LIMA TAHUN YANG LEPAS..
"Weh,kita buat apa kat sini? Selama ni tak pernah-pernah pun waktu rehat kau ajak aku lepak kat sini?", tegur Aqish merangkap sahabat baik di dunia dan akhirat bagi Marlyana.
" Alah.. saja je aku nak lepak sini.Kau tahu kan port kita selalu lepak tu dah diceroboh oleh mamat-mamat perasan hot tu.Menyampah aku tengok diorang! Diorang ingat mentang-mentang geng diorang ramai yang kacak,dah perasan jadi budak hot", selamba Marlyana mengutuk.
Dia memang seorang yang cakap pakai lepas saja.Kalau dia tak suka,jangan haraplah dia nak berdalih.Aqish hanya akur.Malas nak cakap lebih.Tapi memang betul pun tempat yang mereka selalu lepak di waktu rehat dulu telah diceroboh.Jadi hanya di tepi padang ini sajalah port yang masih tidak diusik lagi.
"Weh.. lepas SPM ni kau nak pergi mana?", soal Marlyana pada Aqish.Mereka berdua sedang duduk di bangku kecil di bawah sepohon pokok tepi padang sekolah.
"Aku rasa sementara nak tunggu result keluar,aku cari kerja part time dulu.Lepastu kalau result aku bagus,sambunglah mana-mana yang terima aku ni.Kau pula?",
Marlyana memandang Aqish sebelum dia mengangkat kedua belah bahunya tanda dia tidak tahu.
"Entahlah.. aku tak ada hala tuju",
" Apa pula kau cakap macam tu?",
Marlyana mencebik."Kau tahu je lah aku ni tak ada sesiapa dalam dunia ni kecuali Mak Ngah dan abang aku tu.
Kalau result aku bagus sekalipun,aku rasa aku masih melekat dekat sini juga.Nak sambung belajar dekat KL tu? aku nak duduk dengan siapa pula nanti", luah Marlyana sayu.Dia seorang anak yatim ketika berumur 13 tahun.Ibu dan ayahnya pula meninggal dunia dalam kemalangan.Kini dia tinggal bersama ibu saudaranya.Abang sulungnya pula sedang melanjutkan pelajaran di UiTM,Shah Alam."Alah.. abang kau kan ada dekat KL",
" Memanglah dia ada tapi apa yang dia boleh buat? dia pun tengah sambung belajar sekarang ni",
Aqish mengangguk faham.Dia faham sangat dengan keadaan Marlyana sekarang ini.Tapi dia pun tidak dapat membantu.Dia yakin yang Marlyana akan mendapat keputusan cemerlang dalam SPM memandangkan Marlyana seorang yang bijak.Tapi.. disebabkan masalah keluarga,agak sukar peluang untuk rakannya itu menyambung pelajaran.
"Tak apa,kau cubalah bincang dengan abang kau.Mana tahu dia ada idea",
Marlyana mengangguk sambil cuba untuk tersenyum.
" Isy.. dah lah.Kenapa pula lah aku pergi buat drama Korea dekat tepi padang sekolah ni.Haih..", Marlyana melilaukan matanya.Baru dia sedar yang mereka sekarang ini sedang berada di tepi padang sekolah.Itu lah.. berangan saja lagi.
Ketika matanya sedang melilau,anak matanya terhenti di suatu tempat.
Buat seketika tubuh badannya tidak bergerak.Kemudian baru lah matanya membesar perlahan-lahan."Weh! cuba kau tengok tu", Marlyana menarik lengan baju Aqish ke arahnya.Aqish yang tidak tahu apa-apa terus ditarik rapat.
" Isy.. apa kau ni?",
"Tengok lah tu! mamat pengawas tu.. siapa dia?", Marlyana menunding jari telunjuknya ke arah sesusuk tubuh lelaki yang tinggi dan kurus,berkulit putih dan manis senyumannya yang berada agak jauh di hadapan mereka.Lelaki itu sedang membantu seorang guru mengangkat barang-barangnya ke kereta.
Aqish memandang lelaki yang ditunjuk oleh Marlyana tadi.Seketika dia sudah mengenali lelaki itu.
" Oh mamat ni.Kenapa? handsome kan?", Aqish tersenyum nakal manakala Marlyana segera mengangguk.
KAMU SEDANG MEMBACA
Crush Untuk Mamat 'O.K.U'✔
Fiksi RemajaNur Marlyana Umaira,seorang perancang perkahwinan dan juga seorang yang benci pada makanan pastri terpaksa bekerjasama dengan seorang lelaki a.k.a pemilik cafe Je T'aime demi melayan kerenah pelanggan cerewetnya,Datin Maimun.Pertemuan pertama yang d...