Gadis serigala berambut putih mundar-mandir di dewan istana. Ibu jari digigit lembut. King Vlademir menongkat dagu di takhta sambil memerhati Ciryla. Masing-masing mempamerkan riak wajah tidak senang hati.
Setelah 30 minit, derapan tapak kasut but besi kedengaran di pintu gerbang. Lelaki berambut coklat melangkah masuk dengan gaya selamba sambil diiringi dua pengawal bertombak. King Vlademir menghela nafas panjang.
"Aiden! Kenapa!? Kenapa awak selalu buat macam ni!?"
Ciryla menerpa ke arah Aiden. Bahu si serigala digenggam erat. Aiden memalingkan muka. King Vlademir bangun dari takhta.
"Do what...?"
"Kau bergaduh di pub RedWine, Aiden..."
"Hurmm..."
Aiden menggosok belakang kepala mendengar kata-kata Vlademir. Ciryla merengus geram. Dada Aiden ditumbuk berkali-kali.
"Grrr...Grrr! Awak memang suka mencari masalah! Di mana kredibiliti awak sebagai Hunter!?"
"Its not my fault, Ciry! That bastard started it first!"
"Selalu letakkan kesalahan pada orang lain! I'm sick of it, Aiden Lycans!"
"Oh yea!? Jika kau rasa aku yang salah! Be it! Put the fucking blame on me!"
Ciryla mengesat airmata. Aiden menggenggam penumbuk melihat gadis serigala tertunduk sambil menekup mulut. King Vlademir hanya memerhati gelagat mereka sambil memeluk tubuh.
"Kesalahan awak di Pekan Jaster masih belum selesai, Aiden...And, now...You make another problem...Please, have some pity for me..."
"Some pity for what? Aku yang buat salah, not you..."
"YOU'RE MY COMPANIONS, AIDEN! SEGALA APA YANG AWAK BUAT, PEOPLE WILL LOOK AT ME! DO YOU UNDERSTAND!?"
Ciryla menjerkah kuat. Airmatanya menitis ke pipi. Aiden merengus perlahan. Dia berjalan ke arah King Vlademir. Sang raja hanya berdiam diri dikala Aiden tertunduk di depan meja.
"Vlad...Apa hukuman aku?"
"Death..."
"Kill me, then..."
"No, my son..."
Aiden terduduk di kerusi. Kepalanya ditekup dengan kedua tangan. King Vlademir tersenyum hambar melihat Aiden murung. Rambut coklat diusapnya lembut.
"Aiden..."
"What is wrong with me, Vlad? Segala apa yang aku buat serba tak kena..."
"Awak bongkak Aiden...Awak tak dengar nasihat saya..."
"Ciry...Just stay calm..."
King Vlademir mengangkat jari telunjuk kepada Ciryla. Gadis serigala mengangguk perlahan. Aiden hanya berdiam diri. Langsung tidak mendongak.
"My son..."
"Just kill me, Vlad...Kill the trouble maker like me...Aku tak layak untuk hidup di sini...Arastosa doesn't deserve a hunter like me.."
"DON'T BE A PUSSY, AIDEN! SAYA NAK AWAK MINTA MAAF PADA PENDUDUK JASTER!"
"ARE YOU DUMB!? AKU BUNUH KELUARGA MEREKA, CIRY! YOU THINK THEY JUST SIMPLY FORGIVE ME!?"
Aiden membidas pantas! Ciryla terdiam. King Vlademir menggeleng kepala. Keadaan bertukar tegang sekali lagi. Aiden dan Ciryla berbalas pandangan.
"You're bothersome, Aiden..."
"Apa kau cakap?"
"A half breed like you, its really bothersome to take care of..."
Aiden tergaman mendengar kata-kata Ciryla. Gadis serigala memalingkan muka. King Vlademir menghela nafas panjang. Sang serigala bangun dari kerusi. Dia berjalan perlahan-lahan ke pintu gerbang.
"Aiden...Kemana kau nak pergi...?"
"Anywhere..."
"Aiden..."
"A half breed like me just a bothersome...Who care...?"
Aiden keluar dari dewan istana. Ciryla tertunduk seraya menekup muka. Dia menangis teresak-esak. King Vlademir duduk di kerusi. Masing-masing berdiam diri.
Di sudut dinding bersebelahan dengan tangga batu, kelihatan Lord Barathum dan Azgalor. Mereka mengendap teliti sambil memasang telinga.
"Wew, kuat jugak kesan potion milik Avilda, aku tak sangka Ciry akan cakap macam tu"
"Uh-huh..."
"Now, apa perancangan kita yang seterusnya?"
"Aku nak pastikan Eilya bersedia..."
"Great..."
YOU ARE READING
MEMOIR | AIDEN & EILYA [✔️]
Fantasy"Aku tak kisah pasal hal lain, Vlad. Aku nak Lycans! Aku nak bunuh dia dengan tangan aku sendiri!" -Aiden Lycans, The Hunter- "Ayah percaya saya akan dapat cinta sejati? Like seriously?" -Eilya Eara, The 9th gumiho- "Aiden. Please, listen to me. Lyc...