Butiran bintang bertaburan di dada langit kelam. Sang bulan pula mengambang indah menghiasi alam. Bunyi cengkerik dan desiran angin menghiasi suasana malam. Aku menongkat dagu di beranda. Helaan nafas panjang dilepaskan. Entah mengapa, dua tiga hari ni aku merasa tidak senang. Langsung tak boleh melelapkan mata walau sesaat.
Aiden Lycans.
Wajah lelaki serigala tersebut asyik menerpa ke minda. Rambut coklatnya, senyumannya, dan pandangan mata coklat hazelnya membuatkan aku tersenyum sendiri.
Dia kacak.
Lelaki paling kacak yang pernah aku lihat selama aku hidup. Tampak gagah juga. Aku terfikir, bagaimana agaknya perwatakan dia jika aku hidup dengannya?
Hurmmm.
"Eilya tak tidur lagi?"
Aku tersentak apabila suara maskulin menegur dari belakang. Aku bingkas memalingkan badan. Varuzhan tersenyum membalas pandanganku. Segelas susu, tergenggam di tangannya.
"Haih, janganlah buat saya terperanjat Varuzhan. Saya ingat ayah tadi."
"Lord Azgalor takde, dia berada di istana Barathum."
Varuzhan berkata seraya menyuakan aku segelas susu. Aku bingkas menyambut susu tersebut darinya. Varuzhan berdiri di sebelah aku. Pandangannya dilontarkan ke arah pemandangan hutan. Kelip-kelip berterbangan bebas di semak samun.
"Kau ada masalah, Eilya?"
Varuzhan menyoal dikala aku meneguk susu kambing. Aku menggelengkan kepala seraya mengesat bibir. Si makhluk hutan tersenyum melihat aku menahan segan.
"T-Taklah. Saya takde masalah."
"Really? Aku tengok kau asyik termenung je dua tiga hari ni?"
"Ermmm..."
"Kau angaukan Aiden?"
Varuzhan meneka. Aku memalingkan muka. Gelas susu digenggam erat. Si makhluk hutan tersengih sinis. Tekaannya tepat ke sasaran.
"Wuuu~ Si gumiho angaukan pasangan."
"J-Jangan merepek. Mana ada."
"Pipi kau merah, Eilya. Jangan berdalih."
Varuzhan menyindir lalu tertawa kecil. Aku mencebik. Gelas susu diletakkan ke atas meja bulat, kemudian aku menghela nafas panjang buat kali kedua.
"Varuzhan."
"Erm?"
"Awak pernah berjumpa dengan dia?"
"Aiden?"
Aku mengangguk. Varuzhan tersenyum simpul. Dia memusingkan badan. Belakang tubuh disandarkan ke beranda kayu. Aku menanti jawapan darinya.
"Tak, aku tak pernah bersua muka dengan Aiden. Tapi, aku tahu serba-serbi pasal dia."
"How come?"
"Lord Barathum banyak bercerita pasal anak Lycans pada Lord Azgalor. Aku tumpang dengar sekali."
"Oh."
Varuzhan melirikkan pandangan kepadaku. Aku tersipu-sipu apabila dia mencubit lembut pipiku dari sisi. Senyuman manis tidak lekang dari bibirnya.
"Kau nak tahu pasal dia?"
"Ermm."
"Apa kau nak tahu, Eilya?"
"Segalanya."
Aku menjawab walaupun perasaan segan menguasai diri. Varuzhan menarik nafas panjang, kemudian dihembus perlahan.
"Aiden seorang hunter. Ibunya mati dibunuh Balanar."
"Siapa ibu dia?"
"Loralyn Lyonne, dia juga gumiho macam kau."
"Oh."
"Lycans pula hilang entah kemana. You see, Eilya. Kau sudah ditakdirkan untuk hidup bersama Aiden. Kau bakal ganti tempat Loralyn Lyonne. Kau kena bimbing Aiden. Tunjukkan pada dia, kuasa cinta kau pada dia."
"I see. Dia...Ermm."
"Apa?"
"Will he...Love me?"
Varuzhan menekup mulut mendengar pertanyaan dariku. Aku memasamkan muka. Si makhluk hutan sedaya upaya menahan gelak.
"Kenapa awak gelak?! Kelakar sangat ke!?"
"You...So...Cute...I can't..."
"Hurmmm, jawablah!"
Aku mendesak. Varuzhan menepuk dada seraya berdehem. Bawah bibir digigit lembut menanti jawapan darinya.
"No one can't hate you, Eilya Eara. You're gumiho. No one can't simply just hate gumiho."
"Jawablah betul-betul! Will he love me!?"
"Yes, he will love you. Dia sayangkan kau macam nyawanya sendiri nanti. Dia akan lindungi kau. Jaga kau."
Varuzhan berkata dengan nada lembut. Belakang kepalaku, dia usap sambil tersenyum. Aku melirikkan senyuman lebar. Hatiku terasa berbunga-bunga.
"Really?"
"Yes. Tapi, kau kena banyak bersabar dengan dia."
"Kenapa?"
"He's kinda dumb. No, he is dumb."
"Eh? Kenapa pulak?"
"Nanti, bila kau berjumpa dengan dia. You will know."
"Hurmmm, Varuzhan."
"Erm?"
"Saya nak tengok dia lagi?"
"Sure, esok kita pergi ke gua tu lagi."
"No, saya tak nak ke gua tu."
Varuzhan mengerut dahi mendengar balasan kata dariku. Aku memaparkan pandangan teruja kepadanya. Si makhluk hutan mulai curiga.
"Eilya. Apa maksud kau ni?"
"Saya nak tengok dia depan-depan!"
"Urgh! No way! Lord Azgalor tak benarkan!"
"Bolehlah! Kita curi-curi tengok! Aiden takkan perasan!"
"Jangan mengarut Eilya! Jodoh kau dengan dia belum tiba waktunya!"
"Hurmmm, fine. Saya tak nak bercakap lagi dengan awak."
"Urghhh..."
YOU ARE READING
MEMOIR | AIDEN & EILYA [✔️]
Fantasy"Aku tak kisah pasal hal lain, Vlad. Aku nak Lycans! Aku nak bunuh dia dengan tangan aku sendiri!" -Aiden Lycans, The Hunter- "Ayah percaya saya akan dapat cinta sejati? Like seriously?" -Eilya Eara, The 9th gumiho- "Aiden. Please, listen to me. Lyc...