"Vlad, you know what happened! Kau tak boleh biarkan benda ni! Kau jangan nak tutup sebelah mata!"
"Calm down, Haffle...Yes, aku tahu apa yang terjadi, but..."
"Ah! Shut up, Vlad! That wolf is not your son! Stop acting like you're his father!"
King Haffle menengking seraya menghentak meja. King Vlademir menyandar pada kerusi. Sebelah tangan menekup dahi. King Furion dan King Dante hanya berdiam diri. Langsung tidak menyampuk.
"Haffle, kau nak aku buat apa pada dia?"
"Setiap pekan ada peraturan, Vlad! Killing 87 villagers, its not a small crime!"
"Hukuman bunuh, Aiden need to be put down for good!"
King Dante mencelah. Vlademir merengus geram. Dia bangun dari kerusi seraya merenung tajam pada Dante. Eramannya serigalanya kedengaran perlahan. Mereka semua memandang dia.
"STOP YOUR FUCKING BULLSHIT, YOU SHIT ASS KINGS! KAU NAK AKU BUNUH AIDEN!? YOU KILL ME FIRST, THEN WE TALK!"
"Vlad, listen..."
"I HAVE ENOUGH! KALIAN LUPA JASA LYCANS!? HE PROTECT YOUR FUCKING VILLAGE, DANTE! AND NOW? YOU WANT ME TO KILL HIS SON!? LANGKAH MAYAT AKU DULU, CELAKA!"
King Vlademir menjerkah! Gelas kaca dilempar kepada Raja Milfgard! Dante pantas mengelak. Rengusan geram dilepaskan. Suasana bertukar tegang dek perbalahan mereka berempat.
"Habis? Apa kau nak buat, Vlad...?"
"I know what to do...Aiden is my responsibilities...Not yours..."
"Penduduk Jaster? Macam mana? He ate 87 villagers, Vlad..."
"Jaster has no kings, aku akan uruskan pekan tu nanti..."
"How?"
"Not your problem, Haffle..."
King Vlademir membalas lalu duduk semula di kerusi. Mereka semua berbalas pandangan. Raja Arastosa mengurut dahi memikirkan masalah yang Aiden timbulkan.
"Jika kalian tiada apa nak dibincangkan lagi, leave this castle..."
"Vlad..."
"I SAID, LEAVE!"
Mereka bertiga mengangguk perlahan. King Vlademir meneguk arak sambil memerhati tiga raja pekan tersebut beredar dari dewan luas. Gelas kaca dihentak kuat ke atas meja.
"Kill Aiden? Over my dead body..."
King Vlademir mengeluh perlahan seraya mendongak. Pandangannya tertacap pada ukiran tugu pahlawan serigala yang terletak di antara pintu gerbang. Tangannya menggigil perlahan dek keresahan.
"Lycans...What should i do? Tell me, what should i do...?"
********Suasana di kawasan taman kelihatan lenggang. Hembusan angin bertiup lembut. Dedaun berguguran dek sapaan angin. Seorang lelaki berambut coklat kelihatan sedang duduk di kerusi batu seorang diri.
Pandangannya kosong merenung ke depan. Helaan nafasnya kedengaran lemah. Aiden tertunduk seraya menekup muka.
"Ibu...I need you...Aku perlukan nasihat ibu, why you leave me...I'm just...a monster without you..."
Aiden mengomel seorang diri. Airmatanya menitis ke tanah. Tubuhnya menggigil menahan sebak. Rambutnya digosok kuat.
"Aiden..."
Suara lembut menyapa. Aiden tersentak. Airmata bingkas dikesat, kemudian dia menoleh ke sisi. Seekor kalimdor tersenyum kelat kepadanya.
"Ren..."
"Mind if i sit here...?"
Ren berkata perlahan. Aiden mengangguk seraya berganjak ke sisi. Lelaki biawak duduk di sebelah. Pedang silver diletakkan ke sisi.
"Are you ok, Aiden...?"
"Yeah..."
"Its ok to cry you know? I got you, man..."
Lelaki berambut coklat tersenyum hambar mendengar kata-kata si kalimdor. Mereka berdua berdiam diri seketika. Masing-masing termenung sejenak.
"Ren, kau...tak takut dengan aku...?"
"Why should i...?"
"Aku ni raksasa, Ren...I killed them...I ate them...Like a vicious monster..."
"Vicious monster? Aiden, kau cuma lelaki serigala yang bodoh dan suka melawak...You're not a monster, you're just a dumb wolf..."
"Dumb wolf, huh?"
"Yeah, so dumb...Jika kau ajak aku dan Azwin pergi ke Jaster...This shit not gonna happen..."
Aiden mengangguk perlahan. Wajahnya ditekup dengan kedua tapak tangan. Ren menyandar pada kerusi batu. Bahu si serigala, dia tepuk lembut.
"Ciry macam mana?"
"Dia ok, tapi...Aku rasa dia marahkan aku..."
"Why?"
"Sebab aku rosakkan pekan tu..."
"Dude, its not your fault..."
"I'm a half breed, Ren...It is my fault..."
Ren menggeleng kepala, kemudian bangun dari kerusi. Aiden mendongak memandang dia. Si kalimdor mengambil pedangnya semula.
"Half breed or not, kau masih kawan aku...Now, lets get a drink...Forget about all this shit, alright..."
Aiden tersenyum mendengar kata-kata Ren. Si kalimdor berjalan meninggalkan kerusi batu. Si serigala mengikut dia dari belakang.
"Thanks, Ren..."
"Anytime, buddy..."
YOU ARE READING
MEMOIR | AIDEN & EILYA [✔️]
Fantasy"Aku tak kisah pasal hal lain, Vlad. Aku nak Lycans! Aku nak bunuh dia dengan tangan aku sendiri!" -Aiden Lycans, The Hunter- "Ayah percaya saya akan dapat cinta sejati? Like seriously?" -Eilya Eara, The 9th gumiho- "Aiden. Please, listen to me. Lyc...