5 MINIT

103 6 0
                                    

بسم الله الرحمن الرحيم..

Baiklah. Kenapa tajuk 5 minit? Mesti ramai yang wonder kan. Ada sesiapa tahu kenapa?

5 minit untuk menunaikan ibadah kepada Allah.

Mula dengan solat,

Nowadays, ramai yang tak solat. Allahu 😔 Sibuk katanyaaa. Lepastu malas.

Awak awak awak,

5 minit dalam life ni lama ke? Tak kan?

Tapi, hmm. Okayh kita kira jap.

Biasanya orang solat 5 minit kan. Ok hitung.

Dalam sehari ada 24 jam. Jadi,
5minit × 5 waktu = 25 minit.

Tak sampai setengah jam pun dalam sehari tu untuk solat.

TAPI

Kenapa susah sangat nak solat?
Buat yang cukup tu alhamdulillah. Tapi yang solat masih tunggang langgang, insyaAllah dah boleh pergi solat Isyak lepas usrah ni. Bertaubat kepada Allah. Learn cara solat sunat taubat.

Kenapa masih ada alasan untuk tak solat?
---------------------------------

Ramai tak solat sebab rasa solat ni tak penting.

Sebab mereka leka dengan gajet, video games yang memang sampai bila-bila pun tak habiss.

Sebab takde semangat nak solat. Erk?

Sebab takde masa.

Sebab tangguh-tangguh last-last tak solat.

Sebab hidayah belum sapa

Sebab takde niat pun nak solat.

Banyak sangat sebab.

Problem solving
---------------------------------

1. Awak kata solat tak penting?
Dahtu awak pinjam oksigen dengan siapa? Pinjam semua yang awak punya sekarang daripada siapa?
Terima kasih tak kat Dia? Macam mana? Solattt.

2. Yes, gajet, even sampai habis dunia ni pun tak habis lagi video games awak tuu. Haish, bro, sis, takkan takde butang pause ?

And kalau memang jenis terleka giler, set je la alarm untuk solat. Apa? fikir orang yang set alarm ni orang kolot ke? hm

3. Takde semangat solat? Ok paham.

Jadikan rumah awak tu mesra ibadah. Dalam bilik tu tampal ayat Quran. Bersihkan bilik. Ceriakan tempat solat tu. Basuh telekung sembahyang kasi wangi, basuh serban dengan kopiah biar putih cantik. Ada feel laaa nak solat lepastu.

4. Takde masa?

Study lebih? Set alarm, 5minit jeee.

Kerja? Time rehat kan adaaa.

Tido? Mintak mak ayah kejutkan.

Football? Pergi main after solat.

Ada lagi?

5. No need tangguh, bila dah azan tu kalau boleh terus solat. Kalau tangguh nanti kita tak solat sampai bila-bila hm.

6. Awak, hidayah milik Allah, yes itu awak tahu. Tapi awak tahu tak kalau kita terus berada dalam kemaksiatan, hidayah tu takkan pernah datang. Cuba la berubah. Ini bukan soal dosa pahala sangat sebenarnya but soal tanggungjawab as manusia. Kita manusia ni ada 2 tanggungjawab penting, satu SOLAT and dua DAKWAH. Dakwah diri kita tuu.

Tanggungjawab ni same goes to kerja. Kerja pastu dapat duit. Kita? Solat pastu dapat pahala.

7. Takde niat pun nak solat. Huish parahhh. I think better set alarm dekat fon. Nanti solat hajat, mintak Allah clearkan hati, solat sunat taubat sekali.

Usrah LegendWhere stories live. Discover now