14. Ja, ik wil ~ Yentl

639 33 0
                                    

“Goedemorgen, lieverds.”

Ik open mijn ogen en knijp ze samen tegen het felle licht. Ik draai me om en kijk op de wekker: 6.21. Dat is toch ook geen tijd.

Mijn ouders komen met een dienblad vol mijn oude slaapkamer binnen. Lynn en ik zijn allebei voor een nachtje thuis blijven slapen. We hebben tot gisteravond laat liggen kletsen over vroeger met een fotoalbum erbij. Het was echt heel gezellig. Ik wilde eigenlijk op tijd gaan slapen, want vandaag is mijn bruiloft. Ah! Ik heb er zoveel zin in. Ruben wordt vandaag mijn man en ik word vandaag Ruben’s vrouw. Ik glimlach bij die gedachte.

“Zit niet te dromen, meissie. Eet je broodje nou eens op.” Mijn vader grinnikt om zijn eigen grap en geeft me een broodje en een kop thee.  

“Dank je pap.” Ik sta op en geef hem een kus op zijn wang. Ook aan mijn moeder geef ik een kus. Ze staat met tranen in haar ogen.

“Wat worden mijn kleine meisjes toch weer groot. Sorry schat, ik word er gewoon eventjes emotioneel van.”

Ik sla mijn armen om mijn moeder heen en we knuffelen even. “Geeft niet hoor mam. Hoe laat komen mijn kapster en visagist ook al weer?”

“Om half negen, lieverd.”

“Thanks, mam.”

Ik plof weer op mijn bed en eet mijn broodje verder op. In gedachte gezonken draai ik mijn verloofring rond. Iets wat ik de laatste tijd wel vaker doe. Net zoals ik ook vaak aan mijn buik zit. Tenminste ik leg heel snel een hand op mijn buik. Ik ben nu vier maanden zwanger en je kan het nu ook al zien. Het is nog niet zo’n hele grote toeter, maar slank is anders. Ik trek mijn knieën op en neem voorzichtig een slokje van mijn thee.

Ik denk aan Ruben. Zou hij ook zenuwachtig zijn? Ik zoek mijn telefoon en bel Ruben. Ik hoor zijn wat schorre stem, die hij altijd heeft wanneer hij net wakker is.

“Hé Rub, ik moest gewoon even je stem horen. Nog een beetje geslapen?”

“Ja, maar ik voelde me wel een beetje eenzaam. Het was zo leeg naast me.”

Ik glimlach.

Lynn komt mijn kamer binnengestormd. “Hé jongedame, je mag niet bellen met Ruben. Je kan straks genoeg met hem praten en klef met hem doen. Zeg nog maar even gedag tegen Ruben, dan kan je zo douchen.”

“Zo, die is streng voor je.” zegt Ruben aan de andere kant van de lijn.

Ik grinnik. “Tot straks. Kus.”

“Tot straks beauty.”

Lynn sleurt me uit bed en duwt me de badkamer in. “Je hebt nog maar een uur om te douchen, dan staan de kapster en de visagist al voor de deur.”

“Ja, mam.”

Lynn grinnikt.

Ze vond het een eer toen ik vroeg of zij ervoor wilde zorgen dat alles op rolletjes zou lopen. Die taak wordt dan ook uiterst serieus genomen en uitgevoerd.

“Gek, ik houd van je.” Ik geef haar een kus op haar wang en duw haar daarna de badkamer uit. Ik poets mijn tanden, stap onder de douche, scheer mijn benen en oksels en was mijn haren. Ik droog mezelf af, wikkel mijn haar in een handdoek op mijn hoofd en smeer mijn huid in met bodylotion.

Er wordt op de deur geklopt. “Ben je bijna klaar?”

“Ja, mam. Nog even aankleden.”

Ik trek een wit lingeriesetje aan en daarover doe ik een groot shirt, die net over mijn billen valt, aan.

Daarna loop ik naar mijn kamer, waar de kapster en visagist al het een en ander klaargezet hebben.

“Haai, ik ben Lena, je kapster.”

Een klein stukje verwijderd van...Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu