Sebulan berlalu sejak pertemuan aku dan Fiza. Semuanya tergantung. Aku tak punya kesempatan untuk kembali ke kedai tu. Kesibukan yang melanda buat aku terlupa pada sekeliling.
Ada sekali dua aku saja ajak Jess makan kat area kedai photostat tu, malangnya kedai tu tutup. Nak buat macamana, aku cuma free waktu malam dan hujung minggu.
Telefon yang berdering atas meja aku pandang sekilas. Earphone disumbat ke dalam telinga. Tangan ku masih ralit menekan tetikus. Mataku juga tak lepas dari screen laptop.
"yes...speaking.."
"ya..kenapa?"
"agak sebelum lunch saya submit..sempat?"
"kay..welcome"
Rasanya minggu ni setiap hari Abang Mat telefon. Mengigatkan aku akan drawing yang perlu dihantar sebelum Rabu depan. Lambat lagi masa. Memandangkan dia mula sibuk dan terpaksa turun ke tapak untuk pantau projek yang muka buminya tak seperti yang dijangka, aku 'dipaksa' ambil alih untuk semua kerja kerja melibatkan drawing. Urgh.
'dah duk jauh tu sebuk kenapa. pandailah aku siapkan semua kerja. apa ingat aku makan gaji buta. shit. ' Aku hanya mampu berleter dalam hati. Kalau aku terlepas cakap depan depan nanti susah. Jadi masalah lain pula. Pantas jari kiriku menekan papan kekunci manakala tangan kanan melarikan tetikus ke sana dan sini.
Pergerakkan tangan aku terberhenti seketika apabila satu mug nescafe panas diletakkan di atas meja. Jess.
Dan harini nescafe tu datang bersama dengan sepotong kek yang diletakkan di dalam pinggan kertas. Aku angkat kepala. "apa?" soalku sepatah.
"birthday John..." ujar Jess dengan senyum manis.
"uhhh..." pantas aku save drawing yang dah 90% siap. Lantak lah kalau Abang Mat nak bising atau apa. Jess, adik aku lagi penting sekarang. "jom.." aku bangun. Menyerahkan pinggan berisi kek kepada Jess. Sebelah tangan aku memegang mug manakala sebelah lagi aku hulurkan pada Jess.
"pergi mana?" Jess menyoal. Namun tetap jua dia menyambut tangan aku. "jalan.." aku balas dengan senyum lebar.
.
.
.
"serius lah bro..?" Jess menggeleng sambil tertawa.
"ha la..asal?" aku sengih pandang Jess sambil pimpin tangan dia ke arah kerusi yang berdekatan. Punggung dilabuhkan. Mug di tangan dibawa ke mulut. Nescafe dihirup seteguk. Fresh. Nescafe air tangan Jess memang terbaik.
"kenapa rooftop?" Jess soal dengan kening terangkat. Macam gaya Ziana Zain. Tapi yang ni Jessy Jain.
Yeah. Kami kat rooftop. Bumbung rata company ni. Bumbung ni ada taman mini. Setiap dua minggu sekali, ada pemilik kedai bunga yang aku panggil Kak Chik akan datang dan pantau bunga bunga ni. Manakala setiap hari, Pak Yob yang akan bertanggungjawab untuk siram dan pastikan tidak ada walau seekor ulat pun yang bertenggek.
"sebab tu..... " ujarku sambil memuncungkan mulut ke arah belakang Jess.
Jess berpaling. Terdiam seketika. Sebelum pusing pandang aku dengan mata separa berair. "woah... seriously bro..?"
Ada sederet bunga mawar merah yang dah disusun jadi nama Jess. Beserta dengan bentuk hati kecil kat hujung. Tak lupa juga dengan 'banner' yang tertulis.
'Jess should be happy. Because her big bro is happy'
Aku baca dua tiga kali tulisan tu. Damn. Asal rasa macam budak baru belajar English punya cara ni. Aku kerling Jess di sebelah. Bahu dia dah terincut perlahan .Jess dan air mata kesayangan dia. Sengaja aku biar Jess menangis dulu. Biar Jess melepaskan semua rasa dia. Rasa yang dah seminggu dia pendam. Dia tahan.
YOU ARE READING
SEKALI LAGI (gxg) [COMPLETED]
RomanceIzinkan aku untuk merasai cinta itu, sayang itu Untuk kembali tersenyum bersama denganmu Walau rasa dan perasaan ini salah Aku tak mampu untuk berhenti berharap Aku rela disakiti, aku sanggup dibenci Cuma... Izinkan aku untuk bahagia Walau cuma satu...