1 day with you

625 60 0
                                    

Zara memerhati dari jauh wajah khusyuk Hero. Yes. Dia terlampau khusyuk buat soalan add math. Pelajar cemerlang lah kata kan. Aku? Aku hanya memerhati setiap tingkah lakunya sahaja. Bukan malas tapi mood tak okey. Suasana bilik tidur Hero hanya di temani bunyi pen.Sunyi. Yes sunyi yang teramat.

Ketua pengawas SMK Seri Cahaya ni asal rajin sangat ha? Aku pulak yang rasa sebersalah sebab tak buat latihan. Nampak. Effect dia sampai macam tu.

"Dari kau termenung dekat situ, baik pergi Iron baju sekolah."

Aku tarik balik kata kakatku. Sunyi? Mungkin tak lagi selepas ini.

"Saya dah iron baju sekolah saya sebelum majlis pernikahan lagi" jawabku bangga.

Dia hanya mencebik. Meluat lah tu.

Betul lah. 3 tudung sekolah. 4 baju kurung 1 baju sukan 1 baju koko. So? Dia nak suruh aku iron apa lagi?

"Pergi iron baju sekolah aku. And lepastu pergi kiwi kasut hitam aku tu. And.. Ha.. Alang alang tu kan,kemas kan lah beg sekolah aku sekali."

Amboi amboi cik abang terjah.. Kau fikir aku ni bibik ke apa? Sesenang ABC je kau arahkan aku buat semua tu?

"Semua tu awak punya barang kan?" soalku

"Ha so?"

"Buat lah sendiri. Barang awak, awak jaga lah." jawabku sambil membetulkan posisi duduk ku.

"So? Do I care? Dah pergi cepat. Dari kau terguling guling atas katil aku ni, macam tenggiling baik kau pergi buat benda berfaedah." Hero memandang Zara tajam.

Ah kau fikir aku takut ah? Ha? Ini Zara Arisya lah tak akan gentar. And apa dia cakap? Tenggiling? Amboi sesedap coklat je cakap orang macam tu. Dia macam anak gajah tak bising lak. Bingit dowh mamat ni.

"Tak nak." jawabku dua patah perkataan.

"Go. Before.."

"Before what?"

Hero sudah tersenyum nakal. Ah sudah mamat ni asal lak. Eeiii seram dowh.

"Awak ni kejam!" Zara keluar dari bilik Hero dengan perasaan bercambur baur. Malas+seram+ marah.

Hero sudah meletuskan tawanya. Senang hidupnya selepas ini, dalam rumah ada bibik baru.
Ugut sikit dah takut. Hahaha.

"Lah Zara, kenapa kamu yang kiwi kasut Hero ni?" mama datang dengan membawa sedulang air.

"Ermm. Alang alang Zara kapur kasut, apa salahnya kalau kiwi kasut untuk SUAMI TERCHINTA jugak. Tak salahkan ma?" sengaja di tekankan perkataan Suami tercinta.

"Memang lah tak salah. Tapi itu kasut Hero tahun lepas. Tahun ni punya kasut, Hero dah kiwi sebelum majlis pernikahan. Ada tu dalam rak kasut. Barang-barang sekolah Hero, Zara jangan risau, dia dah kemas sebelum majlis lagi." Mama tersenyum melihatku.

Ok fine! Mamat ni memang nak cari pasal dengan aku ni. Eeeeee geram nya.

"Lah ye ke? Kalau macam tu, biar Zara je lah yang pakai. Lagi pun kasut ni boleh pakai pergi jalan jalan. Macam masih baru. Pandai Hero jaga." aku menekan- nekan kiwi ke atas kasut hitam itu.

"Ouh bagus lah kalau macam tu. Mama nak naik atas kejap eh. Minum lah air tu. Mama buat khas untuk Zara." kata mama sebelum beredar.

"Thanks ma."

Zara menghempas pintu bilik dengan kuatnya. Hero yang sedang baring di atas katil tersentak dek hempasan itu.

"Woi tutup pintu tu elok elok tak boleh ke ha? Nanti tercabut, kau nak ganti ke?" Hero memarahi Zara yang baru sahaja menghempaskan punggungnya di atas katil.

"Suka hati saya lah."

"Amboi, suka hati saya lah. Kau fikir pintu tu murah ke ha? Suka hati mak bapak kau je nak hempas-hempas." cebik Hero.

"Mak bapak jangan main eh" Zara berpeluk tubuh. Marah ni. Siapa kata tak marah.

"Ok.ok. sorry. Kau kenapa nak angin je tiba-tiba." katanya sedikit perlahan.

"Tak ada pape lah." Zara masih bermasam muka.

"Cakap lah." Hero menarik Zara memandangnya.

"Awak tu lah. Memandai je suruh saya kiwi kasut lah, iron baju lah kemas beg lah, padahal awak dah siapkan semuanya kan sebelum hari pernikahan? Eeee geram je saya. Kalau lah awak ni bukan suami saya dah lama saya humban dalam loji kumbahan tu."

"Hahaha. Humban dalam loji kumbahan konon, nanti kalau kau nangis siapa nak peluk?" hero masih dengan sisa tawanya.

"Eeeeiii" Zara mencubit lengan Hero. Malu kot dia asyik ungkit cerita masa dekat airport tu.

"Elele, kalau nak cakap je lah."

"Shut up Hero." aku menjelingnya.

"Ok, ok jangan jeling takut juling"
"Whatever." Zara melangkah pergi. Keluar lah apa lagi.





Mr Poyo, Miss HappinessWhere stories live. Discover now