MGMB : Part 6

8K 355 7
                                    

Daniel Akiff menghempas buku matematik ke atas meja Siti Nur Lynaa.What da?Apa sia main hempas-hempas buku ni?Ilmu kau tahu ilmu?

"Kau nak apa ni?"Tanyaku malas.Malas lah pagi-pagi dah kacau mood orang.Bowl Swing betullah!Aku bagi sebiji karang baru kau tahu langit tinggi ka rendah.Haa baru hang menyesai.Eh dah kenapa bahasa aku ni?

"Kau pergi ke tak majlis persaraan pengetua jumaat ni?"Tanya Daniel Akiff dengan muka selamba.Takde muka lain ke?Asyik pretend yang kau tak buat salah je.Aku lempang juga mamata ni kang!Ey,nasib baik bukan muhrim kalau tak..dah lama aku wwe mamat ni!Oh ya,majlis perpisahan pengetua.Pengetua dah nak bersara.Dah tu apa kena mengena dengan aku?So,jawapannya memang tak ah aku nak datang!

"Tak asal?"Jawabku.Dah kenapa tiba-tiba tanya pasal majlis pengetua?Ada masalah mental ke apa?"Aku dah masukkan nama kau dengan aku untuk persembahan hari tu.Make sure kau datang!"Arahnya sambil memasukkan tangan kanannya ke dalam poket seluar.Tangan kiri  memegang kemas buku matematik yang dihempas tadi.Kesian kau buku.

"Kepala hotak kau!Kau fikir kau siapa nak masukkan nama aku tanpa bagitahu aku dulu?!"Haa pabila Siti Nur Lynaa dah naik angin.Memang naik angin ah cerita dia!

"Aku tak kisah kau nak melenting ke apa ke..en?Apa yang aku nak kau datang je "Katanya tanpa ambil peduli satu kelas yang tengah tengok drama swasta free dekat sini.Kau nak malu kan aku ke apa ni?!

"Kalau aku tak nak datang?"Aku tersenyum sinis sambil keningku diangkat.Ala-ala Ziana Zain gitu.Kau fikir aku akan ikut kau macam tu je macam lembu dicucuk hidung?Eh memang tak ah!Ini Siti Nur Lynaa!Pantang mundur kecuali operasi!Eh?Maaf Zero terpinjam pulaks.Hiks!

Daniel Akiff tersenym senget.Matanya tepat memandang ke arah wajah Siti Nur Lynaa.Macam nak telannya budak Lynaa tu.Dia mendekatkan mukanya ke telinga  Siti Nur Lynaa"Aku akan bagitahu semua orang kau peluk boyfriend kau dekat tempat awam"Bisiknya perlahan.Mungkin tak nak orang lain tahu.

Terbuntang mata Siti Nur Lynaa.Kepala hotak dia!Bila masa pula aku peluk boyfriend aku ni?Aku takde boyfriend do!Atau dia nak buat gossip palsu?Gosh!Ini tak boleh main-main.Jatuh reputasi aku nanti!

"Okay,but aku tak pasti aku akan nyanyi dengan baik nanti"Aku menduga.Mungkin dia akan mengalah ke en?Siapa tahu.

"Terserah lah dekat kau Lynaa..yang dapat malu nanti kau bukan aku"Kata Daniel Akiff lalu pergi keluar dari kelas.Sukati dia je keluar dari kelas.Macam sekolah ni bapak dia punya.Ergh!

'Kau nak main-main dengan aku Akiff ?Okay wait and see apa aku akan buat dekat kau!Kau tak kenal siapa aku lagi!Mungkin selama ni kau kenal aku disisi yang baik iaitu Siti Nur Lynaa yang periang dan hanya menurut perintah.Tapi,kau dah berjaya munculkan semula Siti Nur Lynaa yang sudah 4 tahun menghilang.Kau tunggu jelah Akiff!'

Apabila mendapati satu kelas memandang ke arahnya dengan pandangan yang pelik.Terus Siti Nur Lynaa berkata"Takde apa-apa just ada masalah sikit"Bohongnya sambil tersenyum tawar.Nampak sangat FAKE SMILE!

'Kau tunggu Akiff,war kita baru nak bermula'Desis hati Siti Nur Lynaa kemudian tersenyum sinis

***

Sebaik sahaja semua manusia yang berada di dalam kelas 3 Amber keluar,Siti Nur Lynaa berdiri di hadapan pintu kelas 3 Diamond ,dia ingin memaklumkan bahawa dia tak dapat naknjoin rehat .Sebab ada yang perlu diselesaikan.Kau main api dengan api Akiff.Kau chill je okay 'bby'.Heh!

"Aisyah,Yus,Azreen,Mimi..guys I'm sorry,aku takdapat nak join korang rehat hari ni"Sayu kata-kata yang keluar dari mulut Siti Nur Lynaa.Sedih ah!Second day dah tak dapat rehat dengan geng sebab misi yang penting ni haih!Takpe-takpe kita redha.

"Hm,kenapa pula?"Tanya Aisyah.Ada riak tak puas hati pada mukanya.Chill Aisyah jangan pukul aku.Eh?Apalah si author ni merepek

"Aaa..aku ada kerja nak buat"Bohongku.Ya Allah harini je dah dua kali aku menipu.Ampunkan aku ya Allah.Ini semua sebab si Akiff u ergh!

"Kerja?Kenapa tak buat dalam library?"Tanya Syamimi yang mula curiga.Mimi please lah lepaskan aku kali ni Pleaseeee.

"Dah lah mimi lagipun library tu jauh lah"Pujuk Yushanim pula.Yus!!You're my hero!!Ilavyaaa! Gosh!Nanti aku belanja kau aiskrim okay?HAHAHHA!Kau fikir Yus tu budak kecil ke Lynaa nak belanja aiskrim?Macam dah tak ada benda lain je kau na bagi.

"Haah,Lynaa takpe ke duduk kelas sorang-sorang?Ke nak Azreen teman?Azreen boleh teman kalau Lynaa takut"Azreen menawarkan diri untuk menemani Siti Nur Lynaa .Takut juga dia mana tahudi Lynaa ni takut duduk sorang-sorang ke en en en?

"Eh takpelah Azreen Lynaa boleh duduk sorang-sorang Lynaa dah biasa"Dalih Siti Nur Lynaa.Gila kau nak ajak Azreen?Aku taknak jadi orang yang meracuni fikiran suci si Azreen ni.Budak baik kita tak boleh ajak dia buat benda jahat.Kesian dekat dia.

"Betul ni?"Azreen meminta kepastian.Aku cepat-cepat mengangguk.Guys cepatlah pergi waktu rehat dah nak habis dah ni."Ish dah lah tu aku dah lapar ni.Jom ah pergi kantin"Gesa Syamimi.Mungkin dia dah tak dapat nak tahan lapar.Bukan aku tak dengar perut dia berbunyi tadi.Aku buat derk je takut dia malu.Walaupun takde benda yang nak dimalukan pun.HAHAHA

"Ish yela-yela jom"Aiyah menarik tangan mimi supaya cepat bergerak ke kantin.Selepas memastikan mereka sudah turun ke kantin,aku cepat-cepat masuk ke dalam kelas 3 Amber.

Beg sekolah aku buka,pensel case aku cari.Aku menyelukkan tanganku ke dalam pensel case untuk mencari barang yang aku ingini.Yas!I got it!Kau cari pasal eh?Wait and see ya!

Aku meletakkan barang itu di atas kerusi dan di dalam beg Daniel Akiff.Ah!I can't wait for this!Cepat-cepat aku masukkan semula barang itu ke dalam beg dan terus aku turun menuju ke tandas.Menghapuskan elebi.Acah-acah detektif conan sikit!HAHAHA!

***

Aku melangkah ke kelas dengan senyuman di muka.Gembira sebab tak lama lagi si Daniel Akiff ni akan terkena yah!

Senyumanku makin melebar apabila melihat Akiff yang sedang bergurau senda dengan Isyraq.Apa yang melebarkan senyuman ialah Si Akiff dah duduk dekat atas kerusi dia!Yah!Tikus dah masuk perangkap!Tak sabar betul nak tengok muka dia lepas ni!

"Weh Claudia syok kat kau do!"Kata Isyraq sambil ketawa.Nasib baik Claudia takde kalau tak,tak pasal-pasal kau kena serang dengan mak claudia!Baru berhuhu kau masa tu!

"Aku?!Memang tak ah!"Nafi Daniel Akiff.Entah apa yang jijik sangat dekat Claudia tu pun tak tahu lah.Dia baik je aku tengok?

"Hoit!Tengok siapa tu?"Tegur Qhas Emyra.Kus semangat.Nasib baik aku takde penyakit jantung!"Ish kau ni Qhasmyra!Nasib baik aku ni takde penyakit kalau tak aku dah lama fly dah tau!"Marahku kepada Qhas Emyra.Kelibat Hidayah Alana masih aku tak jumpa.Entah ke mana dia pergi.Terlajak rehat ka?

"Ish kau ni tak baik cakap macam tu tau!Eh kau dah siap english?Nak pinjam?"Pinta Qhas Emyra.Alamak english!

"Weh nasib baik kau ingatkan.Aku tak siap lagi!Minta dekat Akiff dia selalu kalau bab-bab english ni nombor one!"Kataku kepada Qhas Emyra.Sorry Qhas,actually ni salah satu taktik aku nak suruh si mamat annoying ni bukak bag dia!Maklumlah ada surprise kan?

"Ouh okay,weh Akiff!Nak pinjam buku english!"Pinta Qhas Emyra kepada Akiff.Dia ni mudah mesra.Tak pelik pun dia dah ada ramai kawan walaupun baru masuk sekolah harini!

"Ouh jap eh"Kata Daniel Akiff lalu membuka bag sekolahnya.

Senyuman aku makin lama makin melebar dan melebar dan akhirnya,

Terbuntang mata Daniel Akiff apabila melihat apa yang berada di dalam beg sekolahnya!Gerangan yang terlintas di dalam otaknya hanya satu!

"Lynaa!"Terus Daniel Akiff menjerit sehingga satu blok boleh dengar.

-tbc-

Mr Guitar,Mrs BooksWhere stories live. Discover now