Opis choroby
Anoreksja, czyli inaczej jadłowstręt psychiczny to zaburzenie odżywiania objawiające się celową utratą wagi.Równocześnie osoba chora widzi zaburzony obraz samego siebie.Osoba taka boi się przybrać na wadze.Największe ryzyko zachorowania występuje między czternastym, a osiemnastym rokiem życia.
Anoreksję rozpoznać można po szybkim wyniszczeniu organizmu.Uważa się, że przyczyny zachorowania leżą w powiązanych ze sobą czynnikach osobowościowych,społeczno-kulturowych oraz biologicznych.Leczenie jadłowstrętu polega na zapobieganiu zagrożeniu życia, które wynika z powikłań somatycznych tego zaburzenia oraz na psychoterapii.
Badania nad epidemiologią tego zaburzenia wykazały zapadalność na poziomie 8-13 przypadków na 100 tysięcy osób w ciągu roku, a chorobowość na poziomie 0,3%.Anoreksja występuje od 6 do nawet 12 razy częściej u kobiet niż u mężczyzn i w 75% przypadków zaczyna swe niszczycielskie żniwa przed 25 rokiem życia.Istnieje również stwierdzenie, że przypadłość ta częściej występuje u osób homoseksualnych oraz biseksualnych.
Podejrzenia o anoreksję pojawić się powinny gdy:
-jednostka wykazuje silny lęk przed przybraniem na wadze (nawet w przypadku niedowagi)
-nie chce utrzymać stosownej do wieku i wzrostu, wagi mimo dobrego stanu fizycznego i psychicznego
-jej BMI jest równe lub mniejsze niż 17,5
-ocenia wagę swojego ciała w sposób nieprawidłowy
-lekceważy skutki nagłego spadku wagi
-cierpi na wtórny brak miesiączki bez wyraźnego powodu w postaci powikłań po chorobie lub stosowania leków
-wykonuje intensywne ćwiczenia fizyczne
-spożywa posiłki w samotnościWyróżnić można dwa typy anoreksji:
-typ restrykcyjny lub innymi słowy ograniczający charakteryzuje ograniczenie spożywania przez chorego porcji do minimalnych oraz nieregularne spożywanie środków przeczyszczających
-typ bulimiczny , z napadami objadania lub zwracania pokarmu -charakteryzuje się tym, ze mimo iż osoba chora ogranicza spożywanie pokarmu, to regularnie miewa napady przejadania lub prowokowania wymiotów oraz nadużywania środków przeczyszczających i moczopędnychSpośród czynników psychologicznych wyróżnić można fakt iż pośród osób chorych dominują cechy osobowości obsesyjno-kompulsywnej, osobowości histrionicznej oraz osobowości o cechach schizoidalnych
Czynniki biologiczne podzielić możemy na dwie grupy, podłoże biochemiczne oraz czynniki odżywcze.
Zacznijmy może od podłoża biochemicznego.U większości badanych osób stwierdzono wykładniki obniżonej neurotransmisji serotominergicznej.Poza obniżeniem poziomu serotoniny wykazano też nieprawidłowości w poziomach noradrenaliny i dopaminy.Zaobserwowano również zwiększenie aktywności receptorów opioidowych, co może mieć istotny związek, na równi z zaburzeniem pracy układu dopaminergicznego, z funkcjonowaniem układu nagrody, który z kolei jest związany z przyjmowaniem pożywienia.
U osób chorych na jadłowstręt psychiczny zaburzone są wszelkie podstawowe osie hormonalne.W związku z tym obserwuje się obniżenie poziomu kortyzolu,estrogenów oraz trójjodotyroniny.Zmiany te są wtórne do ograniczonej podaży energii z pożywieniem i mają związek z przestawieniem metabolizmu na tryb oszczędny.
Przejdźmy do czynników odżywczych.Niedobór cynku w organizmie może spowodować brak apetytu co zaobserwowano również u osób z anoreksją oraz zaburzeniami odżywiania.
Badania przeprowadzone w 1994 roku wykazały, że przyjmowanie cynku w dawce 14 mg w ciągu dnia podwaja tempo przybierania na wadze u osób leczonych z anoreksji.Powikłania somatyczne tej choroby obejmują wszystkie układy narządów.Powikłania te można podzielić na te wynikające z głodzenia organizmu oraz te mające związek z przeczyszczaniem organizmu.Ze strony układu endokrynnego wyróżnić należy szereg zmian hormonalnych, które wynikają z zaburzenia osi podwzgórzowo-przysadkowej.Zaburzenia hormonalne prowadzą do niskiego poziomu estradiolu oraz progesteronu, braku miesiączki, zaburzeń płodności.Konsekwencją takich powikłań ze strony układu hormonalnego są osteoporoza lub osteopenia.Powikłania ze strony układu krążenia stanowią najczęstszą przyczynę zgonów osób cierpiących na anoreksję.Najbardziej istotnymi są bradykardia i niedociśnienie ortostatyczne.Powikłania ze strony układu pokarmowego wynikają głównie z zaburzeń jego motoryki w tym żołądka (gastropareza).Prowokowanie wymiotów prowadzi między innymi do nadżerek i pęknięć w obrębie przełyku, żołądka, nadżerek szkliwa oraz próchnicy.Do częstych powikłań należy zaliczyć zaburzenia hematologiczne oraz zaburzenia układu krzepnięcia.
Podstawą w leczeniu anoreksji jest psychoterapia.Jeśli dojdzie do znacznego pogorszenia stanu somatycznego organizmu będącego skutkiem powikłań po tej chorobie, wymagane jest leczenie szpitalne,W ostrych stanach somatycznych odpowiednie są oddziały internistyczne,oddziały intensywnej terapii, zaś w pozostałych przypadkach, oddział psychiatryczny.
Rokowania jadłowstrętu psychicznego są przykre ponieważ nieleczona anoreksja w 10% przypadków prowadzi do śmierci.Anoreksja wiąże się z najwyższą śmiertelnością pośród chorób psychicznych.
Kilka zdań ode mnie
Nie będę się wypowiadać na temat tej choroby ponieważ sama nie wiem co mogłabym powiedzieć.Nie jest to choroba o tak łagodnych powikłaniach.Jej rokowania są straszne.Statystyki z nią powiązane również nie należą do przyjemnych.Powiem Wam jedynie tyle:
Jeśli chcesz schudnąć bo czujesz się źle w swojej skórze, czujesz się źle, po prostu chcesz zrzucić trochę wagi wiedz jedno.Ograniczanie jedzenia do minimum, prowokowanie wymiotów czy uporczywe, ciężkie ćwiczenia fizyczne przy minimalnych lub zerowych porcjach jedzenia nie są dobre.Po prostu nie pozwól by to Tobą owładnęło.Ćwicz, ale jedz.Jedz tyle by Twój organizm nie uległ wyniszczeniu.Nie pozwól się temu omotać, bo jeśli raz pozwolisz sobą zawładnąć to będziesz więźniem tego na zawsze...
A jeśli jesteś Motylkiem lub pomimo porzucenia Any ona nadal daje o sobie znać wiedz jedno.Jestem Aniołkiem.Jestem tu dla Ciebie.Chcę Ci pomóc.Chcę Ci pomóc z tym co Cię boli.Jesteś piękna.Jesteś piękny.Jesteś idealny.A jeśli ktoś uważa inaczej to się myli.Nie można udoskonalić ideału.Ja kocham Cię Takiego jakim jesteś.Kocham Cię Taką jaka jesteś.Dla Mnie nie musisz się zmieniać.Akceptuję Cię.A ty?Czy akceptujesz Siebie jako IDEAŁ?
Źródło
Wikipedia oraz Lekarz Psychiatrii z długim stażem.
PS.
Jeśli macie do mnie jakieś pytania odnośnie rozdziału lub mojego prywatnego życia piszcie w komentarzach.Trudniejsze pojęcia z tego rozdziału wyjaśnię w "Słowniczku", który postaram się dodać jutro ponieważ jestem chora.
Dziękuję, że jesteście ;)
Niedługo Q&A ♥
CZYTASZ
Dark Side Of Being Angel ✖ZAKOŃCZONE✖
Teen FictionDepresja, Cierpienie, Choroby Psychiczne i Trudne Tematy.Wszystko o czym trudno jest mówić lub o czym ludzie wstydzą się mówić.