Dua Puluh Lima

3.4K 135 10
                                    

Aku menebar pandangan ke sekeliling café. Kopi panas dalam mug dihirup perlahan. Rasa sedikit lega bila kepanasan kopi tu menyerap masuk dalam tubuh. Heaven. Kedua tapak tangan aku satukan dan gosok perlahan. Sejuk. Entah berapa suhu sini. Teringat semalam sembang dengan Aunt Michele. Katanya pihak berkuasa tempatan dah bagi amaran yang suhu akan kekal jatuh. Gosh. Dahla aku ni jenis tak tahan sejuk. Boleh tahan tebal juga jaket aku ni. Mafla yang sedikit melorot aku betulkan.

Dah selamat masuk tanah jajahan England ni hampir tiga tahun. Rasa macam baru semalam ja turun dari perut Malaysia Airlines punya kapal tu. Masa pertama kali jumpa musim sejuk ni, jumpa salji, bagai nak putus urat perut aku dan Jess sebab ketawa berlebihan. Mana taknya, jakun jap bila cakap keluar asap.

Terasa kelainnannya bila berada di bumi orang. Segalanya lebih tersusun di sini. Selalu orang akan kata bila duduk oversea lama sangat nanti lupa tempat asal. Jadi belagak semua. Bagi aku tak. Di kota London ni aku belajar mengenal seorang Alisa yang aku banyak tutup dengan karakter Along.

Aku suka suasana di sini. Bagaimana setiap orang saling hormat. Saling percaya. Tipulah kalau nak cakap jenayah sini kosong. Zero. Tapi masih dapat dikawal.

Aku berjaya buat satu jadual. Macam dah jadi kebiasaan pula bila dah menetap hampir tiga tahun di sini.

Pagi bangun jogging sekitar kawasan sini. Lalu depan Daily Shop drop duit dalam bekas depan kedai, ambil paper dan jalan balik apartment. Pukul 8 pagi aku masuk kerja. Aku buat kerja part time di café sini. Bekerja sebagai seorang barista. Okay lah tu. Sebab aku mamang hantu kopi. Cuti setiap Sabtu dan Ahad join kumpulan sokongan moral (Depression Support Group).

Aku jumpa geng ni pun secara tak sengaja. Waktu tu aku tengah lepak depan Big Ben sambil tabur sisa biskut kat burung merpati sebelum Alice sapa aku.

"Why you throwing the breadcrumbs like you wanna punching the birdie?" Pantas aku pusing kepala sebelum mataku berlaga dengan matanya. Minah salleh mata biru mana pula yang sibuk kacau ni. Punching the birdie? Memanglah aku mengaku cara aku tabur sisa biskut tu bukan tabur. Lebih pada baling. Tapi taklah nak tumbuk burung tu. Minah ni gila kot.

Aku cuma jongket bahu dan sambung tengok merpati yang mula berkumpul balik. "I'm Alice. You?" Dia masih tak berputus asa. Aku mengeluh nafas berat. "Look. I'm not in a mood to having a chit chat with a stranger. Could you please leave me alone? Please?" Aku berpaling pada dia dengan riak wajah bosan. Dia cuma senyum sebelum membalas. "You're not local, aren't you?"

Lagi sekali aku hela nafas panjang. "Hi. I'm Alisa. You can call me AL. As how you pronounce L which is the twelfth letter of the modern English alphabet, and yes, I'm not local, I'm Malaysian. Just arrived here about I don't know how month. Satisfied? and now could you please leave me alone? Alice?" Sengaja aku tekankan namanya di hujung ayat.

Alice Cuma ketawa sebelum menggeleng. Segera dipegang tangan aku dan ditarik. Puas aku meronta tapi dia lagi memaksa. "I wanna show you my favourite place. And then you decide whether to stay or leave. Okay?"

Aku mendengus sebelum mengikut saja mana arah yang Alice bawa. Dan yah. Aku suka. Mana aku nak tau sebelah tu ada taman. Taman yang ada banyak pokok pokok rendang. Dengan ada banyak kerusi. Lepastu ada satu kelompok manusia perlbagai umur tengah menyembang. Alice paksa aku kenalkan diri dan minta aku tunggu sampai habis sekurangnya dua cerita.

Aku tak sangka. Rasa enjoy. Situlah titik tolak perubahan dalam hidup aku. Macam mana aku lebih berfikiran positif dengan manusia. Depresi aku pun dah perlahan lahan nyah pergi.

Paling aku suka ialah sebab dapat dengar cerita dan pengalaman orang. Kenal orang baru. Jumpa kawan baru. Setiap minggu ada topik baru. Ada luahan baru. Kadang ada antara ahli yang dah pulih saja mai balik cerita pencapaian mereka dalam hidup. Apa yang mereka dapat lepas dah berjaya lawan semua depressi tu.

SEKALI LAGI (gxg) [COMPLETED]Where stories live. Discover now