CHAPTER 13 | MUSANG KESAYANGAN*

6.1K 587 4
                                    

"Haha, seronok betul kau main air tadi..."

"Ah ha! Sungai tu jernih! Saya suka!"

"Lain kali kita pergi lagi!"

Varuzhan berkata lalu tertawa kecil. Aku tersenyum melihat dia ceria. Kami berdua meredah denai kecil untuk balik ke rumah pokok yang terletak di tengah-tengah hutan. Sekali-sekala, Varuzhan bersiul-siul senang hati. Aku berjalan beriringan dengannya.

Setelah seketika, kami tiba di rumah pokok. Kelihatan seorang lelaki berambut panjang berwarna putih sedang duduk di kerusi rotan. Air teh bunga, dia hirup perlahan sambil memerhati kami berdua. Varuzhan terhenti dari terus melangkah.

"Ah...Dia datang lagi...?"

Varuzhan mengomel sendiri sambil mengosok belakang kepala. Aku mengerut dahi melihat dia seakan tidak senang hati. Lelaki tadi tersenyum. Cawan kaca diletakkan ke atas meja.

"Siapa dia tu, Varuzhan...?"

"Hurmm, Lord Barathum...Dewa serigala..."

"Dewa serigala...?"

"Yes...Dia entiti terkuat di dunia..."

"Ouh..."

Aku kembali menoleh ke depan. Lelaki berambut panjang membuat isyarat tangan supaya aku datang kepadanya. Varuzhan menolak perlahan bahuku dari belakang. Aku termangu-mangu.

"Dia panggil kau, Eilya...Pergilah..."

"Ermm...He look creepy..."

"Pergi jelah...Dia takkan apa-apakan kau.."

Varuzhan berkata lalu beredar dariku. Aku menggaru pipi seraya mengorak langkah. Lord Barathum tersengih dikala aku mendekati dia perlahan-lahan. Siung kecil jelas kelihatan dibibirnya.

"Ahh...Kau musang kecil milik Azgalor, bukan...?"

"Ermm...Siapa Azgalor...?"

"Haha! Kau tak tahu nama bapa kau?"

"Hurmmm...Dia tak pernah beritahu saya apa-apa..."

"Come here, sweet creature..."

Lord Barathum menarik lenganku ke depan. Aku terpinga-pinga apabila dia mengangkat pinggangku, kemudian diletakkan ke riba. Aku berdiam diri. Ekor musang disembunyikan ke kiri.

Lord Barathum membelai belakang kepalaku sambil tersenyum. Aura yang terhasil dari tubuhnya membuatkan aku terasa gementar. Dia bukan serigala sebarangan...

"Hurmmm, kau berbau harum...Like a damn flower...I love it..."

"Ermmm..."

"Nama kau...Eilya?"

"Ermm..."

"Sebelum ni, nama kau apa...?"

Lord Barathum menyoal dengan nada berbisik. Aku menggaru pipi. Dia menanti jawapan dariku. Ekor musang meliuk perlahan memikirkan jawapan. Kami berdua berdiam diri.

Hurmmm, siapa nama aku sebelum ni? Aku tak faham apa maksud dia...?

Aku ada nama lain sebelum ni...?

"Ermmm, entahlah...Saya tak faham apa maksud pertanyaan awak ni..."

"Eh? Kau tak tahu? Azgalor hapuskan ingatan kau...?"

"Barathum...Kau jangan nak buat hal..."

Suara lelaki kedengaran menegur dari tingkat atas tiba-tiba. Aku dan Lord Barathum mendongak ke sisi. Seorang lelaki berjanggut putih tercegat di tebing tangga kayu. Riak mukanya seakan tidak senang hati.

"Ah ha, Azgalor...Maaflah...Aku tak bermaksud..."

"Kau tak boleh peluk dia sesuka hati,Barathum...Give her to me..."

Azgalor turun dari tangga dengan gaya bengang. Lord Barathum bingkas meletak aku ke bawah. Sekali lagi, aku termangu-mangu. Lelaki berjanggut putih melutut di depanku. Kedua pipiku ditekup dengan tapak tangan.

"Eilya ke mana...? Tadi ayah cari, Eilya takde..."

"Ermmm...Saya pergi ke hujung hutan bersama Varuzhan..."

"Apa Eilya buat disana? Kenapa tak minta kebenaran ayah dulu...?"

"Alah, kau ni...Bukannya dia buat salah...Biarlah dia nak mandi sungai tu...Kecohlah kau, Azgalor..."

Azgalor memalingkan muka ke arah si dewa serigala. Lord Barathum menyandar pada kerusi rotan dengan gaya selamba. Aku hanya berdiam diri. Langsung tidak menyampuk.

"Kau jangan sibuk, Barathum...She's my daughter...Aku tahu cara nak jaga dia..."

"Apa-apa jelah, Azgalor...Kau ni kadang-kala menjengkelkan..."

"Apa kau cakap...?"

"Sudahlah, aku malas nak bertekak dengan kau..."

Lord Barathum berkata lalu bangun dari kerusi rotan. Azgalor memasamkan muka. Tangannya tidak lepas dari memegang pipi aku dari tadi. Si dewa serigala mengorak langkah menuruni anak tangga kecil.

"Azgalor...Kau sedar, kan? Dia tak boleh selama-lamanya dengan kau...Lambat-laun, kau kena lepaskan dia pada pasangannya..."

"Aku tahulah, Barathum...Kau tak perlu mengajar aku..."

"Gumiho perlukan pasangan untuk hidup...Kau yang cipta dia macam tu..."

"Barathum...Dia baru saja dilahirkan...Eilya belum cukup matang untuk aku lepaskan.."

"Yea-yea, whatever...Bye-bye, daddy..."

Lord Barathum berkata dengan nada menyindir, kemudian menghilangkan diri. Hanya cahaya emas kelihatan. Azgalor kembali memandang aku. Aku menggigit bawah bibir membalas pandangan matanya.

"Ayah..."

"Yes, my dear..."

"Siapa saya sebenarnya? Apa Lord Barathum cakapkan tadi...? Saya tak faham?"

Azgalor tersenyum kelat mendengar pertanyaan aku. Pipi aku dikucup lembut, kemudian dia mendukung aku ke tingkat atas.

"Sampai masanya, ayah akan jawab soalan Eilya tu..."

MEMOIR | AIDEN & EILYA [✔️]Where stories live. Discover now