Aku hanya memerhati skrin telefon yang gelap tak bercahaya.
Macam mana agaknya keadaan mak long sekarang?Patut ke aku balik kampung?
Tapi siapa nak jaga rumah?
Aduh!Aku di dalam dilema.
Gitar aku masukkan ke dalam nilik musik dan aku membuka shawl yang menutup rambutku.
Ah!Lega.
Clack!
Bunyi pintu dibuka.Pantas aku melihat siapa gerangannya.
Jiah..
Suwe betul!Dia fikir rumah aku hotel ke? suka hati dia je nak balik pukul berapa!
Dia meletakkan but hitam miliknya ditepi pintu dan mula mengorak langkah masuk ke biliknya.
"Jiah"Aku memanggilnya dengan nada tegas.Aku dah tak boleh berlembut dah.
"Pebenda"Dia memandangku tajam.Aku hanya memerhati pergerakannya yang sedang membuka baju dan memakai baju yang lain .
Rambut merah.Skirt singkat.Baju singlet.Denim jeans.Macam kumpulan punk!
"kau nak pergi mana lagi jiah?"Soalku berang.Pergerakannya mengemas baju tergendala.
"Kau sibuk pahal?"Tanyanya sambil membetulkan rambutnya yang terurai.
"Aku sibuk sebab aku ni cousin kau!Kau tahu tak dekat sini bahaya?!Kau dah la selalu keluar malam!Lepastu aku dapat laporan yang kau selalu tidur dalam kelas lagi-lagi waktu cikgu fadhilah!Kau kenapa?!Kau pergi mana malam-malam ni!"Aku menyoalnya bertalu-talu .Macam aku risaukan dia..tak.Sebab aku tanya macam ni ,kalau apa-apa jadi dekat dia aku yang kena tanggung.
"Kau ni dah kenapa!Macam mak aku pulak nak tanya segala benda macam tu!"Jiah mula membentak dan menolakku ke belakang.
Nafasku sudah tidak teratur.Dadaku sudah berombak.Penumbuk dari tadi aju da genggam.Minah ni nak kena dengan akuc ke!
"Aku cousin kau bo*oh!Apa-apa hal yang jadi dekat kau ,aku yang kena tanggung!Susah sangat ke kau nak bagi tahu aku kau pergi mana!"Suaraku kian meninggi.Okay,aku memang dah tak boleh sabar dah dengan minah ni.
"Aku cousin kau?Eh kau tak payah nak mengaku macam tu la.Kau dengan aku tak de pertalian darah pun!Mak kau tu,anak angkat je!"
Aku terkaku.Umi..anak angkat?Jadi sebab tu mak long benci sangat dengan aku?Wuish banyak reason rupanya.Okay boek.Tak payah aku risau dah dekat dia.
"Kau nak tahu sangat kan aku pergi mana?Aku pergi rumah boyfriend aku.Aku lagi suka having s*x with my boyfriend dari duduk dekat rumah kau ni!"
Sekali lagi aku terkaku mendengar penjelasannya."Ingat Allah jiah!Kau tahu tak mak kau excident sekarang ni!And kau nak pergi berfoya-foya dengan jantan?Kau kenapa !"Aku menolaknya dengan tangisan yang mula gugur.
Sayu,sayu hati aku dengan jiah.Sanggup dia buat kerja terkutuk tu?
"Ouh mak aku excident?Baguslah .Biar mampus terus lagi bagus orang tua tu takde la asyik control life aku je"
Pang!
Aku menamparnya kuat."kau sedar tak dia yang jaga kau sejak kecil?!Dia yang besarkan kau?!Dia control life kau sebab taknak kau jadi macam ni la!Liar!"Aku menolaknya lagi.
Jiah mengetap bibir kuat.Dan dush!Dia menolakku sehingga aku terhantuk di bucu meja.
Cairan pekat mula mengalir.Kepalaku semakin sakit.
"Kau tak payah nak acah suka dekat mak aku.Kau tak payah risau.Tak payah cari aku.Cakap dengan nenek aku tak kan balik kampung dah.Lupakan aku.Aku akan hidup dengan cara aku sendiri."Ucap jiah lalu meludah dan mencampakkan sepucuk surat disebelahku
.Setapak demi setapak dia meninggalkan Rumahku.Dadaku secara tiba-tiba menjadi sakit.Aku tak boleh bernafas!Penglihatanku mula berbalam-balam dan..
"Lynaa!"
-tbc-
Hey guys!I have a good news!Kalau cerita ni capai 100k sebelum habis raya .. ain promise !Akan buat happy ending.Tapi,kalau tak..trust me you will never like the ending muehehehe.btw check out hi ! Abang pengawas dengan acc ain okay?
YOU ARE READING
Mr Guitar,Mrs Books
Teen FictionPerang!Ya!Situ Nur Lynaa mengisytiharkan perang dengan Muhd Daniel Akiff. "Eww Gay!"-Siti Nur Lynaa "Aku bukan gay!"-Muhd Daniel Akiff "Kau ni nanti jadi peguamlah asyik berdebat je"-Hidayah Alanna Setiap hari pasti ada saja yang ingin didebatkan.Ha...