25 ▪ Pintu Terlahanat

1.1K 134 23
                                    

"Kau betul-betul tak tau ke weyh?" tanya Adelyn buat kali kesepuluh, aku mengangguk sekali lagi sambil menyarung kasut yang sempat dirembat oleh Adelyn tadi.

Habis kaki aku bengkak dan merah-merah akibat jalan tar yang tajam dan berbahang, si Adelyn ni pulak syok tarik aku sampai lupa kesakitan yang aku tengah rasa.

Feeling tu macam Mila yang tarik aku dekat celah-celah meja McD masa aku kena siram air coke dengan Emery haritu.

Bila fikir balik, kawan-kawan aku selalu selamatkan aku bila Emery buat aku sakit hati, ataupun bila Emery buat benda yang mengejutkan, mungkin dah takdir Emery tu ada masa aku gembira, dan kawan-kawan aku ada masa aku perlukan pertolongan dan jauhkan diri dari Emery?

Sama ke untuk benda kali ni? Boleh ke kawan-kawan aku ada dengan aku kalau aku berperang dingin dengan Emery?

Adelyn dan Delyna yang sekolah lain, Mila yang entah asyik ponteng sekolah sekarang sebab hal keluarga. Boleh ke aku selalu jumpa dengan diaorang?

Kalaupun Emery yang bertolak ansur dahulu, boleh ke aku layan dia macam... macam abang yang dah hidup dengan aku selama 16 tahun?

"Boleh tak kau tanya soalan lain?" aku bangun dari duduk lalu menepuk punggung, bersedia untuk berjalan semula ke rumah yang berada boleh tahan jauh tu.

"I'm just... asking. Aku terkejut tau, kau tak terkejut ke?"

"Benda biasa kan kalau hubungan angkat-angkat semua ni?"

"Biasa dalam novel, dalam telenovela, dalam sinetron, tak biasa bila kau taktau dan menangis macam bila kau dapat tahu sebenarnya benda yang kau makan tu haiwan yang mati masa kau kecik."

"Aku tak menangis pun masa aku dapat tahu yang aku makan masa kecik tu haiwan yang dah tak hidup." Adelyn membuat muka pasrah.

"Ok fine, aku tau bukan aku sorang je yang nangis masa dapat tau. I'm gonna find one someday." dengan itu Adelyn mengepal penumbuk, muka pasrah diganti dengan muka bersemangat.

Aku mengeluh, takde semangat nak gelak dengan reaksi Adelyn sekarang walaupun biasanya aku dan geng akan gelak macam dah bersedia nak mati dalam iman.

"Jom weyh, lapar, aku nak makan." aku berjalan ke hadapan dahulu dan diikuti dengan Adelyn di belakang, dia memaut lengan aku dari tepi kemudian menyandarkan kepalanya pada bahu aku.

"Aku tau kau sedih weyh, tapi it's okay, semuanya boleh kembali macam biasa, cuma masa... dan beberapa aspek lain." aku tersenyum kecil.

"Yang kau tergedik-gedik macam orang baru kahwin ni dah kenapa?"

"Taktau dowh, kebelakangan ni aku rindu kau. Hehe." aku turut menyilangkan tangan aku pada lengan Adelyn, kami berjalan bersama sehingga ke pagar dan jari aku letakkan pada pengimbas.

"Kertas tadi mana?"

"Taktau."

"Mana kau letak?"

"Taktau."

"Kau tinggalkan dekat taman ke?" aku diam.

"Kenapa kau tinggalkan gila? Kena pulangkan dekat abang kau lah. Nanti dia meroyan!"

"Siapa adik dia?" kemudian aku mengetap bibir, nampak tak? Emery pun belum mula nak buat perangai aku dah mula dulu.

"For your own good Eowyn, aku sarankan kau supaya bertolak ansur sikit."

"Lepastu bagi dia mengamuk?"

"Dia takkan buat macamtulah, dia cuma terkejut je tadi."

"Tapi dia over, dia flip sofa macam tengah flip botol, dia mencarut, marah-marah, siap cakap kau s*al pulak tu." Adelyn melepaskan rangkulan lalu memandang aku.

WTFTTWhere stories live. Discover now