Dah nak mati ke?"
Marahnya.

"Tinggalkan saya dekat sini. Saya nak jalan kaki pergi sekolah."

"Kau gila ke apa?" Soalnya dengan suara yang mendatar.

"Awak nak ke,rahsia ni terbongkar? Nak ke?"

"Tak. Tapi kau tahu tak kita dah lambat? Walaupun kau isteri aku, tapi aku tetap tak boleh berat sebelah. Lebih baik kau senyap. Aku parking dekat tempat sembunyi jangan risau."

Mr Poyo, Miss HappinessWhere stories live. Discover now