CHAPTER 20 | TRUE COMPANION*

5.6K 572 8
                                    

Varuzhan berjalan merentasi jambatan kayu. Aku mengikut dia dari belakang sambil memerhati sekeliling. Hujan masih lagi merintis membasahi bumi. Bunyi katak dan titisan air hujan membuatkan aku tersenyum sendiri.

"Kita nak kemana, Varuzhan? Saya tak pernah lagi datang ke kawasan ni."

Aku menyoal seraya berlari anak supaya dapat bersaing dengannya. Varuzhan menoleh kepadaku. Senyuman kelat, dia ukirkan kepadaku.

"Aku nak tunjukkan kau something, Eilya."

"Apa?"

"Tengok jelah nanti."

Varuzhan membalas lalu tertawa kecil. Aku memasamkan muka. Apa dia nak tunjukkan pada aku? Hurmmmm. Aku tak sukakan kejutan. Setelah seketika berjalan, kami tiba di sebuah gua yang terletak berhampiran dengan pokok oak gergasi. Dedaunnya yang merimbun melindungi kami dari ditimpa air hujan.

"Fâĺľ Âlêonâř Ařfä."

Varuzhan melafazkan kata mantera seraya melekap tapak tangan ke pintu gua. Aku hanya memerhati dari belakang sambil menggigit jari telunjuk. Batu besar yang menutup gua, bergerak ke sisi perlahan-lahan.

"Haih, aku tak sepatutnya bawa kau ke sini."

Varuzhan mengomel lalu berjalan masuk ke dalam gua misteri tersebut. Aku tersengih mendengar omelannya. Kami berdua berjalan ke depan. Aku terkesima melihat keadaan di dalam gua tersebut.

Dinding batunya menghasilkan cahaya berwarna keemasan. Manakala, silingnya pula kelam. Butiran bintang menghiasi dada siling yang gelap tersebut. Hembusan angin pula kedengaran seperti alunan muzik lembut.

Magnificent.

"There. Your gift."

Varuzhan berkata seraya menuding jari ke arah sebuah kolam yang terletak di depan. Aku terpegun sekali lagi. Kolam di depan aku itu, bukan kolam biasa-biasa. Airnya menghasilkan cahaya berwarna biru kehijauan. Aura sejuk jelas terasa menyentuh kulit.

"Errr...Kolam apa tu, Varuzhan?"

Varuzhan tersenyum mendengar pertanyaan aku. Tanganku, dia genggam. Aku hanya menurut tanpa bantahan. Kami berdua duduk di sebuah batu yang terletak di sisi kolam tersebut.

"Kolam ni bukan kolam sebarangan, Eilya. Ini kolam kehidupan. Segala takdir hidupan yang Lord Azgelor cipta. Semuanya terkandung dalam kolam ni."

Varuzhan menerangkan kepadaku dengan nada mendatar. Telapak tangannya menyentuh permukaan air kolam. Pandangan mata tertacap pada kolam tersebut.

"Kolam kehidupan?"

"Yeap, The pool of life. Kau nak tahu takdir kau?"

"Takdir saya?"

"Yes. Kau nak tahu siapa cinta sejati kau?"

Varuzhan menyoal dengan nada sinis. Lirikan matanya membuatkan aku berdebar kencang. Kami berdua berdiam diri seketika. Kolam ni boleh tunjukkan siapa cinta sejati aku? Seriously?

"Eilya. Kau tak jawab soalan aku."

Varuzhan menegur apabila aku hanya berdiam diri. Air liur ditelan. Kepala diangguk perlahan. Varuzhan tersengih. Telapak tanganku, dia genggam lembut. Aku menggigit bibir apabila tanganku dicelup ke dalam kolam tersebut. Permukaan kolam yang tenang, mulai merombak perlahan. Aku dan Varuzhan berbalas pandangan. Dalam kesamaran itu, imej seorang lelaki berambut coklat muncul di permukaan air.

"Ah ha, itulah jodoh kau."

Varuzhan berkata dengan senyuman manis di bibir. Aku mengerut dahi. Imej lelaki tersebut, aku tatap lama. Lelaki berambut coklat kelihatan sedang berbual dengan seorang gadis berambut putih.

Hurmm, lelaki ni cinta sejati aku?

"Siapa dia, Varuzhan?"

"Dia anak si lagenda, Lycanstrophes. Nama dia Aiden."

"Aiden."

"You like him?"

"Hurmmm, dia kacak."

"Of course. Lycans juga kacak."

"Ermmm, siapa perempuan tu?"

Aku menyoal seraya menuding jari ke arah gadis berambut putih. Varuzhan memegang dagu. Aku menanti jawapan darinya.

"Hurmm, itu Ciryla."

"Ciryla? Kenapa dia asyik berkepit je dengan Aiden?"

"They're companions."

"Hurmm, awak cakap. Aiden tu cinta sejati saya."

"Sabarlah. Buat masa sekarang, jodoh kau belum tiba."

Aku mencebik. Pandangan mata kembali tertacap pada imej Aiden dan Ciryla di permukaan kolam. Varuzhan tersenyum kelat melihat aku merajuk. Dikala aku leka memerhati gelagat Aiden, tetiba Ciryla mencium pipi si serigala. Jantungku mulai berdebar kencang. Ekor musang meliuk kuat menahan geram.

"She kissed him! How dare she kissed my companions!"

"Haha, memanglah. Mereka kan companions."

"I don't like it. Hurmmm."

"Haha. Kau cemburu?"

"Saya gigit dia nanti. Tunggulah!"

MEMOIR | AIDEN & EILYA [✔️]Where stories live. Discover now