Lepas empat minggu aku sedar, doktor dah bagi balik rumah. Cuma masih berkerusi roda. Kadang aku berjalan dengan tongkat. Boleh lah nak menapak dalam 10 langkah sebelum aku penat. Simen kat tangan kiri dah buka. Tinggal tangan kanan ja. Aku baru tau kaki aku masuk besi. Sadis betul. Takleh nak tinggi dah lepasni.
Ada Jess tunjuk gambar kereta aku. Terperosok bawah lori kontena 12 tayar. Tengok gambar tu pun aku tak sangka aku masih hidup. Kereta total loss. Apa pun tak boleh nak baiki dah. Tong minyak hitam pecah. Kereta tu separuh ja tinggal. Bahagian atas semua dah hilang habis.
Malangnya bila siapa siapa tanya apa punca aku jadi macamtu, aku cuma mampu menggeleng dan tersenyum. Mana nak ingat. Yang aku ingat pun ada lampu terang. Lepastu takda apa dah.
"Ehem..." Dengar suara deheman tu aku usaha pusing ke belakang. Susah tahu? Dengan rasa menyucuk sakit lagi. Tapi doktor dah pesan nak cepat baik kena rajin bergerak. Sebab tu aku ada kat halaman rumah sekarang. Nak tengok bintang. Perit sikit nak bergerak sebenarnya. Tapi takkan aku nak baring ja kat katil tu.
"Jess" Senyum kat bibir aku melebar. Jess. Jessy. My little kiddo. Ada lah ingat sikit sikit pasal Jess. Dia selamatkan aku dulu. Dia anak Mr. Lim. Mr. Lim tu daddy. Yang offer aku kerja. Aku duduk serumah dengan Jess. Sejak? Tak ingat. Dan aku dengan Jess kerja satu pejabat, lain lain department.
Cakap pasal pejabat, rasa pelik juga bila kawan kawan kerja datang dan kenalkan diri. Berkerut muka aku bila diorang paksa paksa ingat balik. Haihh. Ada Nurul datang kenyit kenyit mata. Tersembur air aku masa tu. Nasib Jess ada. Jess yang tolong ubah topik semua.
"Asyik termenung ja. Fikir apa bro?" soal Jess.
"Bro? Memang awak panggil saya bro ke?" Jess ketawa. "Berapa kali nak bagitahu ni? Setiap kali panggil bro, mesti you tanya. Dahtu berawak saya. You biasa aku kau ja dengan I"
Aku senyum. Teringat balik setiap kali Jess bebel bila aku persoal pasal panggilan bro tu. Tapi mana nak ingat. Tak biasa lah dengan orang baru kenal nak aku kau kan? Lainlah kalau dah mesra alam terlebih. Baru kenal sehari pun boleh rasa macam bertahun.
"Esok you duduk sorang tau. I kena pergi office. Ada kerja sikit. I masak siap letak atas meja. Okay?"
Aku angguk. "Pergilah tidur. Esok kerja kan.."
Jess bangun. Menepuk lembut bahuku dan berjalan masuk. Sempat pesan jangan berembun lama lama. Takut badan masuk angin malam. Apa punya kepercayaan lah tu. Aku pandang keliling. Gelap. Air liur aku telan perlahan. Yang aku ingat, aku memang takut gelap. Tak suka.
Dan sejak kemalangan tu, aku kena pakai cermin mata. Haha. Mula mula bangun okay saja. Lepas minggu ketiga kot, pandangan aku mula berbalam. Lepastu Doktor Mahmud kalut buat pemeriksaan. Dan tarraaa. Hasilnya, aku berkaca mata sekarang.
Rasa lawak. Sebab rasa macam budak nerdy. Skema semacam ja aku. Tapi Jess dengan Fiza cakap makin hensem dari dulu. Gelak jelah dengan perangai budak berdua tu.
Terasa ada getaran di tangan. Telefon pintar aku kerling. Jess bagi tadi. Katanya telefon lama aku skrin retak. Dengan apa benda entah lagi rosak. Jadi dia belikan yang baru.
Aku slide paparan depan. Tiada sebarang kata laluan diperlukan. Masuk ke WhatApps. Ha. Ada satu chat dari Fiza. Selamat malam cinta hati. Aku balas, okay, selamat malam. Entah. Tak rasa nak bermanis apa semua. Tambahan pula, memori tentang Fiza tak pernah menyinggah. Cuma ada lah rasa dupdap sikit bila pandang dia. Biasa kot perasaan tu kan?
Aku masuk ke gallery.
Dari satu gambar ke satu gambar cuma ada gambar aku dan Fiza. Dan sesekali ada gambar Jess. Memang aku dan Fiza teramat rapat ke apa?
YOU ARE READING
SEKALI LAGI (gxg) [COMPLETED]
RomanceIzinkan aku untuk merasai cinta itu, sayang itu Untuk kembali tersenyum bersama denganmu Walau rasa dan perasaan ini salah Aku tak mampu untuk berhenti berharap Aku rela disakiti, aku sanggup dibenci Cuma... Izinkan aku untuk bahagia Walau cuma satu...