Lima Belas

4K 167 29
                                    

Aku buka dan menggosok mata dua tiga kali. Cuba menyesuaikan dengan keadaan bilik yang gelap teramat. Gelap? Duh. Kalot aku mengagau fon yang aku pasti, aku letak bawah bantal. Okay ada. Lampu suluh dibuka. 

Aku kan terlebih paranoid dengan gelap, jadi aku menyuluh liar ke sekeliling bilik. Setelah berpuas hati nafas lega aku hembus perlahan. Tapi pelik kenapa rasa panas. Dahtu sunyi semacam ja. Rasanya tadi sebelum tidur aku buka lampu tandas. Tapi tak menyala. 

Fiza tutup kah? 

Fiza. Aku suluh sebelah. Tengok Fiza masih tidur lena. Namun rambut dia. Serabut yang amat. Memang masalah orang rambut panjang kot. Terlihat mulutnya terkumat kamit. Ditambah dengan bebola mata yang berlari lari. Entah apa yang dia mimpi. Mimpi aku kot. Haha. 

Aku bangun dari katil dan berjalan ke suis lampu. Dua tiga kali dipetik. Okay. Blackout. Alahai. Lemah betul bila jadi macam ni. Memang tak boleh nak tidur sampai ke pagi lah. Aku berjalan menuju ke tingkap. Berniat nak tengok rumah jiran jiran. Langsir aku selak perlahan. Takut mana tahu kang langsuir pula yang muncul. Kang tak pasal pasal cerita romantik ni jadi cerita hantu. Ngeee~~

Okay sekeliling semua gelap. Betullah. Blackout. Ingatkan rumah aku yang tak bayar bil. Hehe. Aku mendongak. Cuba mencari sinar bulan. Malangnya takda. Rasa macam hari nak hujan. Sebab sangat gelap sekarang. Tekaan aku betul bila tiba tiba hujan rintik turun membasahi bumi.

Tingkap aku kuak perlahan. Gelap pun gelap lah. Hujan dah makin lebat. Aku hulur tangan ke luar. Rasa sejuk menyucuk ke tulang bila hujan kena tangan aku. Ditambah pulak dengan angin yang datang entah dari mana. Tiba tiba rasa seram sejuk ditambah pula dengan kelibat apa entah depan rumah jiran aku tu. Laju ja aku tarik tangan dan tutup tingkap. Langsir aku tarik kemas. 

Aku kembali ke katil dan baring perlahan. Takut pergerakan aku buat Fiza terjaga. Tiba tiba guruh berdetum agak kuat. Terkejut la juga sebab boleh tahan kuat detuman tu. Terasa Fiza bergerak gerak di sebelah. 

"Along..." terdengar Fiza merengek sebelah aku. Dah jaga dah budak ni. Aku berpusing menghadap dia. 

"Kenapa gelap sangat" dahla badan kecik. Suara pun boleh tahan kecil. Kenapakah cakap perlahan sangat Fiza. Dahla luar tu hujan. Nasiblah telinga aku peka. 

"Blackout. Dari tadi lagi. Tidur tidur" Aku membalas penuh toleransi.

"Takut...." jawabnya perlahan. 

"Nak Along buat apa. Eletrik takda" dalam pada itu aku buka balik lampu suluh dari fon yang aku dah tutup tadi. 

"Taraaaa. Tengok ada lampu" Aku suluh suluh bilik. Terdengar Fiza ketawa perlahan sebelum laju tangannya menampar tangan aku sampai terlepas fon tu. Aku ambil balik fon yang elok tersadai atas katil. Lampu suluh aku matikan. 

"Kalau tersuluh hantu camna. Janganlah suluh merata. Orang takut ni.."

Aku ketawa. "Mana pergi Fiza yang acah hebat berani tu? Eley" Sebenarnya aku pun takut gelap. Saja buat berani depan Fiza. 

"Serius. Benci gila dengan Along. Benci" Aku ketawa lagi. Fiza memang pandai merajuk ke. Aku tarik Fiza. "Meh Along hug. Takde apa lah. Along gurau je tadi. Kan Along ada ni" ujar aku sambil menarik dia dalam pelukan. Dan dia tak melawan. 

"Along..."

"hmmm..."

"kenapa jantung Along dup dap lagi?"

"Cehhhh. Diam kau. Cepuk kang. Lena"

.

.

SEKALI LAGI (gxg) [COMPLETED]Where stories live. Discover now