BUAT kali kedua,Marlyana melangkah masuk ke dalam Cafe Je T'aime.Seperti biasa,hidungnya pasti tidak akan tahan dengan bau makanan pastri di dalam cafe itu tapi demi kerjanya,dia paksa juga hidungnya menghadap segala bauan yang membuatkan tekaknya loya.
"Dik,Chef Adrian ada?", soalnya pada Sharmila.Gadis itu masih tersenyum manis buatnya.
"Oh,Chef Ad ada.Saya panggilkan sekejap ye?", ujar Sharmila sebelum gadis belasan tahun itu mengilang disebalik dinding.Rasanya gadis itu masuk ke dapur.
Sementara menunggu pekerja muda di cafe itu memanggil Chef Adrian,Marlyana sengaja ingin melihat jenis-jenis makanan pastri yang berada di kedai itu.Dia memerhati setiap satu manisan yang diletakkan di rak berkaca.
Banyak juga.. tapi baginya semua makanan pastri,semua sama! Semua tidak dapat menarik cita rasanya sama sekali.
" Isy.. aku tak tahulah pelanggan dalam cafe ni tekak macam mana.Makan benda manis-manis macam ni.Tak muak ke?", katanya sendiri.
"Tengok ni.. sepotong cheese cake je sampai nak cecah RM 10.Padahal aku tengok semua sama je.Rupa pun tak adalah menarik sangat sampai penuh cafe ni setiap hari.Nak kata design exclusive,tak adalah pula aku nampak kek yang macam Neelofa punya tu.Siap ada berlian lagi.Aihh.. mungkin chef yang buat kek ni tak ada taste kut", selamba Marlyana mengutuk tanpa sedar kehadiran insan lain di belakangnya.
"Kalau tak suka kek-kek ni sekalipun,janganlah kutuk.Awak ingat senang ke nak buat semua ni?", satu suara tiba-tiba menegurnya.
Marlyana segera menoleh dan dia lihat seorang lelaki kacak yang agak tinggi,berkulit putih dan memakai kaca mata berbingkai hitam sedang memandangnya.Rasanya ini lah Chef Adrian memandangkan lelaki itu sedang memakai pakaian chef dan berapron.
Tapi.. kenapa muka lelaki ni macam dia pernah lihat ye?
"Awak Chef Adrian?",
Adrian hanya memandang Marlyana dengan ekor mata sebelum dia menyusun beberapa biji cup cake di dalam rak kaca di hadapannya.Soalan gadis itu dibiar berlalu.
"Hello.. saya tanya ni.Awak chef Adrian ke?", soalnya geram.Tanya sekali tak reti nak jawab.Adab mana adab?
"Tak pandai nak baca nama dekat nametag?", jawab Adrian tanpa memandang Marlyana di sebelah.
Marlyana mengigit bibir.Ada ke patut dia cakap macam tu? Manalah dia perasan yang lelaki di hadapannya memakai nametag.
"Saya tak nampaklah.. kalau saya nampak nametag awak tu,tak adalah saya tanya.Faham?",
Adrian tiba-tiba berdiri tegak menghadap Marlyana dengan mata mengecil.
" So,awak nak apa datang sini? Semalam pun awak dah datang sini kan?",
"Hah! tahu pun.. kenapa awak lambat semalam? Mentang-mentanglah awak ni owner cafe,tak sepatutnya awak datang sesuka hati je tau", selamba Marlyana mengutuk padahal tidak sedar dirinya juga melakukan hal yang sama!
Adrian mengetap rahang.Suka hati je minah seorang ni nak kutuk dia datang lambatlah apalah.. dia siapa?
" Eh.. Cik Marlyana,saya datang lambat semalam sebab saya ada kerja lain.Bukannya saya sengaja datang lewat.Awak ni siapa nak tegur saya macam tu?",
Marlyana pula mengigit bibir bawahnya.Hish... sabar,sabar.Tak ada guna bergaduh.Lebih baik dia settle kan semua ni dan boleh berambus dari cafe ni!
"Apa-apa je lah! Saya tahu awak tak nak kalah.So,sekarang ni saya straight to the point je.Nama saya Nur Marlyana Umai..",
" Saya tak nak tahu pun nama awak.Saya cuma nak tahu ada urusan apa awak datang sini?",
Perghh... hah itu biadap! Kut ye pun nak suruh aku berambus cepat dari sini,tak payahlah sampai tak nak dengar nama aku.Sedap kut!
KAMU SEDANG MEMBACA
Crush Untuk Mamat 'O.K.U'✔
Fiksi RemajaNur Marlyana Umaira,seorang perancang perkahwinan dan juga seorang yang benci pada makanan pastri terpaksa bekerjasama dengan seorang lelaki a.k.a pemilik cafe Je T'aime demi melayan kerenah pelanggan cerewetnya,Datin Maimun.Pertemuan pertama yang d...