Mentari memancarkan cahaya di dada langit. Awan berarak tenang dihembus bayu. Kicauan burung menggamit suasana. Ladang gandum beralun dihembus angin petang. Aku duduk di pondok kayu sambil memerhati pemandangan ladang di depan. Sebuah buku diletakkan ke atas peha.
"Ah ha! Siapa aku!?"
Aku tersentak apabila kelopak mata ditekup dari belakang! Senyuman terukir di bibir seraya menggenggam tangan tersebut.
"Darvin?"
Aku meneka lalu tertawa kecil. Darvin melepaskan tekupan tangan. Aku bingkas menoleh ke belakang seraya tersenyum. Lelaki berambut perang mencebik kepadaku.
"Pandai kau teka, Leiya."
"Haha, saya kenal sangat awak macam mana, Darvin!"
Darvin berjalan ke depan, kemudian melabuhkan punggung di sisi. Aku memberi ruang kepadanya. Lelaki tersebut memeluk tubuh. Rambut perangnya beralun mengikut deruan angin.
"Kenapa awak datang sini, Darvin? Bapa awak tak marah ke?"
"Lantak dialah. Malas aku nak fikirkan, lagipun dia tak tahu tempat ni."
"Ermmm..."
Darvin melirikkan pandangan kepadaku. Senyuman manis terlakar di bibirnya. Aku tersenyum simpul apabila dia merangkul pinggangku dari sisi. Aku meletakkan kepala di bahunya.
"Disini satu-satunya tempat kita boleh berjumpa, Leiya."
"Ermm, awak tak kisah ke berkawan dengan gadis desa macam saya? Yelah, awak kan anak pengawal atasan. Saya ni cuma anak yatim."
"Haha, aku tak kisah semua tu, Leiya! Aku cintakan kau! Cuma kau!"
"Cuma saya? Really? Apa buktinya?"
"Aku akan berkahwin dengan kau nanti, Leiya! Aku janji!"
Aku tertawa mendengar janjinya. Darvin tersengih. Aku mengusap lembut rambutnya dari belakang. Kami bertentang mata. Bibirnya mulai merapat ke bibirku. Kami berkucup, lama.
"Aku cintakan kau, Leiya."
"Saya juga cintakan awak, Darvin."
*********
"Hey, Leiya! Mana kau pergi hah!? Tadi mother cari kau, tau!"
Reisa menegur dikala aku mengorak langkah ke kawasan lapang rumah anak yatim. Aku mengerut dahi mendengar kata-katanya. Reisa mendekatkan muka denganku.
"Kau pergi jumpa Darvin, kan?"
"Errr. Apa awak merepek ni, Reisa? Mana ada."
"Jangan tipulah, Leiya! Pipi kau merah macam tomato ni. Sudah semestinya kau jumpa Darvin! Kan!?"
"Shhhh! Janganlah cakap kuat sangat! Nanti mother dengar!"
Aku bingkas menekup mulutnya. Reisa tertawa sinis. Aku memasamkan muka. Bucu buku diketuk ke kepala dia. Reisa mengaduh sakit.
"Sakitlah, Leiya! Kejamnya kau ni! Buku tu tebal kot!"
"Awak gelak tu kenapa!?"
"Haha, comel betul bila kau marah macam ni! Patutlah Darvin sukakan kau. Haha!"
Aku menarik muka, kemudian berjalan ke pintu masuk rumah anak yatim. Reisa mengikut aku dari belakang. Tawanya masih bersisa. Aku berjalan ke kamar kedua yang terletak di hujung koridor.
"So, Leiya. Apa kau buat dengan Darvin tadi? Lovey-dovey la kan?"
Reisa menyoal dikala aku meletak beg kulit ke atas meja kayu. Buku tebal dicampak ke peha Reisa, dia bingkas mengelak. Skaf dileher, aku tanggalkan perlahan-lahan.
"Leiya! Janganlah berahsia! Ceritakanlah!"
"Reisa. Ini perkara peribadi. Saya tak boleh ceritakan."
"Ceh, kau kedekut dengan aku."
Reisa mencebik. Aku menggeleng kepala. Skaf disangkut ke kepala katil, kemudian aku berbaring. Buku tebal digapai semula. Reisa tersengih melihat aku berlakon selamba.
"Leiya."
"Hurm?"
"Kau rasa Darvin tu lelaki bagus ke?"
"Kenapa awak nak sibuk, Reisa? Awak gadis tercantik di Pekan Yannis. Ramai lelaki gilakan awak. Pilihlah mana awak nak."
Aku membalas dengan nada dingin. Reisa menyimpulkan senyuman nakal. Aku menjeling dia.
"Leiya, kalau aku pikat dia. Kau marah tak?"
"Jangan mengarutlah, Reisa."
"Seriously. Aku rasa, aku juga sukakan Darvin."
YOU ARE READING
MEMOIR | AIDEN & EILYA [✔️]
Fantasy"Aku tak kisah pasal hal lain, Vlad. Aku nak Lycans! Aku nak bunuh dia dengan tangan aku sendiri!" -Aiden Lycans, The Hunter- "Ayah percaya saya akan dapat cinta sejati? Like seriously?" -Eilya Eara, The 9th gumiho- "Aiden. Please, listen to me. Lyc...