De deur wordt opengedaan door mijn moeder en ze begint gelijk te glimlachen. “Wat een verrassing dat jullie er zijn.” zegt ze enthousiast. Ze geeft me een kus op mijn wang en ze doet hetzelfde bij Yentl. “Kom er in, jongens. Thijs en Eva en de kinderen zijn er ook.”
Oh, nou dan weten die ook gelijk dat Yen zwanger is. Prima.
Thijs is mijn broer en hij heeft samen met zijn vrouw Eva twee kinderen: Daan van zeven en Fleur van vijf. Thijs is net zoals ik gespierd en heeft ook bruin haar. We lijken enorm veel op elkaar en we zouden heel goed een tweeling kunnen zijn. Alleen zit er vijf jaar tussen, dus dat is helaas niet mogelijk. Eva is een lange dunne vrouw. Ze heeft eigenlijk meer weg van een grasspriet, maar dat is onaardig om zeggen. Daarom denk ik het ook alleen maar. Haar zwarte haren zijn in een bobline geknipt en ze heeft opvallende groene ogen.
We volgen mijn moeder, ze heet trouwens Merle, naar de woonkamer en ik word meteen bestormd door Daan.
“Ha, Daan.” zeg ik en ik slinger hem over mijn schouder.
Daan zet het op een gillen en Eva begint te zeuren dat het wel iets rustiger kan. Spelbreker.
Fleur heeft ondertussen Yentl voor zichzelf geclaimd en is bij haar op schoot gekropen.
Ik ga naast haar op de bank zitten en Daan kruipt tussen ons in. Die jongen heeft smaak en stijl. Gewoon naast een lekker wijf gaan zitten en dan komt het goed. En als ze dan toevallig al een vriend heeft, ga je gewoon tussen die vriend en dat lekkere wijf in zitten. Hij snapt het spelletje. Ik ben trots op hem.
“Willen jullie iets drinken?” vraagt mijn moeder, terwijl ze haar haren over haar schouder gooit.
Mijn moeder is een knappe vrouw met lang bruin haar. Ik weet waar ik mijn knapheid vandaan heb. Als ik dit hardop zou zeggen, zou Yentl me een duw geven. Mijn moeder is 55 jaar en is een lieve en spontane vrouw, daarnaast is ze ook een stoere chick, want als ze zou moeten kiezen tussen met de auto naar haar werk gaan of op de motor naar haar werk gaan, zou ze voor het laatste kiezen.
Mijn vader heet Jack en is 57 jaar oud. Hij is gespierd en heeft tatoeages op zijn armen. Hij houdt net zoals mijn moeder van motoren en is ook een toffe vent. Vroeger dacht ik daar anders over, maar iedere puber denkt dat zijn of haar ouders stom zijn, niet waar?
Als je het over de duvel hebt: mijn vader komt de kamer ingelopen en zet een koffie voor mij en een thee voor Yentl op de salontafel.
“Zo jongen, klaar voor maandag?” vraagt mijn vader.
Ik knik, maar zeg verder niks.
Ook de rest houdt zijn mond, alleen Fleur zit hele levensverhalen aan Yentl te vertellen.
Ik schraap mijn keel even. “We willen jullie eigenlijk wat vertellen.” begin ik. Ik kijk naast me naar Yentl en ze glimlacht.
Iedereen kijkt ons nieuwsgierig aan en zelfs Fleur is stil.
“Yentl is zwanger.” verbreek ik de stilte.
“Wat leuk! Gefeliciteerd.” reageert mijn moeder enthousiast. Ook mijn vader, Thijs en Eva zijn verrast en daarna enthousiast.
“Hoe lang ben je al zwanger?” vraagt Eva aan Yentl.
“Ongeveer twee maanden.” antwoordt Yentl.
Ik zie Fleur ongelovig naar Yentl’s buik kijken en ze legt haar kleine handjes er op. “Zit er een baby in jouw buik?” vraagt ze met grote ogen.
Yentl knikt en dan begint Fleur in haar handen te klappen.
“Dus jij wordt mama.” concludeert ze.
Yentl knikt weer.
“Ik wil ook mama worden.” zegt ze en ze pakt haar buik vast.
JE LEEST
Een klein stukje verwijderd van...
RomansaJe kent het wel: je hebt het gevoel dat je leven op rolletjes loopt. Je woont samen met je grote liefde, je hebt een topbaan, je maakt plezier met je vrienden. Samengevat: je bent gelukkig. Zo ziet het leven van Yentl, Elle, Milan en Ruben er ongeve...