29 ▪ Bahaya Adelyn

1K 127 45
                                    

Lagu Cancer cover oleh Twenty One Pilot bergema di sebelah telinga aku, dengan mata yang masih tertutup aku mencapai telefon yang terletak di meja tepi katil.

Mata dipaksa untuk buka, dengan mata yang masih kabur, aku nampak nama Beta tertera pada skrin, tanda dia yang menelefon aku.

"Hello." suara yang serak aku abaikan, aku menyenget ke tepi, telefon diletakkan di atas telinga lalu kedua belah tangan aku memeluk bantal, mata aku tutup semula.

"Tidur ke?"

"Ha..."

"Esok kau datang sekolah?"

"Datang ah kot, kena-?" aku tak larat menghabiskan ayat, harap-harap si Beta ni faham.

"Nampak gaya Emery tau benda tu sebelum aku bagitau, baguslah."

"Hmm..."

"Tak payah lah aku sampaikan bad news untuk dia sendiri, dia sediakan diri dia sendiri, aku boleh tahan lega lah jugak."

Aku diam, suara Beta hanya kedengaran sipi-sipi di telinga aku.

Dan akhirnya aku terlelap sepenuhnya.

-×-

Adelyn POV

Aku mengambil telefon yang terletak di tepi muka Eowyn.

"Hey."

"-Major, eh." aku berjalan ke arah beranda bilik Eowyn, rambut yang memang dilepaskan sebelum tidur terbuai ditiup angin, aku menutup pintu kaca di belakang aku lalu siku diletakkan di atas penghadang kaca beranda.

"Adelyn."

"Oh yeke, hey, terkejut aku suara tiba-tiba berubah." aku terdengar suara milik Beta--lelaki yang datang rumah petang tadi, lelaki berkot biru di prom night yang mencari Emery , dan kawan lama Kai, mengikut penceritaan Kai sendiri kepada aku.

Mengikut apa yang Eowyn beritahu, Beta berbahaya untuk Emery.

Tapi bagi aku, lelaki ni harmless.

Apa-apapun, tu cuma firasat aku.

"Beta." bebelan Beta berhenti, hujung talian kini senyap, aku meraup muka dengan tangan kanan.

"Okay look, aku betul-betul harap kau boleh tolong aku."

"Tolong apa?"

"Can you please, watch over Eowyn?"

"Kenapa pulak?"

"I know, inappropriate gila kalau kau tak kenal aku tapi aku minta tolong, tapi kau okay tak?"

"I'm totally okay, kenapa dengan Eowyn."

"Aku ada mimpi, a strange one."

"Aha."

"We're in a van, kidnapped. It's horrible AF."

"Dude, inappropriate gila bahasa."

"Who cares about bahasa sekarang ni, I just need your help since dekat sekolah je Eowyn ni selalu sendiri-sendiri."

"Mesti sebelum tidur kau tak ambil wudhuk kan?"

"Pardon?"

"Kau patut cuba ambil air wudhuk dan baca surah-surah lazim sebelum tidur."

"Who are you to jud-"

"And do you know how to read al-Quran?"

"No- Hey! Apa benda kau merepek ni?!"

WTFTTWhere stories live. Discover now