30 ▪ Spy Dalam Selimut

938 125 4
                                    

"She's my daughter." tangan aku berhenti 3 cm dari pintu, aku menguak pintu dengan perlahan lalu memandang papa yang sedang bersandar penat pada kerusinya.

"Sekali lagi kau ungkit, I swear to god aku akan cari kau sampai jumpa!" aku menolak lagi pintu dengan berhati-hati agar permandangan dapat menjadi lebih luas, malangnya papa ternampak keganjilan pada pintu dahulu lalu terus meletakkan telefonnya.

"Siapa tu?"

Aku diam.

"Ray? Eowyn?"

"No pa, ni Ray." aku akhirnya menolak luas pintu milik papa, dahi papa berkerut ternampak aku, tangannya diletakkan kemas di atas meja lalu diketuk, menyebabkan irama yang menjengkelkan bergema di bilik besar dia ni.

Ugh, benda tanpa irama memang menjengkelkan.

"So what's up? Ada benda ke cari papa?"

"Ada..." aku mengambil tempat duduk berhadapan dengan papa, mejanya yang penuh dengan surat-surat lama dan peti besar di tepi mejanya aku pandang.

Kalaulah papa tak keluarkan peti tu entah dari mana, mesti aku takkan rasa pelik dan selongkar beg ni.

Aku menarik nafas, ha, perasaan kecewa dan marah macam pagi tadi datang balik, aku cuba mengusirnya dengan mengatur nafas aku.

Aku taknak sakitkan sesiapa, terutamanya Eowyn. Muka dia yang pucat setiap 10 saat bila dengan aku dah buat aku rasa terpinggir, aku tak dapat bayangkan kalau dia benci aku, dan akhirnya kami tak bercakap.

"Ray?"

"Oh huh?" aku mengangkat kepala, memandang ayah, oh, perkataan ni.

"Yes pa."

"Kamu nak tanya benda? Atau bagitau?"

"Urm ya..." aku menggaru kening, taktau nak mula dari mana, terlalu banyak persoalan yang ada di dalam kepala aku.

"Petang tadi Ailey dengan Beta tanya apa dengan papa?" reaksi pertama papa adalah bersandar kasar pada kerusi, dia memandang tepat ke arah aku.

"Macam mana kamu kenal Ailey?" aku menelan air liur, seram gila muka bapak aku ni.

"Err err ahh i-instagram..."

"Instagram? Tapi kamu pernah jumpa kan?"

"Ahh y-ye, first time masa prom night tu."

"Oh, really?"

"Ye."

"Then I guess you should explain this." papa membuka laci, sampul surat bersaiz besar yang berwarna coklat diletakkan ke atas meja.

Aku memandang papa, papa memandang aku, dan kemudian papa membuat isyarat mata supaya aku membuka surat tersebut.
Dengan tangan bergetar, aku merungkaikan tali yang diikat pada kepala surat, isinya aku keluarkan, ianya beberapa keping gambar bersaiz A4, dan muka aku memucat.

Gambar aku di depan pintu gim.

Gambar aku dan Ailey di motor.

Gambar aku yang sedang berlatih pedang di bilik latihan.

Gambar aku, Ailey dan ahli-ahli lain yang sedang berlatih bersama.

"Alvert academy huh? What is this?" aku menundukkan kepala, pandangan aku terasa kelam, sisi meja papa aku genggam erat.

"Cuma nama gim."

"Nama gim?"

"A gim who taught their customer some ridiculous actions? Like, using a sword, wearing black suit and climbing a block?"

WTFTTWhere stories live. Discover now