"Boleh Beta duduk sini." aku mengangkat muka, pelik dengan seorang lelaki yang kemas berkemeja menegur aku... dengan gelaran beta.
"Boleh." Jawab aku, ruang di sini sangat luas dan ianya hak sekolah, kalau aku kata tidak macam kurang ajar sangat, bukannya ni sekolah ba- takpelah. Lagipun dia memang patut bertanya, kalau duduk secara tiba-tiba di depan aku dan aku yang terkejut terus membuka jurus silat, tak ke naya.
Lelaki tersebut duduk lalu begnya dipeluk dari depan, kami duduk berhadapan, tinggal lutut je yang tidak berlaga.
Aku kembali menyelak halaman novel paranoid yang ditinggalkan tadi, fokus kembali pada novel tulisan Fandy Taher itu.
"Nama awak?" kepala aku angkat lalu memandangnya sekilas.
"Eowyn Rafifah." Dari ekor mata, aku nampak lelaki tersebut mengangguk.
Keadaan teramat senyap sehingga aku berasa tidak selesa, rasa seperti lelaki dihadapan aku ini sedang curi-curi memandang aku, pelajar-pelajar yang berada di sekeliling entah kenapa senyap secara tiba-tiba, akhirnya aku membuka mulut.
"Nama awak?" mata masih menghadap novel, namun ekor mata dapat melihat lelaki tersebut tersenyum kecil. Ahhh, tunggu aku tanya rupanya mamat ni, dah macam anak dara pemalu dah aku tengok.
"Beta Aryan Haizal." aku mengangguk faham, beta lagi, langsung tak berenggang dengan kata ganti nama yang digunakan khas oleh keluarga diraja. Darah bangsawan ke apa ni.
"Saya kena gelar diri saya patik ke apa masa dengan awak?" aku tergelak kecil, lawak dengan ayat sendiri. Dahi Beta berkerut, tanda tidak faham.
"Kenapa pulak?"
"Dah awak gelar diri awak beta, ke panggil macam kawan biasa je?" tanya Eowyn semula.
"Oh itu," Beta berdehem, cuba menyusun ayat yang sesuai, bibir di bahagian kirinya melekuk kecil, menahan tawa.
"Nama saya Beta Aryan Haizal, saya selalu gelar diri saya Beta sebab tu sebahagian dari nama saya, bukan berketurunan raja atau dididik mak ayah supaya gelar diri macamtu..."
Cepat-cepat aku melarikan pandangan dari mukanya ke novel yang separuh terbuka, argh! Malu gila, ape kejadah mak ayah kasi nama beta.
"Hahaha, yeke, sorry." Rambut yang terjuntai di dahi diusap ke belakang, panas. Novel aku selak ke halaman seterusnya, hmm, Zulaiha ajak Izham lari dari rumah.
"Sokay, sorry eh menganggu, Beta first time dekat sekolah ni, form 5, takde kawan tu yang tegur awak." aku mengangkat kening, penanda buku diletakkan sebelum buku ditutup kemas lalu dimasukkan ke dalam beg. Aku percaya selagi mamat ni disini selagi tu dia akan ajak berbual, dan selama tu jugaklah aku tak dapat tumpukan perhatian dekat novel.
Aku memanjangkan leher, keadaan sekeliling aku pandang, sekumpulan pelajar tingkatan enam tengah syok melepak satu meja, sekumpulan budak perempuan yang sibuk bercakap dan kadang-kadang mengerling ke arah Beta dan aku sekilas, sekumpulan budak lelaki bername tag kelabu yang aku percaya adalah tingkatan lima dan lain-lain lagi.
Tapi aku, budak perempuan yang duduk sorang-sorang yang sedang asyik membaca novel pula diajak duduk bersama, berbual sedikit, kacau line. Muka Beta pulak stok lelaki kacak namun pendakap giginya menganggu pemandangan aku.
Bukan aku tak suka orang yang memakai pendakap gigi, warna dia tu ha, hijau neon! Silau mata aku.
Dia meneruskan kata-kata, disebabkan tak tahan, aku menegur pendakap giginya.
"Oh." Beta terus bangun dari duduk dan meninggalkan begnya di depan aku.
Aku yang terpinga-pinga membiarkannya, beberapa minit kemudian Beta kembali ke arah aku.
Dia membuka telapak tangannya lalu menunjukkan sesuatu kepada aku, cis, fake braces rupanya. Dia tersengih lalu duduk semula di tempatnya tadi.
Haaa, sedap mata memandang, gigi putihnya nampak lagi cantik tanpa braces, ini mesti kes terikut trend sekarang ni. Dia tersenyum manis memandang aku, lesung pipitnya terserlah apabila dia tergelak melihat respon baru dari aku.
"Ada satu benda Beta nak tanya.." ujarnya ragu-ragu, aku melihat jam di tangan, lima minit sebelum kelas bermula.
"Apa dia."
Kelihatan Beta mengeluarkan sesuatu dari poketnya. Sehelai kertas.
"Kenal dia tak?" aku tersentak, namun bibirku mengukir senyuman, dahi sengaja dikerutkan seperti tidak kenal dengan nama yang dinyatakan di atas kertas.
"Tak, kenapa?"
"Tak? Alah, saya nak cari dia, bekas senior sekolah ni kan?" Aku menelan liur yang berbaur cuak, kemudian kembali memandang Beta.
"Y- ye kot." Hairan, takkanlah Beta masuk sekolah ni sebab nak cari manusia di dalam kertas itu.
"Tapi-"
Bunyi loceng berbunyi, aku terus bangun dari duduk.
"Saya balik kelas dulu eh, bye." sambil melambai, aku berlari anak ke arah kelas.
Rasa selamat untuk bermonolog sendiri, aku berhenti lalu tercungap-cungap di tengah tangga, kepala tidak berhenti dari memikirkan kemunculan Beta dengan kertas yang tertulis nama yang sangat dikenali oleh aku.
Emery Ray bin Dean Rizqi.
Apa yang Beta nak dengan abang aku?
-×-
Disclaimer: Buku ni heavy read dan cara kebenaran keluar sedikit berbelit, jadi harap sebelum korang baca tolong rilekkan segala anggota badan dan jangan stress eh? Please, nanti korang tak dapat catch clue dan akan pening dekat pertengahan jalan.
Tempat aku jelaskan benda pun dekat bab 34, kan jauh tu, lagipun aku jelaskan sikit-sikit je.
Ok, dah boleh proceed, selamat membaca :)
YOU ARE READING
WTFTT
Teen Fictionnote: cerita ni dah tergantung sejak tahun 1798 France - US war jadi jangan baca, banyak lagi cerita yang sangat interesting dan yang paling penting completed aha <3 Sebuah fiksyen remaja yang tidak begitu remaja. . . . Kau pernah tau... bila ke...