CHAPTER 14 | SERIGALA NAKAL*

6.2K 583 4
                                    

Aku mengurut pipi yang terasa sengal. Ciryla hanya berdiam diri di sebelah sambil memeluk tubuh. Suasana di dalam bilik kayu terasa hening. Hanya bunyi desiran angin kedengaran. Aku menghela nafas panjang. Ciryla menjeling tajam padaku.

"Hadui. Mesti kita kena marah teruk nanti, haih."

"Kita? Awak je yang kena marah! Saya cuma saksi! Awak rosakkan perayaan tu."

"Habis? Kau nak aku diamkan diri bila Allucard cuba goda kau macam tu?"

"Sejak bila pulak saya mengaku nak jadi companions awak?"

Aku memasamkan muka. Ciryla berganjak ke sisi apabila aku merapatkan muka dengannya. Kami berbalas pandangan, lama. Suasana terasa janggal.

"Dah kenapa ni?"

"Kau nak cakap aku ni tak cukup kacak untuk jadi companions kau?"

"Hurmmm..."

Ciryla memalingkan muka dariku. Pipinya merona merah. Aku kembali menyandar pada kerusi kayu. Pipi kembali ditekup. Rasa sengal masih terasa. Celaka betul, kuat jugak mamat serigala tu tumbuk aku.

"Harap muka saja kacak, tapi bodoh macam swamp creature."

"Apa kau cakap.?"

"Nothing."

Kami kembali berdiam diri. Aku menongkat dagu di sisi kerusi. Suasana kembali senyap sunyi. Dikala kami leka melayan fikiran, Mother Farnia menjengah di muka pintu. Nafas panjang dihela apabila King Vlademir masuk bersama Mother Farnia.

"Aiden, apa kau buat lagi kali ni!? Aku dengar kau bergaduh di perayaan hari kekasih!? Dah kenapa dengan kau ni, Aiden!?"

King Vlademir menyinga sambil mencekak pinggang. Aku langsung tidak mengendahkan dia. Ciryla langsung tidak menyampuk. Mother Farnia memerhati kami berdua di birai pintu.

"Aiden! Answer me!"

"Vlad. Bukan salah aku."

"Habis!? Salah siapa!? Ciryla, siapa yang mulakan dulu pergaduhan tu!?"

Pandangan Vlademir beralih pada Ciryla. Dia menggaru pipi, kemudian menjelingku. Aku membalas jelingan dia. Ciryla bangun dari kerusi kayu.

"Aiden yang mulakan dulu, my king!"

"Wha....!?"

"Aideeeennnnn! Mari sini kau!"

King Vlademir memegang pergelangan tanganku, kuat. Aku merengus bengang. Ciryla memeluk tubuh dengan riak muka geram. Mother Farnia menggeleng kepala melihat gelagat aku.

"Vlad! Dengar dulu cakap aku!"

"Aku bagi peluang untuk kau buat keputusan, Aiden! Aku suruh kau tinggal dengan aku, kau tak nak!? Sekarang, kau buat masalah! Kau ni merunsingkan aku!"

"Aku tak nak ikut kau, Vlad!"

"Jangan ingkar arahan aku!"

"YOU'RE NOT MY FATHER!"

King Vlademir tersentak. Genggaman tangannya terlepas. Aku mengeram perlahan menahan amarah. Ciryla memandang sayu kepadaku. Kami semua berdiam diri.

"Aiden. Tolonglah, untuk kali ni. Tolong dengar cakap aku."

"Jangan cuba nak kawal aku, Vlad! Aku boleh jaga diri! Rumah anak yatim ni sial! I hate it!"

"Aiden!"

"Fuck all of you! Even you, Ciryla! Fuck you too!"

Aku menengking kemudian melompat keluar melalui tingkap. King Vlademir, Ciryla dan Mother Farnia tergaman dengan kata hamburan yang aku lepaskan tadi. Mereka bertiga hanya mampu memerhati aku berlari keluar dari rumah anak yatim.

"Haih..."

King Vlademir terduduk di kerusi kayu. Helaan panjang dilepaskan sambil menekup dahi. Mother Farnia duduk di sebelah sang raja. Ciryla tertunduk menahan sedih.

"King Vlademir. Janganlah bersedih, Aiden tertekan sebenarnya tu. Lambat-laun, dia akan berubah."

"Mother Farnia. Dia satu-satunya amanah aku. Lycans berharap pada aku untuk jaga dia. Jika dia degil macam ni..."

"My king. Biar saya yang jaga Aiden. Saya rasa, saya boleh pujuk dia."

King Vlademir mendongak memandang Ciryla. Rambut putih diusapnya perlahan bersama senyuman kelat di bibir. Mother Farnia tersenyum simpul.

"Aiden tu sama macam Lycans, Ciryla."

"Sama, sama apa?"

"Sama degil dan bodoh."

"Itu saya tahulah."

MEMOIR | AIDEN & EILYA [✔️]Where stories live. Discover now