Satu

11.3K 203 39
                                    

December 2010.

Sebelum Subuh aku dah bangun. Harini pendaftaran untuk pelajar baru kat IPTA ni. Cuak..? Sangat. Sebab aku tak bagus dalam komunikasi dengan manusia lain. Ya aku bukan manusia. Aku alien. Okay gurau.

Tak lawak kan. Aku bangun pusing pusing dalam bilik hotel tu sebelum ambil keputusan untuk semak balik segala borang pendaftaran untuk kali ke berapa ribu ntah. Setelah berpuas hati, aku mandi.

Pukul 7 ada ketukan kat pintu bilik. Mak dan ayah dan siap ready semua. Senyum lebar betul nak lepas aku kat Uni kejap lagi. 

Aku anak tunggal dalam family. So aku rasa mak dan ayah bahagia sebab depa boleh dating berdua tanpa aku. "nervous ke Long..?" mak tanya sambil usap rambut aku. 

"yep Mak..mesti along takda kawan nanti..hehe.." Mak peluk aku seraya berbisik "Just be yourself..Mak dan ayah bangga ada Along..Even anak perempuan Mak ni nak jadi anak lelaki, tapi kami bangga.." aku jangan tanya la. 

Melelah air mata kat situ. "sapa pun along nak jadi, ayah dan mak support.." ayah menambah. "terima kasih..mak..ayah..along sayang mak ayah.." dan drama sesudah subuh tu berakhir disitu.

.

.

.

.

Minggu pendaftaran berjalan lancar. Aku juga berjaya dapatkan seorang kawan. Walaupun sorang, aku bangga sebab aku susah dapat kawan. Kesian tak..? haha. 

Aku siap video call dengan Mak Ayah lagi tunjuk kawan aku tu. Oh..nama dia Maisarah. Aku panggil Mai. Mak happy aku kawan dengan Mai sebab dia pakai tudung dan dia sangat lemah lembut. Beza dengan perangai aku yang macam jantan kena sampuk ni. Okay gurau. Haha.

First time jumpa,Mai takut dengan aku. Sebab dia kata aku sangat kejantanan. Haha. Gelak jahat jap. Tapi aku kan penyabar. 

Aku hari hari pujuk Mai kawan dengan aku. Sebab dia sangat sangat comel bila pipi dia merah dan sebab dia baik. Lama lama Mai sangkut juga dekat aku. Dan aku dengan dia jadi best friend forever ever after kat situ. Bukan sangkut tanda dia couple ngan aku ok.

Dan dengan Mai, aku tercerita tentang nafsu songsang aku. Macamana..? Bila Mai bukak locker aku nak ambil meggi (aku sorok meggi dalam locker) dan dia nampak gambar aku yang sangat mesra dengan seorang perempuan. 

Dan disitulah aku luah segalanya pada Mai. Mai pendengar yang setia. Dia dengar tanpa banyak tanya. Dia biar aku menangis tersedu sedu. Bila aku habis cerita, aku pandang muka Mai. Reaksi Mai kosong. Dia terus keluar dari bilik tu. Aku..? Tak kejar sebab aku terkedu. Oh ya. Aku dan Mai lain lain bilik.

Lepas 2 hari, Mai datang balik. Dan ada sesuatu yang dia kata. Yang aku ingat sampai sekarang. "Kau nak kawan dengan aku boleh..nak aku terus layan macam biasa boleh..Cuma..satu benda ja aku nak minta..kau pilih antara dua..aku atau nafsu songsang kau..kalau kau pilih aku, berhenti cari perempuan..tinggal perangai bodoh kau tu.."

Aku pandang Mai. Mai pandang aku. Aku terpaksa setuju sebab aku takda kawan lain.

And the rest is history.

.

.

.

.

Walaupun dah beberapa bulan kat Uni, masih ada yang tak dapat terima aku. Kata ejekan dan cacian aku dah habis hadam. Sampai Mai terima tempias. Waktu presentation untuk subjek Engineering Science, ketika aku sedang bersiap siap setup laptop dan LED, terdengar suara sumbang. 

SEKALI LAGI (gxg) [COMPLETED]Where stories live. Discover now