CHAPTER 10 | NASIHAT SANG RAJA*

6.5K 642 5
                                    

PAKK! TAKKK! KRAKKK!

Patung kayu bergegar kuat apabila tetakan pedang mengenai permukaannya. Serpihan kayu tercampak ke sana sini. Aku memusingkan badan, pedang dilibas ke sisi! Gigi diketap memeras tenaga!

BRAKKKK!!

Patung kayu terbelah dua dek libasan kuat yang aku lepaskan! Aku termengah-mengah mengambil nafas, kemudian duduk di kerusi kayu. Peluh diseka dengan kain putih. Air putih diteguk selamba. Pedang diletakkan ke sisi.

"Rajin kau berlatih, Aiden."

Satu suara kedengaran menegur dari belakang. Aku meletak botol air ke bawah, kemudian berpaling ke sisi. King Vlademir tersenyum simpul memandang aku. Dia menggenggam beg kertas di tangan.

"King Vlad."

"Boleh aku temankan kau? Kalau kau tak kisahlah."

"Sure. Duduklah."

King Vlademir melabuhkan punggung di sebelah. Aku membalas senyumannya. Beg kertas berisi daging bakar disuakan kepadaku. Aku pantas menyambutnya dari tangan sang raja.

"Thanks."

"Haha, aku singgah pasar tadi. Then, aku teringatkan kau. Jadi, aku belilah daging bakar ni."

"Kau tak sibuk, Vlad?"

"Not really."

"Baguslah. Nanti petang, aku nak melawat kubur ibu."

King Vlademir tersenyum kelat mendengar permintaanku. Telapak tangannya mengusap lembut rambut coklat. Aku menyuap daging bakar ke dalam mulut. Suasana di taman latihan Ollen terasa menenangkan. Desiran angin kedengaran perlahan menggamit suasana.

"Aiden."

"Erm?"

"Tadi aku jumpa Mother Farnia. Dia ada beritahu aku. Yang kau bergaduh minggu lepas. Is it true?"

"Alah, Vlad. Si biawak tu yang cari pasal! Aku belasah jelah! Plus, dia hina ibu! Takkan aku nak biarkan dia?!"

"Aiden."

"What?"

"Walaupun kau digelar anak lagenda, itu tak bermakna kau boleh pukul orang sesuka hati...Loralyn pasti sedih jika dia tahu pasal ni."

Aku tertunduk mendengar kata-kata darinya. Beg kertas berisi daging, aku tatap lama. King Vlademir menghela nafas panjang sambil menepuk peha aku.

"Aku tahu, kau bersedih. Kau cuba nak lepaskan kemarahan kau. Tapi, ini bukan caranya."

"Vlad. Pergaduhan tu bukan salah aku. Aku tak berniat nak campur tangan."

"Then? Kenapa sampai pecah dinding kayu? Kau belasah Ren sampai patah gigi."

"Dia tu pembuli, Vlad! Aku cuma nak bela nasib budak lelaki arnab tu."

"Aiden, kadang-kala..."

"Sudahlah, Vlad. Kalau kau rasa yang pergaduhan tu memang salah aku, so be it. Yes, memang salah aku. Kau puas hati?"

Aku berkata dengan nada dingin. Beg kertas berisi daging diletakkan ke sisi. Selera makan sudah terbantut dek leteran sang raja. King Vlademir menarik nafas panjang.

"Aiden, nanti aku nak kau minta maaf dengan Ren."

"Fuck no."

"Aiden."

"Oi, Aiden! Hahaha! Apa kau buat tu!?"

Aku dan King Vlademir mendongak ke depan apabila namaku dipanggil lantang. Seorang budak lelaki berambut hitam melambaikan tangan sambil berlari datang kepadaku! Aku tersengih seraya bangun dari kerusi.

"Dylan!"

"Disini rupanya kau berada! Haha! Jom kita ke pekan, Aiden! Aku dengar ada perayaan hari kekasih!"

"Oh, really!? Jomlah!"

"Ajaklah companions kau yang cun tu! Sapa ntah nama..."

"Ciryla?"

"Ah, yes! Ajak dia sekali!"

"Roger! Vlad, aku chow dulu! Adios!"

"Saya pinjam Aiden kejap, my king!"

Aku dan Dylan berlari meninggalkan padang latihan Ollen. Sang raja tersenyum kelat melihat aku beredar pergi. Pedang silver yang diletakkan ke sisi kerusi, sang raja gapai selamba.

"Haih, sebijik perangai macam kau Lycans. Keras kepala, degil and tak dengar cakap orang."

MEMOIR | AIDEN & EILYA [✔️]Where stories live. Discover now