Sembilan Belas

3.4K 148 13
                                    

Jess berhati hati menggenggam tangan Along. Dia mengeluh. Terasa sesak dada melihat Along dalam keadaan itu. Perbualan bersama doktor segar di ingatan.

"She's awake. But in comma state. Keep talking to her. Dia dengar semua benda. Cuma untuk tunggu dia bangun, kami sendiri tak pasti bila. Semuanya bergantung pada diri dia sendiri sekarang. Kalau dia cukup kuat, dia akan bangun dalam masa terdekat. Kalau ada someone yang dia rapat, boleh minta tolong mereka datang dan sembang dengan dia. And please, no tears okay. Takut itu mengganggu dia"

Jess mengeluh lagi. Terlalu banyak perkara yang dia rahsiakan dari Along. Niat cuma nak menolong Mama dan Fiza. Tak sangka perkara ini yang akan berlaku.

Sebelah tangan Jess mengusap rambut Along. 

"Bro. Jess ni. Ingat tak? We used to be together. Ingat tak masa kita mula mula jumpa dulu? Dekat pantai tu. I selamatkan you masa tu. Lepastu kita terus rapat. Sorry bro. For this one year. I banyak hilang dari rumah" Jess menuturkan perlahan sambil mengusap tangan Along lembut. Matanya juga tak lepas dari memerhatikan monitor yang menunjukkan detak jantung Along. Masih tenang dan teratur seperti biasa.

Jess ni siapa? Dari awal panggil Bro. Pastu Al. Kadang dia datang dengan daddy. Tapi siapa sebenarnya Jess ni? Awal awal dulu berapa kali asyik minta maaf ja. Rimas juga. Tapi sedih bila Jess menangis.

Dah dua minggu Along dalam keadaan ini. Dah dua minggu segalanya bagai terhenti. Masih dia ingat sewaktu dapat panggilan daripada polis malam tu.

"Cik Alisa Ahmad Fitri kemalangan" satu ayat tu ja dah cukup merentap jantungnya.

Terdengar ketukan perlahan di pintu. Pantas Jess menyeka air mata yang dah mula mengalir. Langkah diatur ke pintu. Segera senyum terukir saat melihat gerangannya di muka pintu. "Jess balik rehat dulu okay? Ada apa apa saya bagitahu" Jess tersenyum dan mengangguk perlahan.

Seperti biasa, kamera dikeluarkan. Tripod diset berdepan dengan katil Along. Kamera di set pada mod recording.

"Assalamualaikum cinta hati. Fiza ni. Dah dua minggu dah. Fiza datang lawat Along yang sepi, yang kosong ni. Fiza tahu, salah Fiza sampai Along jadi macam ni. Tapi Fiza ada sebab Fiza sendiri. Fiza salah bila tak bincang dulu dengan Along. Cuma Fiza dah tahu macam mana reaksi Along. Sebab tu Fiza tak nak bagitahu. Fiza tak sangka keadaan jadi macam ni Along"

Aku terdiam. Fiza. Fiza datang lagi. Fiza mula datang waktu aku mula mula masuk sini. Tapi. Pelik. Kenapa Fiza suka panggil sayanglah, cinta hatilah. Siapa Fiza ni sebenarnya? Rasa tak kenal. Tak pernah kenal. Fiza buat salah apa sebenarnya?

Fiza terdiam seketika. Menelan liur yang terasa pahit. Tangan dilekapkan pada dada. Sakit. Pedih.

"Mama kirim salam Along. Mama minta maaf sebab tak dapat datang. Sejak mama mula ada kebun ni, Mama dah makin sibuk. Macam macam mama buat sekarang. Mama cakap kan, Mama rindu nak dengar Along komplen masakan dia." Tawa kecil tercetus dari bibir Fiza.

Aku senyum dengar Fiza gelak. Tapi jangan lah tipu diri. Mana ada orang gelak sambil menangis macamtu. Mama? Harini Fiza cerita pasal mama. Mama tu macam mana rupa dia ya? Fiza cakap mama pernah datang waktu aku tidur. Mungkin mama datang petang. Sebab selalu petang waktu aku tidur. Doktor dengan kakak nurse tu selalu suruh tidur masa petang.

"Along bila nak bangun.....Fiza rindu Along...Bangun Along...Tolonglah bangun.." Fiza dah mula teresak esak menangis.

Aku buntu. Panik. Cuba menjerit memanggil Fiza. Namun suaraku bagai tersekat di kerongkong. Kan dah bangun? Kenapa Fiza nak aku bangun lagi? Pedih hati tengok Fiza menangis macam ni. Dalam tak sedar, airmata aku turut sama mengalir. Kan nampak Fiza ni. Takkan Fiza tak nampak aku kot. Aku ada ja ni. Tengah pandang Fiza ni. Entah kenapa rasa pedih bila Fiza menangis. Rasa sayu. Sedih sangat.

SEKALI LAGI (gxg) [COMPLETED]Where stories live. Discover now