Aaliya tahan muka sebek. Harini... sudah Syawal. Pagi Syawal ni... Aaliya hanya menonton TV siaran langsung di Masjid Negara, mendengar takbir raya.
Aaliya sedihh... sangat.
Penthouse ini sunyi. Tiada bos, tiada Mak Cik Aaida. Sungguh... sangat sunyi. Rasa sunyi ini membuatkan Aaliya sangat teringatkan mak dan ayah. Pagi-pagi macam ni, mak selalu buat nasi minyak. Lepas tu, mak akan bertukar-tukar juadah dan kuih raya dengan jiran. Jadi makanan di rumah mereka sekeluarga pun akan bertambah. Seronok.
Walaupun rumah mereka tak besar, tapi ramai yang datang bertandang. Keluarga Liza, keluarga tok ketua kadang-kadang. Dan tika musim raya... paksu selalu bagi Aaliya duit raya. Aaliya suka... tapi...
Terus dikesat air mata. Takmahu ingat hal kampung yang melibatkan paksu.
Rindunya dekat mak dengan ayah. Dahlah rumah ni sunyi. Lagi rasa macam aku ni betul-betul dah takde apa-apa. Dikesat air mata, terus bangun melangkah ke dapur. Cuba memalaskan diri dari melayan suasana pagi Syawal. Aaliya cuba buat pagi ni seperti suasana di hari-hari biasanya di sini.
Sedang dia meneguk susu HL, tiba-tiba teringatkan bos.
Kan best kalau bos call aku sekarang. Ada juga rasa macam aku ni tak sorang-sorang, rasa jugaklah macam aku ni ada sesiapa kan. Huhu. Tapi... sekarang dah 8.30 pagi. Dekat sana mesti... 3.30 pagi. Hmm... bos mesti tengah tidur. Takkan dia nak call aku, kan? Hmm... sunyinya. Kalau ada suara bos teman aku dekat phone, best juga ni.
Sambil meneguk susu, sambil mencapai satu novel Melayu yang masih tidak habis dibaca, tiba-tiba Samsungnya berbunyi. Terus raut mukanya suka macam apa sampai terkeluar sisa susu yang tak sempat ditelan. Dikesat ala kadar, segera menuju ke sofa besar tadi.
Aaliya segera duduk dan mencapai. Tanpa dapat dikawal, suara Aaliya melonjak dulu, "Tuan!"
Zill yang masih mamai, terus segar bugar. Zill menggelengkan kepala sikit, cuba hilangkan sisa mamai. Dengan masih baring mengiring, dibiarkan je iPhone tersadai di telinga kanan.
Zill ketawa kecil, dengan mata pejam dibalas juga, "Ya, Aaliya." Zill mendengar ketawa suka dari Aaliya. Ini... pertama kali Aaliya seperti bebas dengannya. Walaupun melalui phone, tapi Zill dapat rasa kebebasan Aaliya bersuara, bukan takut-takut dan malu-malu seperti selalunya.
Dengar suara suka Aaliya ni, makin Zill tak sabar nak balik Malaysia. Aduii... dua puluh enam hari lagi...
"Kau buat apa ni?" Zill bertanya dulu.
Aaliya diam kejap. "Saya... tengah dengar takbir raya dekat TV, tuan." Aaliya membalas perlahan. Tapi Zill kesan nada sedih dan getar sayu dalam suara itu.
"Kau sedih ke?" Zill mencelikkan mata dan bertanya perlahan.
"Tak, tuan. Saya tak sedih."
"Jangan tipu aku, Aaliya." Zill buat suara sikit.
Aaliya tunduk. "Saya... teringatkan mak ayah saya, tuan."
Zill terdiam. Zill faham perasaan Aaliya. Zill... selalu rasa seperti itu. Sudah hampir lebih dua puluh tahun dia merasa perasaan itu. Tiap tahun di bulan Syawal, Zill tidak berada di Malaysia. Dia akan pergi ke London, habiskan musim meriah awal Syawal di sana. Sebab apa?
Zill sunyi, Zill rasa kosong bila melihatkan staffsnya kecoh perihal raya bersama kawan-kawan, dengan keluarga besar, datuk nenek, mak ayah di kampung apa semua.
Dan Zill? Dia kesunyian sangat di musim Syawal. So, dia pergi London. Lepak menghabiskan masa di rumahnya di sana, menghabiskan rasa sunyi Syawal di sana.
YOU ARE READING
Your Boss Your Husband
RomanceC O M P L E T E D Only available from Prologue - Chapter 30; incomplete published in Wattpad. She's merely a toffee lydy. Got very nuffin' of scrap of nuffin'. But... she's captivated me. Once a devil, then a husband and a daddy. That is Zill Qayyim...