HARI ni Hannah mc lagi. Doktor tanya nak sehari ke dua hari, confirmlah Hannah pilih dua hari. Demam dia dah kebah sangat sebenarnya. Tapi tulah, kalau dapat cuti jangan sia-siakan. Tambahan pula, Ethan tak bagi dia masuk kerja lagi. Sayang isteri kononnya. Adalah sikit macam sayang. Hahaha.
Mesti kerja dah bertimbun ni. Lagi-lagi minggu depan nak pergi Perak. Makin bertambahlah gunung kerja Hannah nanti. Pergi Perak tiga hari. Tak pernah sekali pun terlintas dikepala Hannah yang dia akan outstation bersama suaminya sendiri. Biasa baca dalam novel yang Sofea tulis saja macam ni.
"Assalamualaikum." Hah sampai pun. Buru-buru Hannah membukakan pintu buat Sofea. Tadi Sofea ada call kata nak datang tengah hari ni..
"Masuklah. Buat macam rumah sendiri."
"Duduk dulu, aku buatkan air."
Terpusing-pusing kepala Sofea melihat setiap sudut rumah baru Hannah sementara rakannya itu membancuh air. Cantik. Berkonsepkan tropika. Ditengah-tengah ruang tamu itu juga terpamer besar gambar kahwin Hannah dan Ethan.
Sofea bangun dari duduknya menghampiri bingkai gambar yang ada dimeja sisi. Hannah nampak gembira sekali didalam gambar itu. Langsung tak macam terpaksa. Lakonan atau realiti?
"Sorrylah wei, air bujang je." Suara Hannah yang sedang menatang dulang itu mengejutkan Sofea. Nasib baik bingkai gambar itu tidak jatuh terhempas. Sofea meletakkan semula bingkai gambar itu dan duduk semula ditempatnya.
"Eh takpelah. Macam tak biasa pulak dengan aku." Air yang baru saja dituang Hannah terus diteguk Sofea. Haus sangat barangkali. Tapi dari rumah.
"Apa hajat kau bertandang ke rumah aku ni?" soal Hannah sebaik saja melabuhkan punggungnya pada sofa.
Sofea sengih. Kepalanya yang tidak gatal digaru.
"Aku sebenarnya.. Ermm... Sunyi dekat rumah tu seorang diri." Sekali lagi Sofea menyengih menayangkan giginya yang putih tersusun.
"Eleh, kalau rindu cakap sajalah rindu." Hannah jongget kening, nakal
Sofea mencebik.
"Tak hingin okey." Sofea dan Hannah sama-sama ketawa. Lama rasanya mereka tak bergelak ketawa berdua macam ni. Selalu tu jumpa dekat restoran, manalah nak menggila sangat. Malu dekat orang lain.
"Kau bahagia tak?" soal Sofea lari dari topik tadi. Inilah tujuan asalnya bertandang kemari. Dia cukup bersalah kalau Hannah terluka dengan perkahwinan ini. Ini semua salahnya. Kalaulah Hannah tahu siapa dalang disebalik semua ini, mesti dia kecewa.
Hannah menghela nafas panjang kemudian merekah senyuman dibibirnya.
"Tak pernah sesaat pun aku tak bahagia dengan jalan ni. Langsung tiada barang sesaat pun aku menyesal menjadi isteri kepada Ethan. Dia lelaki yang baik, penyayang tapi.." Hannah tersenyum suka. Membayangkan segala memori indahnya dan Ethan.
"Tapi?" soal Sofea ingin tahu.
"Takde apa-apalah." Hannah ketawa kecil, kelat. Hampir saja dia membongkarkan rahsia Ethan. Ethan itu suaminya, aib sang suami merupakan amanat untuk dijaga oleh isteri. Walaupun Sofea itu rakan baiknya, tidak sekalipun rahsia ini akan dibocorkannya.
Sofea cuba untuk senyum namun kekok. Dia tahu siapa Ethan sebenarnya. Dia juga tahu yang Hannah cuba untuk berbohong dengan menempel senyuman palsu. Tetapi ada juga terselit kebenaran diwajah Hannah.
Haih. Sukar sekali untuk Sofea tebak apa yang sebenarnya tersembunyi didalam hati Hannah. Kahwin dengan gay boleh bahagia ke?
"Baguslah kalau kau bahagia. Kalau tidak aku nak smackdown laki kau," ujar Sofea tanpa beragak. Yakin betul wajahnya. Tangan dikepal-kepal lalu menumbuk tapak tangan yang lagi satu penuh semangat. Lagaknya seperti melumat Ethan dengan tangannya yang kecil itu.
YOU ARE READING
Dia, Limited Edition! [C]
RomanceDIA, LIMITED EDITION Walaupun dia tak sempurna, namun dialah yang teristimewa. "Hannah nak tak jadi menantu aunty?" - DATIN AMINA Segalanya bermula dari sepotong soalan yang memerangkap HANNAH ADLINA. Ingin ditolak, tidak sampai hati maka lamaran i...