MUJAHARAH

63 2 0
                                    

Mujaharah.
Mujaharah tu apa ?
Pepelik je.
Mujaharah itu adalah seseorang insan yang berbuat dosa dan beritahu kepada umum.
Atau lebih kita ketahui sebagai ; bukak aib sendiri.

Bunyi mcm biasa dengar je kan?
Sebab apa?
Sebab benda ni selalu sangat kita nampak dalam social network macam facebook instagram.

Nabi Muhammad berkata
" Semua ummah semua orang akan terselamat dari Hari Perhitungan kecuali satu kategori iaitu orang yang mengungkit ungkit dosa dibuatnya"

Disambung lagi oleh baginda

Perkataan mujaharah juga bermaksud. Sesorang yang melakukan dosa malam tadi dan kemudian Allah sedarkan dia untuk bertaubat.
Namun pada keesokkan harinya datang.. dia berkata kepada orang orang :

" Kalian nak tahu , seemalam / dulu dulu saya mcm ni mcm tu pernah buat dosa begini begitu ."

Sedangkan bila dia bertaubat , Allah dah tutup aib dia.
Dia sendiri buka aib dia sendiri.

Fikir balik.
Adakah kita ada sifat mujaharah???

Fikir fikirkan.

Sebagai contoh dosa yg senang kita terlepas pandang adalah ikhtilat.
( Paling senang wawa nak describe )

Ikhtilat tak jaga tu satu dosa. ( Dah satu dosa ).
Tapi upload keluar makan dengan berlainan jantina , dengan caption hanya kawan teman tapi mesra bagai or something else , itu membawa dosa tu kepada satu level yang baharu pada mata Nya.

Pergi club.
Minum arak,
Tayang aurat ,
Porno,
Tabaruj
Semua tu dosa.

Tapi kalau kita upload gambar kt laman sosial
(Mujaharah lah kan)
Dosa tu naik lagi satu level.

Mujaharah boleh buat dosa kecil kita menjadi besar.
( Akibat ditayang tayang).

So macam mana?
Okay here.
Kita ni tak terlepas dr dosa.
Apa apa pun dosa kita buat.
Mencuri menipu tak tutup aurat,  ikhtilat , tabaruj, porno, melawan ibu bapa, kelab malam , apa apa lah. 
Tutup aib sendiri.
Tutup.

Bertaubat atas dosa dosa kelmarin dan jangan sesekali post dan beritahu pada public.

Veil yourself.
Cry to Allah.
Do not tell people about your sin.

@usrahSantai

Usrah LegendWhere stories live. Discover now